Sverigedemokraterna.de utmanar Sverigedemokraterna.se

by Nikke Lindqvist on 2010-03-16 · View Comments

in Anti-SEO,SEO

Jag har sedan länge utlovat genomgångar av de politiska partiernas närvaro på webben, och i fredags fick jag ett väldigt intressant mail i inkorgen som fick mig att . Ett mail med anonymiserad avsändare men med ett väldigt tydligt budskap. Det kommer från någon (med den fyndiga men något smaklösa pseudonymen Göran Goebbels) som vill försöka få upp sajten sverigedemokraterna.de istället för sverigedemokraterna.se i toppen av sökresultaten, när man söker efter sverigedemokraterna hos Google.

Mailet i klartext för dig som inte kan läsa bilder:

Hej,

Stöd oss i kampen mot Sverigedemokraterna. Nu ska de inte längre vara förstaträff på Google när man söker på ”sverigedemokraterna”. Förstatraff ska istället vara: http://www.sverigedemokraterna.de

Hjälp oss att sprida ordet! Vi behöver hjälp av SEO-folk och sajter med hög pagerank.

Hälsningar,
Göran Goebbels

Vad man försöker göra är alltså en sorts ”miserable failure”-kampanj, eller översatt till svenska förhållanden, en Mona Sahlin-kampanj*, där man försöker få en sida att tränga sig in i, eller till och med placera sig överst på sökordet sverigedemokraterna.

Det är intressant ur flera perspektiv. För mig som SEO-konsult, som ibland arbetar med att städa upp i andras mindre lyckade sökresultat men oftast med mer traditionell sökmotoroptimering, är det intressant att se hur mycket som egentligen krävs för att sajten ska lyckas med vad man har föresatt sig. Sverigedemokraterna har nämligen, vid första ögonkastet, en rätt solid förstasida hos Google. Så här ser den ut idag:

Förutom bilderna och nyhetsartikeln från Svenska Dagbladet så ser sökresultaten nästan ut som om Sverigedemokraterna har fått välja dem själva. Det gör däremot inte de relaterade sökförslagen som visas under sökresultaten och i Googles lyckohjul och alltså är de sökfraser som folk använder i samband med sökfrasen sverigedemokraterna:

När jag analyserar sökresultaten för Sverigedemokraterna så är det första som slår mig att tre av förstasidesplaceringaran (eller tio-i-topp) på Google upptas av domänerna sverigedemokraterna.se, sverigedemokraterna.net och sverigedemokraterna.eu samt olika subdomäner för lokaldistrikten som t.ex. gavle.sverigedemokraterna.se. På sverigedemokraterna.se finns en nästintill tom frame-sida med mängder av inlänkar, på sverigedemokraterna.net (som har väldigt få inlänkar) finns allt det innehåll som presenteras från sverigedemokraterna.se och sajten på sverigedemokraterna.eu har inte uppdaterats sedan 11 juni.

Som grädde på moset hostas sverigedemokraterna.se och sverigedemokraterna.net på samma server, liksom alla subdomänerna.

Det gör att jag faktiskt tror att anti-sajten sverigedemokraterna.de har en viss chans att slå sig in i förstasidesresultaten för sökordet sverigedemokraterna.

Fem saker som talar för att man kan komma att lyckas

  1. Förstaplaceringen (sverigedemokraterna.se) har nästan inget innehåll men väldigt många inlänkar, varav många pekar till sidor som inte längre finns på sajten. Dessa ger numera 404 not found som serversvar men fungerar ändå och presenterar samma innehåll som startsidan på domänen.
  2. Sverigedemokraterna.net har nästan inga inlänkar alls trots att den har nära nog 3000 indexerade sidor och den länkar nästan inte alls till sverigedemokraterna.se. De flesta länkarna går faktiskt till YouTube och Facebook.
  3. Alltför många av förstasidesresultaten är hostade från samma IP-adress. Samtliga sverigedeomkratiska sajter ligger dessutom på en servrar som ironiskt nog befinner sig utanför Sverige. Sverigedemokraterna.net hostas i Danmark och sverigedemokraterna.se/sverigedemokraterna.eu hostas i USA.
  4. Det faktum att det redan finns tre domännamn som innehåller nyckelordet kan innebära att det finns plats för ytterligare en sådan träff i sökresultaten.
  5. Sverigedemokraterna har dåligt sällskap på webben. Bland sajterna som hostas på samma IP-adress som sverigedemokraterna.se märks hells-angels.com och sverigedemokraterna.se/sverigedemokraterna.eu delar server med sexygamesclub.com och onlinecargames.in…

Fyra saker som talar emot att man kommer att lyckas

  1. Domänens ålder! De övriga sökresultaten på förstasidan i Google har funnits där ett tag och sverigedemokraterna.de har nästan ingen som helst historik. Google har helt kart utsett sverigedemokraterna.se till varumärkesträffen för sökningar på sverigedemokraterna vilket gör den nästintill ohotad. Det märks inte minst på att Wikipedia-artikeln inte ligger överst i sökrestultaten trots en ovanligt fyllig innehållssida.
  2. Tysk domän och amerikansk server. Det går att övertala Google om att en .de-domän är tillräckligt svensk för att listas även på sökningar från google.se, men det krävs länkar från genuint svenska sajter (och det blir ju nästan lite ironiskt ser jag när jag skriver det).
  3. Väldigt lite innehåll på sajten. Sverigedemokraterna.de har en enda sida. Om man ska ha en chans att åstadkomma den man vill krävs en utökning av sidantalet så att sajten själv, väldigt tydligt själv kan hjälpa till med interna länkar med ankartexten sverigedemokraterna till sin förstasida.
  4. Det kommer att krävas ett stort antal externa inlänkar till sajten för att placera den på förstasidan, och det kräver i sig en viralitet av mått. Samtidigt kan för många samtidiga inlänkar med samma nyckelord och utan naturlig tillväxt även över tid göra att Google klämmer till med det automatiska filter som drabbar många nya sajter som snabbt får väldigt många länkar.

Min första tanke var att projektet aldrig skulle kunna lyckas, men efter denna ytliga översyn av sajterna i sökresultaten tror jag ändå att det finns en viss möjlighet för sverigedemokraterna.de att ta sig in bland de översta 10 sökresultaten.

Vad tror du? Kommer sverigedemokraterna.de lyckas med att utmana sverigedemokraterna.se? Och skulle du själv bidra med länkar till utmanaren?

* En Mona Sahlin-kampanj är en strategi som framför allt moderater och sverigedemokrater har ägnat sig åt med bland annat två väldigt länkade filmer på YouTube som målsidor. Den senare av dem innehåller distinkt islamofoba inslag men där länkarna över tid har spritts så att bägge filmerna i dagsläget placerar sig i toppresultaten när man söker på Mona Sahlin.

Liknande

{ 48 comments }

Björn Sennbrink mars 16, 2010 kl 12:19

Intressant projekt att följa men frågan är hur många som vill använda ankartexten Sverigedemokraterna på sin sajt även om länken leder till .de-domänen?

Och..hur blir det med kontexten där länken finns? Kommer G att gilla länkarna även när de kommer frå sajter som inte uttryckligen stöder SD:s politik?

nikkelindqvist mars 16, 2010 kl 12:41

Ja just i det du nämner om ankartexten finns ju ett stort problem med kampanjer av det här slaget. Men å andra sidan kanske en och annan har lust att skriva en bloggpost om fenomenet, om än inte så mångordig som min. I ett naturligt länkmöster händer samma sak som kommer att hända med sverigedemokraterna.de. Vissa länkar med [här], andra med [kolla in det här], några länkar med hela URLen och ytterligare andra kommer faktiskt att skriva ut ordet. Det är inga konstigheter egentligen. Den största risken för försöket är faktiskt att 4000 sajter idag länkar med ordet [sverigedemokraterna].

Vad gäller kontexten så är den politiska webben översvämmad med länkar. Kolla in en typisk politisk bloggare och du ser minst 5-10 utlänkar per inlägg. Ibland på ett akademiskt vis, ibland för att stötta bloggare som tycker likadant men precis lika ofta till bloggare som är av en diametralt annan åsikt. Det är det som är så underbart med den politiska debatten i bloggvärlden.

Urban mars 16, 2010 kl 12:57

Nu är SD-anhängarna mycket aktiva på nätet. Som jag har sett de mest aktiva att kommentera i vilken blogg som helst. I neutrala bloggar, tonårsbloggar, hos sina politiska motståndare osv. Vilket det inte är speciellt många andra sympatisörer från andra partier gör. De andra håller sig mycket till att kommentera hos de med likartade åsikter, generellt sätt. Inläggen kan se lite annorlunda ut men om man tittar på hur det ser ut i kommentarsposterna framträder en annan bild.

De påminner lite om foliehattarna när det gällde vaccindebatten. Hatterna flängde runt friskt de också.

Runt plats 7 skulle jag tippa på att sidan hamnar omkring när det slutat hoppa.
Däremot tänker inte jag länka till den. För vem vet egentligen vilka som står bakom sidan och vilket innehåll den kommer få om några månader.

Kim mars 16, 2010 kl 13:13

Jag gillar verkligen inte svergiedemokraterna på något sätt, men jag kan inte låta bli att tycka projektet är lite fult.

nikkelindqvist mars 16, 2010 kl 13:27

Just så! Kunde inte sagt det bättre själv fakiskt. Det saknas liksom redan nu relevans i länkarna till sverigedemokraterna.se.

Jag har naturligtvis kollat upp vem som ligger bakom sajten innan jag skrev om den och kan nog faktiskt gå i god för att den inte kommer att redirectas någonstans dit man inte vill länka. Särskilt inte nu när jag faktiskt vet vem det är.

nikkelindqvist mars 16, 2010 kl 13:29

Jag hade också väldiga dubier tills jag ordentligt tog och studerade länkmönstren kring de bägge YouTube-filmerna med Mona Sahlin.

wendy mars 16, 2010 kl 13:33

projektet tycker jag inte är fult över huvud taget. om man inte sköter sin SEO och blir helt omkörd, så, tja, får man väl skylla sig själv egentligen. Sån häxkonst är det inte om man vet vad man gör, och om man inte vet vad man håller på med så finns det gott om kompetenta individer man kan anlita att lösa uppgiften.

urban mars 16, 2010 kl 13:34

Ok om du kollat så är det grönt. Annars så kan man tänka sig vad som helst om SD när det gäller en sådan sak :-)

martin121 mars 16, 2010 kl 13:38

Trams.

Det här är ingenting som påverkar politiken eller hur folk kommer rösta utan bara försök att lägga krokben för några som redan verkar känna sig motarbetade av etablissemanget. Varför ge mer bränsle på denna eld.

nikkelindqvist mars 16, 2010 kl 13:58

Ja det har förstås även jag frågat mig. Men jag är en rätt stygg typ när det
kommer till SEO-kritik och den sidan vägde helt enkelt över. Nästa får till
rakning är förstås gårdagens skandallansering Alliansen.se som jag ivrigt
väntar med att få se lite innehåll på innan jag publicerar.

forsandree mars 16, 2010 kl 13:59

Ska bli mycket intressant att följa! Den lär väl redan nu hoppa upp ett antal steg från nuvarande 200+ efter din länk ;)

nikkelindqvist mars 16, 2010 kl 14:02

Den har skuttat rätt bra sedan i fredags. Glada hopp mellan 200+ och 31. Men
hittills har den faktiskt bara haft en kommentarslänk från DN.se och några
tweets som i sin tur har feedats in i olika lifestreams.

simonnystrm mars 19, 2010 kl 9:10

Gjorde en egen liten analys http://simonnystrom.se/sverigedemokraterna-des-... där jag personligen lägger störst vikt vid s.k Vital Ratings och tyskt domännamn vilket omöjliggör en förstaträff. Sen tycker jag att sidan är alltför tunn och inte helt trovärdig. Jag satsar på att de inte når topp 10 :)
Bra komplement till mina tankar att läsa din bloggpost för övrigt.

sverigede mars 20, 2010 kl 14:20
forsandree mars 21, 2010 kl 21:12

Idag skriver svd om sverigedemokraterna.de med en textlänk till sajten. Borde ha viss effekt. http://www.svd.se/nyheter/politik/kampanj-pa-na...

tobias mars 23, 2010 kl 15:49

varför ställer sig ingen bakom det här. luktar som att SD styr siten och själva kommer nyttja den för PR inför valet. 301:a eller bara byta innehåll

nikkelindqvist mars 23, 2010 kl 16:12

Jag har kollat upp vem som ligger bakom och kan lugna dig på den punkten.

Personen har valt att vara anonym eftersom det inte är helt riskfritt att
bråka med Sverigedemokraterna alla gånger.

forsandree mars 24, 2010 kl 9:22

Och igår fick du en fin inlänk från dn.se också ;)
http://www.dn.se/nyheter/valet2010/sverigedemok...

nikkelindqvist mars 24, 2010 kl 10:59

Jo jag såg det. Känns nästan som att det var bra att jag missade samtalet när journalisten ringde och att det bara var DNs växelnummer som visades som missat samtal.

Lars Larsson mars 29, 2010 kl 10:11

Bra analys. Den nya sajten är ett bra exempel på hur information om ett parti (SD) kan hämtas från olika kanaler. Varje parti borde ha sådan aggregering som service för sina egna medlemmar.

http://www.politometern.se/ är en annan riktigt användbar webbplats som inte tar ställning för eller emot ett visst parti. Analysera gärna den med.

Det verkar inte vara så svårt att bygga en webbplats med något populärt anti-ämne och mejla ett par kända bloggare för publicitet. Har du någon garanti för att webbplatsen inte är ett humoristiskt PR-skämt från SUF där innehållet byts ut mot en ”Rösta på Socialdemokraterna” innan valet eller i värsta fall säljs till de riktiga sverigedemokraterna?

nikkelindqvist mars 29, 2010 kl 11:00

Ja det har jag faktiskt. Jag fick ett otvetydigt bevis på upphovsmannens identitet innan jag skrev om sajten.

Politometern är super! Vore ju konstigt annars med tanke på att Ted Valentin har byggt :-)

Nabil El Alaoui Sossey april 5, 2010 kl 21:35

De rankar för tillfället #2.

nikkelindqvist april 6, 2010 kl 8:50

Javisst! Jag har skrivit lite mer ingående om varför här:
http://www.lindqvist.com/varfor-sverigedemokrat...

bloggo april 15, 2010 kl 17:56

Jag kommer själv att rösta på Sverigedemokraterna i höst för första gången och jag ser inga problem med .de-initiativet. Tråkigt bara att den sakliga debatten uteblivit, jag hade sett fram emot lite saklig kritik. Som sidan ser ut just nu tror jag i och för sig att den snarare hjälpt än stjälpt SD, vilket kan förklara att man inte angripit den mer aggressivt. Drygt 162'000 människor röstade på SD i förra valet, det är ingen liten marginell grupp i ett litet land som Sverige. Kanske dags att angripa roten till samhällsproblemen istället för reaktionen på dem som i det här fallet stavas just Sverigedemokraterna?

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 18:09

Du röstar som du vill. Jag har deltagit med liv och lust i den sakliga
debatten som finns där på många sidor. Tyvärr i rätt begränsad form på grund
av den bristande tekniska plattformen som sajten ligger på. Hoppas att det
ändras.

Vad gäller aggressiviteten så tycker jag nog att man har varit hyffsat
aggressiva. Pressmeddelandet om att man avser att agera juridiskt mot sajten
och därmed tysta debatten helt och hållet med hänvisning till fullkomligt
grundlösa påståenden om varumärkesintrång när man faktiskt inte ens har
varumärkesskydd.

Du kan läsa mer om vad som händer inom det området på
http://www.lindqvist.com/ar-sverigedemokraterna...

bloggo april 15, 2010 kl 18:39

Ja, än så länge får man rösta som man vill, så länge det är möjligt tänker jag göra det. Att mena att Sverigedemokraterna, som är ett utomparlamentariskt parti, alls skulle kunna ha muskler eller ambitioner att tysta en debatt. Du kan inte vara seriös med ett sådant påstående? Vet du hur vanlig media agerar när det gäller exempelvis bloggar de ogillar?

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 18:50

Antagligen på samma sätt som jag hanterar bloggar som jag ogillar.
Jag länkar inte till dem, jag besöker dem inte och om de blir för
högljudda i kommentarerna så klipper jag kontakten.

Jag vet, som piratpartist ganska väl vad du skriver om, och jag
reagerar som engagerad webbanvändare alltid lika starkt när man
blandar in juridister för att bemöta webbaktivism.

bloggo april 15, 2010 kl 18:56

Ja, och man har naturligtvis rätt att klippa kontakten om man inte gillar någons åsikter, eller inte förmår bemöta argumenten. Men återigen, vilka är det då som har förmåga att tysta en debatt, Sverigedemokraterna eller dess motståndare? Du gjorde ett påstående, följ gärna upp det på ett sakligt sätt.

Om du vill ducka för den frågan. Vad i Sverigedemokraternas politik är det du uppfattar som felaktigt? Är det alltihop, bara vissa delar, eller är det mer en allmän fördom du har emot dem?

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 19:38

Jag vet inte hur du läser. Men försåelsen verkar det vara lite sisådär med.
Så jag tar det försiktigt, och långsamt och i punktform så att du förstår:

1. Du skrev att sverigedemokraterna.de hade hjälpt Sverigedemokraterna
och att de därför inte hade inte kände sig hotade av
sverigedemokraterna.de och att det skulle ”förklara att man inte angripit
den mer aggressivt” (det sista är dina ord, och det är därför jag har satt
dem inom citattecken.
2. Jag svarade att de hade gått ut med nyheten om att de hade gått ut med
nyheten om att man skulle vidta juridiska åtgärder mot sajten och att jag
upplevde det som ett hyfsat aggresivt sätt att försöka tysta debatten som
pågår på sajten.
3. Du frågade om jag visste hur medierana hanterar bloggar de inte gillar
4. Jag svarade att jag kunde ana att det var på ungefär samma sätt som
jag hanterar sådana bloggar.

Du har alltså insinuerat saker, och jag har pekat på hur Sverigedemokraterna
öppet har sagt att de vill tysta sajten sverigedemokraterna.de. Men den
saken passar det egentligen bättre att prata om i den här tråden:
http://www.lindqvist.com/ar-sverigedemokraterna...

bloggo april 15, 2010 kl 19:50

Du behöver inte svara nedsättande eller oförskämt, bara för att du inte delar mina politiska uppfattningar. Jag hade hoppats på en saklig debatt med dig, men nu börjar jag tröttna på att försöka hitta någon som är kapabel till det.

Som du skriver ”tysta debatten helt och hållet”, är verkligen att ta i överord när det gäller en enda domänadress. Det finns gott om bloggar, tidningar, TV-inslag och andra kanaler där Sverigedemokraterna debatteras. Sedan kan man tycka att det är absurt att hävda varumärkesintrång, jag håller delvis med dig, men det tystar inte en debatt på något sätt.

Jag misstänker samtidigt starkt att man inte sett med lika blida ögon på om någon registrerade socialdemokraterna.* eller kanske piratpartiet.* och på den sidan drev en kampanj emot respektive parti. Förmodligen inte ett tilltag som hade fått positiv uppmärksamhet i media.

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 20:03

Jag debatterar inte politik med dig, jag debatterar kommunikation.

Självklart dör inte debatten ifall Sverigedemokraterna mot all förmodan skulle lyckas tysta sverigedemokraterna.de men bara ansatsen visar hur man egentligen ställer sig till att få mothugg tycker jag.

Skillnaden när det kommer till Socialdemokraterna och Piratpartiet är dels att de har en otroligt mycket starkare webbnärvaro än Sverigedemokraterna och inte är känsliga på samma sätt för detta. Dessutom är det långtifrån lika många som söker på socialdemokraterna eller piratpartiet varje månad. Sverigedemokraterna söktes däremot 70000 gånger i Google i mars.
Sedan är ju Socialdemokraterna faktiskt varumärkesskyddat. Det kanske inte är så uppseendeväckande att se att Piratpartiet inte är det.

Men det vore kul att se någon försöka göra samma sak med Piratpartiet. Jag bedömer att det finns en position som man kanske skulle kunna ta, under åttondeplatsen.

bloggo april 15, 2010 kl 20:20

Du debatterar inte politik utan kommunikation, jaha? Vad hade det med saken att göra menar du? Gav det dig plötslig anledning att gå till personangrepp?

Ansatsen tyder på att man värnar sitt varumärke, vilket övriga partier också gör. Som du själv sa har Socialdemokraterna varumärkesskyddat sitt partinamn, alltså är Sverigedemokraterna inte ensamma. En debatt mot Sverigedemokraterna kan mycket väl fortgå på en hemsida med annat domännamn än just ”Sverigedemokraterna”.

Är det du som ligger bakom initiativet? Jag får den magkänslan. Du är för insyltad för att bara vara en utomstående betraktare.

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 20:50

Du är rätt lättstött va? Allt jag har bett dig att göra är att läsa ordentligt.

Ansatsen är festlig, det håller jag med om. Men lönlös. Sverigedemokraterna innehåller ordet SVERIGE och kan därför inte varumärkesskyddas med det starkare skyddet. Det skulle du ha uppfattat om du hade läst bloggposten som jag har länkat till några gånger nu och dess kommentarer.

Nej din magkänsla är lika tokig som dina politiska åsikter. Jag ligger inte bakom initiativet, men jag stödjer det och jag har genom bloggposterna här valt att tipsa innehavaren om vad som kan göras för att det ska gå så bra som möjligt. Jag är duktig inom mitt område, men lär mig massor av att betrakta hur det fotlöper.

Jag vet inte om du har märkt det ännu, men sverigedemokraterna.se är nu helt borta ur Google-resultaten. Det är nu inte främst .de-sajten som har åstadkommit det utan det beror främst på klantig hantering av domänerna. Bloggpost kommer i ämnet under kvällen.

bloggo april 15, 2010 kl 21:05

Nej, jag ifrågasatte bara nyttan med att gå till personangrepp. Det känns inte som att det är ett sätt att vinna anhängare på, om man nu är partipolitiskt aktiv.

Jag för min del är inte partipolitiskt engagerad men det känns ändå kontraproduktivt med personangrepp, håller du inte med om det? Det var inte förrän nu jag upptäckte att Sverigedemokraterna försvunnit ifrån sökresultatet. Det verkar klantigt gjort, men det känns ändå ganska fånigt att sitta och hånle av skadeglädje. Det hjälper väl ingen?

Jag vet att mina politiska åsikter uppfattas som kontroversiella, särskilt dem som gäller invandring. Jag förmodar däremot att även du tycker att kvinnor ska slippa oroa sig för att bli våldtagna och jag hoppas att även du tycker att svenska pensionärer borde få en värdig ålderdom?

Kan vi inte då komma överens om att vissa delar av Sverigedemokraternas partiprogram är tänkvärda och kanske t.o.m vettiga, och sedan ta en saklig debatt kring de frågor där vi inte delar samma åsikter?

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 22:12

Jag är inte partipoltiskt aktiv på det sättet, och du har ju redan deklarerat att du tänker rösta på Sverigedemokraterna. Jag tyckte inte ens att det var ett personangrepp, utan mest en retorisk fint och det var därför jag frågade dig om du är väldigt lättstött.

Jodå. Jag hånler. Nytt blogginlägg på plats i frågan:
http://www.lindqvist.com/sverigedemokraterna-se...

Jajjemänsan, det vet du. Du kommer inte hitta någon som säger emot dig, och det vet du,
Jag tycker faktiskt även att franska, estniska, ryska, thailändska och amerikanska pensionärer ska få en värdig ålderdom och tycker, till skillnad från dig att det är dumt att avgränsa frågan till just svenska pensionärer. Medan vi håller på med att avskaffa avgränsningar till just svenska pensionärer kan jag passa på att meddela att jag även är en ihärdig motståndare mot sexuella övergrepp mot pojkar.

Men ingen av dessa frågor har i min värld, med Sverigedemokraternas partiprogram att göra. Det är ingenting annat än allmänt vedertagna åsikter som man försöker lansera som sina egna. Det finns, mig veterligt inget svenskt parti som säger emot er på de här punkterna heller.

bloggo april 15, 2010 kl 22:33

Självklart vill jag också det? Och jag vill ha fred på jorden, att alla får mat för dagen och att ingen någonsin är dum mot någon annan. Det vill nog de flesta, givetvis. Men nu kan ett svenskt politiskt parti i första hand endast påverka förhållandena i Sverige, därmed blir det ointressant att tala om thailändska pensionärer.

Men alla dessa tyckanden blir genast meningslösa utan en konkret politik politik som backar upp dem. Att tala sig varm för kvinnors rättigheter medan våldtäktstalen är så höga som de är – utan att man gör något åt dem, det ekar väldigt falskt. Att tala är silver, men att agera är guld, skulle jag våga påstå.

Ditt sätt att resonera och debattera på gör att du låter Sverigedemokraterna vinna på walk-over. Det är synd, för jag hade väldigt gärna sett en mer konkret och saklig argumentation.

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 22:59

Och vem är det nu som hela tiden drar ner debatten på personnivå?

Det var du som försökte med dessa allmänna frågor om jag (återigen) får påminna dig. Du frågade specifikt om kvinnor och om svenska pensionärer, och jag svarar som jag tycker. Bli inte ledsen för att jag inte faller i dina tankebanor. Mina ser annorlunda ut. Jag diskuterar gärna mina frågor på min blogg precis som du säkerligen diskuterar dina på din blogg.

Jag är nämligen internationalist och du är troligen nationalst. Jag är vidsynt och jag anser att alla som sympatiserar med Sverigedemokraterna är trångsynta. Det är där skillnaderna i våra synsätt börjar.

bloggo april 15, 2010 kl 23:06

Mina tankebanor, vad skulle det vara för några? Jag underströk endast att man måste ha en politik att backa upp sina åsikter med, annars blir det ihåligt. Man kan tycka väldigt mycket, men det krävs mod och handlingskraft för att förändra.

”Jag är vidsynt och jag anser att alla som sympatiserar med Sverigedemokraterna är trångsynta”

Vilken spännande vidsynt inställning, var ska jag börja? Jag kan kanske påpeka lite försiktigt att du faktiskt inte har en aning om varför alla som sympatiserar med Sverigedeomkraterna gör just detta. Det kan faktiskt vara så att andra uppfattat partiet på ett annat sätt än ditt vidsynta sätt. Inte sant?

nikkelindqvist april 15, 2010 kl 23:14

Jag har ägnat några månader åt att läsa tusentals kommentarer från sverigedemokrater på tidningswebbar och bloggar. Jag har nog faktiskt en rätt bra aning vid det här laget. Jag uppfattar er som trångsynta.

SEO-nisse april 29, 2010 kl 11:12

haha… och du jobbar med SEO, hur fel hade du inte Simon…

Simon Nyström april 29, 2010 kl 11:28

Min analys är inte så fel som utgångsanalys och det är inte Sverigedemokraterna.de som knuffat ner Sverigemokraterna.se utan det är helt och hållet Sverigedemokraterna.se som klantat bort sig själva genom att jobba 100% uselt med sin(a) webbsajt(er). Jag kunde aldrig tro att de så målmedvetet skulle jobba sig ner från förstaplatsen.

Det fel jag gjorde var att inte ägnat det tillräckligt med tid och sett vilka sajter SD.se stod bakom, dvs en massa kopior av sajter. (= aldrig bra).

Tänk även på att Sverigedemokraterna.de faktist ändrade sin sajt till det bättre efter tips från både mig själv och andra som jobbar med SEO.

Och: Sverigedemokraterna.de ligger fortfarande inte #1.

Det mest bökiga med detta är att jag måste skriva en komplett uppdatering om vad som hänt.

Sverigedemokraterna kommer tillbaka – oroa dig inte, det tror jag och många fler inom SEO. Sverigedemokraterna.de kommer inte att hålla några förstaplatser någon längre stund – men just nu är vägen fri och det är tack vare klantarslena själva (SD.se).

Tillägg: Google Vital Ratings är inget påhitt och en uppdatering kommer om detta. Dock verkar inte någon sådan rating ha legat på sajten.

nikkelindqvist april 29, 2010 kl 11:45

Jodå. SD kommer tillbaka någon gång i sommar. Det har du helt rätt i Simon, men jag tror fortfarande på att sverigedemokraterna.de kan hinna ta förstaplatsen innan dess och genom det bli svårare att knuffa ner.

Vid det här laget har väl upphovsmannen bevisat att han är seriös i sin satsning och jag tror att ännu fler nu kan tänka sig att länka till sajten.

Simon Nyström april 29, 2010 kl 11:54

Håller med om detta. Det som ställer till det i min uppfattning är att jag inte ser .de som ett korrekt sökresultat. De är värdiga nu – men jag tycker att .de på förstaplatsen är…plain wrong. Det borde på något sätt uppmärksammas och korrigeras så småningom. Alla talar om ”Sverigedemokraterna” och således borde ju partiet som alla talar om listas som etta. Även .de talar om .se.

Men räknar vi bara länkar så visst är #1 fullt möjligt för Sverigedemokraterna.de. Allt handlar egentligen om den där manuella korrigeringen i slutändan. Dock tror inte jag heller att de jobbar överdrivet mycket med detta och den har ju bevisligen inte legat på sajten tidigare.

Simon Nyström april 29, 2010 kl 12:22

Hmmm…Wiki som förstaresultat. För en gångs skull tycker jag nog att det är lämpligt att placera wiki i toppen.

Nikke Lindqvist augusti 10, 2010 kl 14:44

Wiki är nu nere på tredjeplatsen (indragsresultatet från .se oräknat), och när Google vill lyfter nyhetslänken är de nere på fjärdeplatsen.

Carl-Gustav augusti 10, 2010 kl 11:55

Hmm.
En rad intressanta och tankeväckande aspekter på det hela. Vårt gensvar har varit att introducera manspartiet grisarna i debatten så att de manschauvinistiska och sexistfeministiska suggorna av människans politisering får smaka på andra vägbulor i den allt svartvitare asfalteringen av vårt fryntliga sinne.

PPHA augusti 22, 2010 kl 23:13

Se mitt mail :-)

Simon augusti 31, 2010 kl 10:37

Nu har det blivit som jag förutspådde, SEO-nisse. Inte som första analys dock men, tja. Du kan ju läsa här och komma med lite kommentarer om du har något att komplettera med. Hör gärna en riktig åsikt från dig istället för s k i t s n a c k ;) http://simonnystrom.se/darfor-tog-partiet-sverigedemokraterna-tillbaka-forstaplatsen/

Comments on this entry are closed.

{ 14 trackbacks }

blog comments powered by Disqus

Previous post:

Next post:

Clicky Web Analytics