Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Sökmotoroptimering / SEO / Bemöta terrorn med hånfullt skratt

Bemöta terrorn med hånfullt skratt

2011-07-26 by Nikkelin 133 Comments

Visst – Stoltenberg är den störste av alla och har sagt de allra klokaste sakerna efter terrordådet i Oslo, men vi andra som inte är lika storsinta, demokratiska och kloka men vill göra vårt för att bemöta de mörka krafter som nu får förvånandsvärt stor spelrum i efterdyningarna efter den blodiga fredagen, vi får ta till de medel som vi är bäst på.

Erik Hellsborn

Erik Hellsborn

Min vän Magnus Bråth valde idag att gå i direkt klinch med en av Sverigedemokraternas allra tröttaste hjärnor, med det fantastiska namnet Erik Hellsborn. Det gör han genom att försöka ta över hans namn i Google-resultaten (och jag stödjer det helhjärtat).

Ungefär samtidigt nåddes jag av nyheten om Operation UnManifest – det senaste påhittet från Anonymous – som går ut på att sprida så mycket förvirring som möjligt kring hela det kit av bilder och skrifter som Anders Behring Breivik har lämnat efter sig som en sorts eftermäle. Jag delar Emanuel Karlstens oro för att vi spelar Breivik i händerna, och tänker därför delta i Operation UnManifest, om än på mitt eget sätt. Sökmotoroptimering och sociala medier är mitt gebit, och därför känns det bara naturligt att delta.

Mördarens galna påfund att mörda så många människor för att sedan få maximal spridning för sina vanvettiga idéer ska inte lyckas.

Jag själv börjar med att försöka få in bilder på bajs i bildsöket när man söker efter Anders Behring Breivik och eftersom Erik Hellsborn så gärna . Det vore kul om fler ville hänga på. Här är en tolkning av Anders Behring Breivik:

Anders Behring Breivik

Anders Behring Breivik

Samtidigt blir det här en övning i att sökmotoroptimera bilder på olika sätt. Google jobbar för närvarande med sitt bildsök och det kan vara bra att testa vad som fungerar dessa dagar. Vem vet? Kanske går det inte ens att lura Google att dessa bilder på bajs verkligen föreställer Anders Behring Breivik och Erik Hellsborn.

Tycker du att det här verkar löjligt? Ignorera då detta påfund.

Tycker du att det verkar kul och vill vara med? Ja då är det enkelt. Samla på dig bilder av fekalier av olika slag: hundbajs, hästbajs, elefantblaffor, koblajor. Döp dem sedan till saker som anders-behring-breivik.jpg, skriv ett blogginlägg där namnet nämns ett par gånger och där bilden används, gärna med namnet som bildtext.

Det behöver inte heller vara bajs på bilden. Expressen har idag använt en bild  på Anders Behring Breivik som fungerar fint i kampanjen. En bild där man snarare förstärkt än tagit bort de röda ögonen. Sådana ”förbättrade” bilder passar också in fint i projektet.

Berätta gärna med några rader och kanske med en länk om du tänker delta med någon eller några bilder.

Tillägg! Jag ber om ursäkt, och inser just att jag sökte fel på Flickr igår och har använt bilder som inte är öppna för återpublicering. Pinsamt nog måste jag därför byta ut dessa bilder mot CC-licensierade bilder. Jag ber om ursäkt för att jag har använt bilderna utan tillstånd.

Fotokällor: Anonym (på begäran) och Wilf Wilson

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: SEO Tagged With: anders behring breivik, anonimous, bajs, bildsökning, operation unmanifest

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • Robin Danehav

    Du är så grymt bra Nikke. Sjukt smart. Go!

  • Nikke Lindqvist

    Min bild på Erik Hellsborn syns redan i Googles sökresultat. Det gör även Magnus Bråths bild (strutsen). Vad gäller Breivik kommer det att ta lite längre tid, men det är skojigt att se att en bild på Emanuel Karlsten fortfarande har en ra placering i det bildresultatet. Vet inte riktigt vad Emanuel känner inför det.

  • björn

    Hur får google upp bilden om gratis biobiljetter i detta bildsök?

  • Charles Lumley

    Nu ligger din bild inte långt efter 🙂 Skön kampanj, bara tråkigt att det behövs…

  • Zagkhatma

    Som allmän geek kan jag lätt tycka om utmaningen i detta, som norrman kan jag nog hålla mig för skratt, och tycka att utmaningen snarare borde ligga åt hållet att se till att google lyckas presentera en helt tom resultatsida om man söker på terroristen …. det skulle åtm vara en tekniskt sett utmanande uppgift. Se till att dom presenterar blomsterhavet på Rådhusplatsen i Oslo i stället …

    • Nikke Lindqvist

      Jag förstår dina invändningar, men eftersom en tom förstasida är het omöjlig så väljer jag den här vägen istället. Ett projekt med enbart blommor skulle vara bra det också. Starta ett parallellprojekt! 

    • Lv6

      som mitt förslag i kommentarerna tidigare, hänger jag på detta förslaget likaså.
      en helt tom sida som resultat är ett starkt förslag. allt som har med namnet likaså felstavningar ska bli en blank sida. 
      //Sussie

  • Anonym

    Härligt att se två bajsbilder på förstasidan på bildsöket för Erik Hellsborn, stor tumme upp för detta initiativ.
    Jag ligger efter med bloggandet, men om jag får lite tid över ska jag naturligtvis stödja både ditt bajsprojekt, och Magnus projekt.

  • Anna-Stina

    Jag vill helt klart delta. Det blir bajsspaning på stan framöver.

  • Magnus

    Det är det enda rimliga. Man kan inte diskutera med sådana som Hellsborn för det finns inget vett att prata till. 

  • lassegw

    Ja, jag tyckte att det passade att låta herr breivik vara med på bild. Det är inte bara han som är i avsaknad av empati. http://bit.ly/nUSHS3

    • Nikke Lindqvist

      Men för i helvete Jajja… Gud så trött jag blir.

      • Lv6

        jag arbetar hos jajja communications som skribent.. detta var väldigt osmakligt gjort att dra nytta av det som hänt!

        • Nikke Lindqvist

          Ja visst var det. Men domänen är nerlagd nu så vi får hoppas att det var ett tillfälligt hål i huvudet på den som planerar de sajter som ert skrivande publiceras på.

          • Lv6

            jag ser att domänen är forbidden…
            det är några få…tyvärr några hundra som gillar breivik på några sidor på facebook. men det är ändå alltför många. jag skulle vilja höra förklaringen om varför dessa tryckte gilla.

            ~hade jag haft möjlighet skulle jag återkallat ALL publicering om breivik på nätet. precis allt som har med breivik att göra. han finns till och med redan på wikipedia, vilket är hysteriskt opassande.
            och hade jag haft möjlighet skulle jag informera breivik om att bombningen i oslo inte gav några skadade eller döda. samt att folk på ön kunde räddas med riktigt duktiga läkare. låta honom tro att hans manifest kom fram som skadade filer till dessa tusen personer och kunde därmed inte tyda exakt vad han ville förmedla. den som lyckas göra allt detta, i alla fall att ta bort publiceringen om breivik på nätet, lyfter jag hatten för.~

            jag vill låta honom tro att det han gjort var en fis i rymden, det gjorde ingen förnär. även om det är otroligt många som drabbats, sörjer och fått livet förstört av honom så är det bäst att låta honom tro att han misslyckats.
            att sitta inspärrad kommer inte vara något straff för en sådan människa. de fördriver tiden med att mysa över det som hänt. men att låta honom tro att alla hans miljoner, planeringar och galenskap misslyckades gör att han kanske kan känna att det i alla fall svider. 

            en sådan människa får man aldrig att ångra. jag kan inte leva med att han inspärrad fortsätter på utsidan, på nätet.
            en sådan människa ska man tyvärr inte ge uppmärksamhet. det värsta är att vi alla redan givit honom det. men sådant kan lätt tas bort, rubbet, av någon som kan tänka sig dammsuga nätet på hans slem.

            jag kommer tyvärr vara en av många som kommer bli misstänksam när jag ser en person i uniform. brottsligheten är som kameleonter…och behövs det så klär sig det onda i ängladräkt för att lura…

            // ”Sussie” i Göteborg

          • Per-Gunnar

            Då jag kan tycka det samma måste jag ända säga att jag inte riktigt håller med, ingen information bör någonsin döljas, hur grotesk den informationen än må vara.

          • Becca

            Jag håller med dig fullkomligt! Tyvärr så är det en omöjlighet då han ju nu är en av nordens största massmördare. Men var glad att han kommer sitta totalt isolerad under 4 veckor!
            Under dessa fyra veckor så kommer mediapådraget att tonas ner mer o mer för var dag..det hade ju varit FRUKTANSVÄRT om han hade fått se alla löpsedlar och notiser som det ser ut nu! Då hade han ju tagit hem ”jackpotten”. Jag tycker att ALLA ska stötta det Nikke propagerar för, KROSSA honom genom att krossa hans ”fantasivärld” där allt skulle gå som han planerat i nästan 10 år!!

  • Nikke Lindqvist

    En bajsbild och åtskilliga blomsterbilder i bildsöket nu:
    https://skitch.com/nikke/fcbtn/anders-behring-breivik-google

  • Pingback: Datorer och Internet skapar inga massmördare | Fröjdhpunktse()

  • andersabrahamsson

    Skitbra!

  • Avde

    tråkigt man kan ha

    Skriv ett bra debatt inlägg istället för det här, verkar som att du skulle kunna göra ett bra sånt  

    • Nikke Lindqvist

      Det finns så många som är bättre på det än jag. Jag överlåter det till dem och gör det som jag är bäst på, det vill säga att vara med och forma synligheten kring en sökfras.

      • Per-Gunnar

        Jag har definitivt inte koll på läget när det gäller SEO osv (och tycker det du gör är kul) men borde inte ni SEO-experter slå ett slag för att sökresultat ska vara relevanta? Iofs så är det väll inte det ni får betalt för. men men.

      • Anonym

        lol. 
        ”Gör det jag är bäst på”, Nicke gör skit-jobbet! Men allvarligt, ligger det lite av den primitiva känslan hämnd bakom din kampanj?
        Med vänligaste hälsningar.

  • One

    Det här är fantastiskt rätt, med ett undantag, inte heller namnet bör spridas. Ger bildspridandet någon effekt om man inte skriver om honom någonstans? Kan man ladda upp bilder på nån random sajt bara? 

  • One

    Det här är fantastiskt rätt, med ett undantag, inte heller namnet bör spridas. Ger bildspridandet någon effekt om man inte skriver om honom någonstans? Kan man ladda upp bilder på nån random sajt bara? 

    • Nikke Lindqvist

      Nej det går inte, och historierevisionism är väl något man verkligen bör undvika. Det var ju han som låg bakom. Det kommer vi aldrig undan ifrån. Det vi kan göra är däremot att störa ut bilden han håller på att skapa av sig själv.

      • One

        Ok, här är mitt bidrag. Vet dock inte hur jag ska sprida det, du får gärna ta dem om du vill: http://imageshack.us/photo/my-images/405/andersbehringbreivik.jpg/ och http://imageshack.us/photo/my-images/405/andersbehringbreivikyou.jpg/

  • Internetblogg

    Håller med, jag har inte erfarenheten för att göra det här, eller resurserna, men det känns skönt att någon har det. Fortsätt så!

  • Nikke Tönt

    Nikke är en jävla tönt, haha. ska göra som du säger fast med ditt namn istället.

    • Nikke Lindqvist

      Å jag vet att ni som gillar det som hände i Oslo blir svårt provocerade att vi sätter käppar i hjulet för hans planer. Men vet du, jag har inga som helst problem med att du kallar mig tönt, det har hänt mig tillräckligt ofta för att jag snabbt och lätt ska känna mig tillfreds med den rollen. Jag är också en nörd och en geek. Och vet du. Ännu värre. Jag är PK och stolt över det!

      • Johannes

        Bra sagt
        Helvete åt breivik!

      • Johannes

        Bra sagt
        Helvete åt breivik!

    • Becca

      Gillar man Anders Behring breivik borde man uppsöka hjälp fortare än kvickt!
      Gillar man att ett 14-årigt barn blir mördat, eller en 5-årig pojke skjuten i axeln av en nikotinförgiftad kula som inte bara sakta med säkert förgiftar honom, utan även var en dumdum-kula (som exploderar vid träff) så är man fan inte frisk i huvudet! Jag hoppas att du får en dyster framtid.. eller hoppas o hoppas…det är ju svårt för dig att få en ljus framtid, när din iq-nivå är på samma som en gummiboll! Gör omvärlden en RIKTIGT stor tjänst, gå o självdö!

      • Anonym

        Ja det sjuka och äckliga är att det finns likasinnade lite överallt… Här t.ex. https://www.flashback.org/t1611591

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Pontus hörna()

  • Pontus Löf

    Jag är inte så förtjust i bajs, men jag gillar kampanjen. Här är mitt bidrag: http://pontuslof.se/anders-behring-breivik/

  • Someone

    Smart idé, deltar med http://hissochdiss.bloggsite.se/post/2556/19552 lånade din bild.

  • Bdsjkdskmds

    haha!

  • One

    Ni som vet hur man sprider bilder får gärna sprida dessa om ni vill. Sjukt irriterande att media spelar tönten i händerna och publicerar exakt de photon han förberett. Här är några alternativa: http://imageshack.us/photo/my-images/405/andersbehringbreivik.jpg/ och http://imageshack.us/photo/my-images/405/andersbehringbreivikyou.jpg/

  • Anonym

    Fantastiskt roligt! Ert projekt gjorde min dag lite ljusare!

  • Nospam2

    Gillar bilden på Anders Behring Breivik. Porträttlikt!

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Henrik Löwenhamn()

  • Guest

    Bra idé. Jag har laddat upp lite väl valda bilder på flickr och imageshack. Hur får man dem att dyka upp på sökmotorer?

    • Nikke Lindqvist

      Skriv hans namn som rubrik på bilden och lägg gärna till lite text i den riktningen runt omkring. Sedan är det fritt fram att länka till dina Flickr-bilder härifrån 🙂

  • malinhaggberg

    Jag är så himla imponerad av dig just nu! Jag är med, på http://haggberg.blogspot.com

  • pyret

    Hej! Aldrig trodde jag att jag skulle bli glad över att ngn hackar ngt, nu är jag både stolt och tacksam över
    det – fortsätt så. Tycker det är ett bra sätt att möta norrmannens vilja att föra ut sitt budskap.
    Oj, vilken bra markering!

  • pyret

    Hej! Aldrig trodde jag att jag skulle bli glad över att ngn hackar ngt, nu är jag både stolt och tacksam över
    det – fortsätt så. Tycker det är ett bra sätt att möta norrmannens vilja att föra ut sitt budskap.
    Oj, vilken bra markering!

  • OSLOVE

    http://oslove2011.wordpress.com/2011/07/27/hello-world/

    • Nikke Lindqvist

      Fint 🙂

  • Anne-Sofie

    Jag är med…

  • Anne-sofie2

    Vad är du för en egentligen? Tog du bort min stödjande kommentar?

    • Nikke Lindqvist

      Nejdå Anne-Sofi. Den syns här under. Tack för stödet 🙂

  • Becca

    Fyfan vad bra!! Jag vill inget annat än krossa denna människa! Döda honom eller se honom död är inget alternativ, han förtjänar inte ett så lindrigt straff!!!
    Det bästa sättet att krossa honom, är ju att förstöra hans ”livsverk” och rasera allt han trott på och byggt upp!
    Jag hoppas att ni kommer nå lång med det här!
    Finns det något jag kan göra för att hjälpa er att förgöra denna psykopat, så gör jag det!
    Återigen, RIKTIGT BRA!!! Tummen upp och fortsätt nu framåt!!!

  • Becca

    Fyfan vad bra!! Jag vill inget annat än krossa denna människa! Döda honom eller se honom död är inget alternativ, han förtjänar inte ett så lindrigt straff!!!
    Det bästa sättet att krossa honom, är ju att förstöra hans ”livsverk” och rasera allt han trott på och byggt upp!
    Jag hoppas att ni kommer nå lång med det här!
    Finns det något jag kan göra för att hjälpa er att förgöra denna psykopat, så gör jag det!
    Återigen, RIKTIGT BRA!!! Tummen upp och fortsätt nu framåt!!!

  • Someone

    För mig räcker det med att skriva bokstaven a i Google sökfältet nu för att Anders Behring Breivik ska visas som ett av förslagen, Google borde göra något åt det.

    • Nikke Lindqvist

      Visst är det tragiskt, men det beror ju på att så många söker. Det är ingenting konstigt alls med det och jag tycker nog faktiskt inte att Google borde göra någonting åt det. Jag tyckte det var irriterande att Sverigedemokraterna var första förslag när man började skriva Sverige i sökrutan hos Google. Så är det inte längre, och det beror väl förhoppningsvis på att intresset för dem har minskat.

  • frap99

    Även om jag kan se det komiska i det hela tycker jag det är fel väg att gå. Bättre att låta folk läsa hans stolligheter och dra lärdom än att försöka sprida ”osanningar”. Kommer bara öka deras ”martyrskap”

    • Nikke Lindqvist

      Min kampanj handlar inte på något sätt om hans idiotiska dagbok. Jag vill, som sagt, bara störa ut bildsöket efter Anders Behring Breivik från hans egna, idealiserade bilder av sig själv till bilder av bajs.

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Skrymta()

  • Realist

    Så mycket energi på en person… Om ni istället lade ner samma energi på USAs terror som skördar hundratusentals liv så hade vi kanske kunnat komma någonstans i världen. Fast det är klart, när det är svarta militärer och araber som dör så är det ju inte så viktigt.

    • Nikke Lindqvist

      Nu är det så här Realilsten, att antingen gör jag det här eller så gör jag ingenting. Vad gör du? Berätta så kanske fler hänger på det du gör? Och titta gärna på Anna Serners underbara föredrag från TedX Almedalen i somras om Doers. Gör du något så kan folk alltid kritisera det du gör, men gör du ingenting och bara kritiserar så är man alltid safe, eller hur? 

      Här hittar du föredraget, cirka 10 minuter in. Se det! http://t.co/t4NoxzD
      Återkom sedan jättegärna med det du gör, så ska jag avgöra om jag vill stödja det eller inte. 

  • Kali

    Jag hakade handlöst på!
    http://kalis.cyberhem.nu/2011/07/27/smart-sabotage/

  • Volang19-loaded

    OOoo GÖTT..! Svinbra idé, vill självklart vara med! 🙂

  • Kim Hellstrom

    Hej,

    Jag är glad amatör gällande SEO men följer din blogg med intresse och försöker lära mig ett och annat. Jag har en fråga från en annan synvinkel gällande detta inlägg.

    Om vi bortser från själva syftet med inlägget och diverse åsikter hit och dit.

    Är det ur sökmotorsoptimeringssynpunkt inte ”farligt” för din domän att göra denna typ av inlägg.
    Om jag har förstått det hela rätt så är ju Google´s absoluta målsättning att ”leverera relevanta svar på användarens sökning”.

    Om man då hänvisar hans namn till bilden på bajs så är ju det rent objektivt inte relevant. 
    Bör inte det då leda till att Googles algoritm (under förutsättning att den förstår irrelevansen) sänker värdet på din site? (då den inte levererar relevant material till den som sökte på hans namn)

    Är det en medveten ”risk” du tar eller tänker jag fel kring hur det fungerar?

    mvh
    /Kim

    • Nikke Lindqvist

      Förlåt att svaret har dröjt Kim. Nej, jag tror inte att jag utsätter mig för Googles vrede genom att göra detta. För mig är det ytterst relevant att framställa Anders Behring Breivik som den lilla lort han är (tänk Bröderna Lejonhjärta).
      Det är ju heller inte så att jag gör detta i smyg, utan jag gör det helt öppet, samtidigt som jag tror att jag lär folk ett och annat om hur Googles bildsök fungerar. Om Google har någonting emot det, så har jag tillräckligt med Google-folk i mina cirklar på Google+ nu för att jag förhoppningsvis ska få propåer om olämplighet direkt från, som man säger, hästens mun.

  • OSLOVE

    This image loads now as result number 17 on google.no:
    http://lovrboy.com/?attachment_id=118
    Many of the ”press” images from the manifest is replaced by images from custody hearing.

  • Pingback: Anders Behring Breivik « fnorpen()

  • Fnorpen

    Jag är med

    http://fnorpen.wordpress.com/

  • Mattias Hamberg

    Kreti och Pleti är också med på tåget: http://kretiochpleti.se/index.php?p=nyheter&news=468

  • Pingback: Norge. | Victorias ankedoter()

  • Per Persson

    Här finns fler bilder på Anders Behring Breivik, bland annat i sällskap med Jimmie Åkesson och andra sverigedemokrater:
    http://md2perpe.com/Anders%20Behring%20Breivik/

    • Anonym

      Jag har lagt upp dina bilder på github https://github.com/AndersBehringBreivik/Pictures

      • Nikke Lindqvist

        Namngivningen av de bilderna visar att du har koll på vad du håller på med må jag säga. Tack för bidragen!

  • Schizofreni Orsaker

    Att ta vara på klämtningen som demokratisk frihet är nog ganska väl passande just här, för vad kan man egentligen pressa ur sig med mer eftertrycklig vishet, än  det optimala uttryckliga manifestet för de senaste flugorna

  • Hypo

    http://www.mobypicture.com/user/hypoluxa/view/10263525

  • Anonym

    Förutom att det var det barnsligaste tilltag jag har varit med om på länge (är småbarnsförälder) tror det snarare har rakt motsatt effekt än vad du försöker uppnå. De som tycker att galningen gjorde något bra blir nog bara provocerade av dina bajsbilder. Det stärker bara bilden av hans martyrskap. Varför denna fixering vid bajs (jag brukar fråga min 3-åring samma sak)? Om du valt en vettig bild skulle ditt tilltag varit bra, nu är det mest motbjudande och dumt.

    • Nikke Lindqvist

      Jag har förklarat bajsvinkeln tidigare. Den är vald därför att den är provocerande, för att den är skrattretande och för att den har betydligt större chans till genomslag än vita bilder eller bilder på blomsterhavet i Oslo. Det gör att fler pratar om det, och att ännu fler därmed bestämmer sig för att delta.
      Dessutom tycker jag att det är passande att Anders Behring Breivik framställs som den lilla lort han han faktiskt är. Tycker inte du det?

      • Anonym

        Nja alltså tanken kan verka bra vid första anblick. Men det är nog bättre att bemöta hans argument och sånt med stabil seriositet. Detta kan kännas lite desperat och få vissa att tro att man försöker undvika fakta. Sen är det lite naivt att Google Images skulle visa bajsbilder när man söker efter Breivik när nyhetsartiklarna överöser oss och det nog finns smartare algoritmer än att man ska kunna manipulera sökningen. Då skulle jag hellre se att folk skriver sakligt om att man förstår att Breivik tyckte som han tyckte och hade en arrogans emot omvärlden troligen baserat på en inre sorg och därefter begick fasansfulla brott troligen på grund av att han tyckte att hans liv suger. Jag tolkar hans brott som ett självmord som är riktat mot omgivningen istället eftersom han inte förstår att det är han själv som är problemet…

  • Per228

    Etta på sökresultaten nu!

  • Pingback: Ander Behring Breivik och Erik Hellsborn « arkland()

  • Anonym

    Väx upp.

  • Anonym

    Väx upp.

    • Nikke Lindqvist

      Jag tog en titt på dina övriga kommentarer, på andra sajter. Det verkar som om du plötsligt blev mållös. Vad ser du för problem med att på detta sätt störa den norske terroristens pressplan?

  • /R

    Men Nicke vad håller du på med? Censurera o manipulera internet?!! Tänk vilket nyttigt redskap du kunde vara i Kina….;)

    • Nikke Lindqvist

      Nikke var namnet. Så… censur underifrån är väl ett okänt begrepp. Censur kan man ägna sig åt genom att ta bort. Jag kan bara lägga till. Det handlar om väl snarare om aktivism?

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Min luktar oxo fisk!()

  • Hrabag

    Sjuka ideer vinner inget!

    • Nikke Lindqvist

      Nej eller hur! Och det är ju därför som vi ständigt måste bekämpa de sjuka idéerna om att inte alla skulle ha samma värde och samma möjligheter till ett bra liv. Finns inget bättre sätt att bemöta galningar med den typen av storhetsvansinne som Anders Behring Breivik uppvisar än att påvisa vilka små lortar de verkligen är.

  • ann johansson

    Är du medveten om Nikke att du nu använder exakt samma hetsstrategier som nazisterna gjorde för at få ”folket” att hata judarna under andra världskriget?

    • Me

      Om du gör en jämförelse med nazisterna och andra världskriget så känns det för mig mer som att Anders Behring Breivik är nazisten och Nikke då skulle vara juden som säger ifrån, eller hur ?

  • Eme

    Jag är med, vet dock inte hur jag får upp det på google? 

    http://emeliestroem.blogg.se/images/2011/anders-behring-breivik_159349679.jpg

  • Ejlat

    En blogg om Anders Behring Breivik: http://behringbreivik.blogspot.com/

  • Greger

    Även om Breivik är en vidrig människa tror jag som Lars_Stefan_Danielsson att det i värsta fall kan ha motsatt effekt. Sedan tycker jag det är dumt att medvetet förstöra för Google när relevanta bilder ska visas. Även om det ni gör inte bryter mot någon lag så vet ni mycket väl att ni kanske gör sökresultaten helt värdelösa i slutändan, beroende på hur väl ni lyckas med er operation. Jag ogillar de åsikter som Breivik och hans gelikar står för, men att försöka radera honom ur historien eller åtminstone dölja honom på världens populäraste sökmotor känns ungefär lika demokratiskt som på sovjettiden där man manipulerade bilder på oppositionella så att de försvann från bilder och skriven text. Som vi alla vet blev detta mycket uppmärksammat och fick till slut motsatt effekt när det uppdagades.

    Breiviks gelikar är ofta konspiratoriskt lagda och menar att de motarbetas av ”etablissemanget”. Självklart är de fullständigt onyansierade, men kampanjer som dessa kan definitivt få vatten på deras kvarn. De som vill ha ett öppet och demokratiskt samhälle (som jag exempelvis) kanske borde ägna mer tid åt att ta fram vettiga argument med grund i verkligheten istället för ”bajskastarkampanjer”. Tyvärr bemöts ofta de radikala med bristfälliga argument, nonchalans eller ignorans. Jag tror det är början på slutet av vårat samhälle om vi inte skärper oss. Du skriver ofta bra saker Nikke och har uppenbarligen ett hjärta, men kampanjer som dessa tycker jag rent utsagt är barnsliga och möjligtvis kontraproduktiva. Jag kan definitivt se hur högerradikaler får sympatipoäng när såna här kampanjer existerar.

    Sammanfattningsvis kan det vara intressant att veta vad det ultimata målet är. Ska Breivik tryckas ner ett antal sidor bak i bildsökstatistiken så att de första, låt säga 3 sidorna enbart innehåller bajsbilder? Isånafall är väl kampanjen att betrakta som ett rent sabotage, en förnekelse av våra nutida historia samt ett hot mot det öppna samhället? Jag hoppas att kampanjen inte får större effekt än den har idag. Nu kan det väl betraktas som skämtsamt om man har en viss typ av humor, men om bajsbilderna eskalerar ser jag det definitivt som en tvivelaktig metod.

    • Nikke Lindqvist

      De eskalerar! Det är vårt sätt att visa den lilla minoritet som anser att Anders Behring Breivik gjorde någonting stort, någonting rätt och någonting viktigt vad vi tycker. Det är en form av politisk debatt på det absoluta basplanet. Det finns ingenting som jag och de som tycker att Anders Behring Brevik är en hjälte kan komma överens om, och därför finns ingen möjlighet till dialog mellan oss. De utför sitt guerillakrig. Jag mitt. 

      Jag tycker att det är jättebra om du orkar ta debatten på andra sätt. Jag fortsätter med min skitmetod.

  • daniel larsson

    Bra kampanj. Jag är på.
    http://www.presidentofgalaxy.com/anders-behring-och-de-obehagliga-frgorna/

  • Sofienothere

    Det är helt vanvettigt vidrigt det som den här norbaggen gjorde.  Men han är ingen enskild individ som det snurrat runt för. Jag är förvånad över att det inte hänt tidigare. Det som förvånar mig är att när terroister gör ngt i islams namn vill man gärna förklara det fenomenet med att västerlandet gjort mycket skit mot de osv. Alltmedan Breivik blir förklarad som en enskild vidrig människa. Yeah, right! Och så undrar man varför en del vill ha svar på detta att allt som har med islam att göra tystas ner och ska ”förstås” medan de som vill ironisera över detta, blir mordhotade?

    Jag har innan jag fick barn sedan bara några år tillbaks, också trott på den solidaritet som jag trodde vänstern stod för och enligt min tro också röstat på vänstern eller S. Jag förstod först när högern kom till makten att inget parti ville att jag som ensammorsa skulle kunna försörja mig med eget arbete igen då jag både pga arbetstider/dagis och att alliansen ser till att man genom ett system som bygger på att arbetsgivare får gratis arbetskraft genom ”nystartsjobb” och på så vis gör alla oss som redan står utanför i landet helt överflödiga medan man prioriterar alla stackars nyanlända.

    Jag har vuxit upp i medelklassen innan jag blev ensamförälder och hamnade längst ner på skalan av medborgare. Breivik och hans gelikar tillhör alla samhällskikt.  Det ÄR ingen enskild vettvilling som gått bärsärkagång i norge. Det ÄR ett symptom på det som länge grott tack vare så många och stora problem som sopats under mattan under lång tid. Problem som vad invandringen faktiskt leder till i det långa loppet- inte det där gulliga snacket om kebab och pizza och allt det andra goda som det gett oss under 70-80 talen. Faktum kvarstår att problem finns och faktum är att jag tillsammans med många andra tröttnat rejält på att dessa problem aldrig tas upp ordentligt.
     
    Jag röstade på SD fast jag verkligen inte är någon rasist. Jag blir upprörd av att kallas för det bara för att jag önskar att aldrig behöva se ojämlikhet i mitt eget land och att bli minoritet under minoriteter bara för att jag blivit ensam försörjare till mitt barn och att jag önskar att ingen behövde fly från sitt eget land pga förtryck i deras egna hemländer. Rådde demokrati i alla länder världen över hade vi inte haft det här problemet här och ingen Breivik hade gått bärsärkagång och mördat folk. Jag vill inte heller se mitt eget land och hela europa bli mer och mer likt ett allah-älskande jalla jalla-arabien. Hade jag velat det hade jag ju bosatt mig i ett annat land- eller? Måste jag få dåligt samvete för att jag innerst inne vill se mitt barn växa upp och få samma trygga uppväxt som jag själv fick som barn? Jag vill bevara det fina med sverige och det tycker jag borde vara helt i ordning med alla andra här. Det är med sorgsamhet jag inser att min önskan inte är självklar.

    Det säger väl sunda förnuftet att inte alla som blir förtryckta i egna länder kan få en tillflykt i länder med demokrati, om dessa länder redan har brist på arbete och bostad. Varför ingen funderar på detta på allvar är enligt mig ett  verkligt tecken på brist på humanitet och medmänsklighet till sitt eget folk.
    Det är lätt att ge bort pengar och arbete när det inte är ens eget arbete och pengar som man ger bort-eller hur? Det Breivik gjorde är enligt mig verkligen märkligt att det inte hände tidigare. Jag har länge väntat på den här ”förrädar”-hämnen. Det är fullständigt vidrigt. Men fullt logiskt.

    • Me

      Mycket nonsens du skrev Sofienothere. Det är det ni gör fel ni SD:are, ni skyller era egna tillkortakommanden på andra än er själva, och i ert fall så är det invandrarna som får ta er bitterhet över era egna situationer,  det är ingen annans fel än ert ifall ni inte har ett bra liv.

      Det är inte invandrarna som har sagt åt dig att skaffa barn och sen skilja dig för att bo ensam med dina barn. Du borde tänkt efter innan du skaffade barn.

      Gör något åt saken själv istället för att grina, det är ni själva som måste rycka upp er så räkna inte med att någon ska ta hand om er för ni är trots allt vuxna männisior.

      Så var inte så bitter och skyll dina egna brister på andra. Att rösta SD gör ju inte att du får det bättre i alla fall hur du nu har kunnat få den uppfattningen.

      • Anonym

        Jag var kritisk till invandring även under mina ungdomsår och förstod inte varför man genom enade påtryckningar runtom i världen inte gjorde något åt att människor behövde fly överhuvudtaget. Jag förstår det fortfarande inte. Jag har alltid varit kluven till att jag röstade V medan jag verkligen inte höll med om att flyktingmottagande är en bra lösning. Jag har haft ett fast jobb i hela mitt vuxna liv och tyckte detta redan då.

        Varför detta samhälle gör det omöjligt för mig att arbeta och vara förälder samtidigt är lika oförklarligt som skälen till varför man genom nya system premierar nyanlända på arbetsmarknaden. Tro mig, hade det inte funnits fega chefer som inte vågar ta itu med problem som uppstår av kulturella skäl främst då manliga troende muslimer, hade saker sett helt annorlunda ut och färre hade förehållit sig kritiska till invandring speciellt av troende muslimer. Jag med många andra skyller inte allt på invandrare, däremot skyller jag på systemet och de människor som står passivt och ser på.

        Att man tog emot under 70-80talen är en sak då man faktiskt kanske behövde arbetskraft osv. Att man fortfarande gör det på ett redan överhettat 2000-tal med akut brist på bostäder och arbete,är en helt annan sak. Det är tack vare människor som du ”someone” som gärna klankar ner på oss som gör sitt allra bästa och sliter med vardagen, när du brister ut i kommentarer som att man får skylla sig själv för att man är ensam om att ta sitt ansvar för barn osv,som har bidragit till det som ni kallar för rasism och främlingsfientlighet.

        Jag hade oavsett civilstånd och oavsett om jag fortfarande haft ett arbete,förhållit mig kritisk till invandring år 2011. Att vara kritisk har föga att göra med bitterhet. Däremot en klarsynthet som grundar sig på erfarenhet. Faktum kommer vad du än säger för strunt, ändå att kvarstå: Det är bristen på demokrati och bristen på solidaritet som gör att folk har tvingats fly. Gör något åt detta istället för att klanka ner på oss som vill bevara vår egen demokrati.

        Fråga dig själv om du verkligen är en demokrat och om du verkligen är en solidarisk människa när du tycker att alla svenskar som är arbetslösa ska skylla sig själva. 

        • Me

          Bara floskler saraleander när du säger att jag som kämpar emot rasismen skule vara orsaken till att det finns rasism haha.. Vet du vad rasism är för något ?

          Om man på fullt allvar skyller sina egna problem på invandrarna så får man skylla sig själv.

          Om man tar tag i sin egen situation och inser att det är en själv som är problemet och inte skyller på invandrarna så har jag full förståelse för om man har problem och ställer gärna upp och försöker hjälpa till, men kom inte med flosklerna om att det skulle vara invandrarnas fel för att det sitter en ensam mamma med barn i nån förort och grinar över sin situation och skyller den på invandrarna. Då har det gått fel i tankeverksamheten nånstans.

          Även om vi inte hade invandring så skulle Sofienothere sitta på exakt samma ställe och ojja sig, hon skulle inte få mer pengar eller arbete för det.

          Det är bara hon själv som kan göra något åt sin situation.

          Antar att du saraleander och Sofienothere är samma person.

    • Anonym

      Att ”aldrig behöva se ojämlikhet i mitt eget land” och rösta på Sverigepsykopaterna, förlåt -demokraterna, är väl ungefär lika genomtänkt som att vara mot abort och för dödsstraff – för att du är ”för livet”. Ungfär.

    • Johanna

      TACK för att det finns sådana som du ”Sofienothere” som TÄNKER och inser vart vi är på väg!!! All heder åt ditt inlägg!

  • Britt

    AUF leker krigLabor Youth leader Eskil Pedersen demands that Norway positions itself “even more clearly on the side of the Palestinians”. This makes CPP-youth leader Elisabeth Løland to mobilize against Labor Youth.- The conflict has been going on for decades and has destroyed the lives of many humans, both Israelis and Palestinians. This is not a football match where one selects a side to support, and then to cheer every time they score a goal, says Løland.http://www.israelwhat.com/wp-content/uploads/2011/07/14.jpghttp://politisk.tv2.no/wp-content/uploads/2011/07/store_utoya-570×320.jpghttp://farm5.static.flickr.com/4134/4859983826_1145203a6e_z.jpg

    • Nikke Lindqvist

      Jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt med din postning. Det var väl knappast AUF som lekte krig utan en högerextrem antiislamist som tog sig in på deras sommarläger och mördade oskyldiga barn och ungdomar?

  • Britt49

    AUF leker krigLabor Youth leader Eskil Pedersen demands that Norway positions itself “even more clearly on the side of the Palestinians”. This makes CPP-youth leader Elisabeth Løland to mobilize against Labor Youth.- The conflict has been going on for decades and has destroyed the lives of many humans, both Israelis and Palestinians. This is not a football match where one selects a side to support, and then to cheer every time they score a goal, says Løland.http://www.israelwhat.com/wp-content/uploads/2011/07/14.jpghttp://politisk.tv2.no/wp-content/uploads/2011/07/store_utoya-570×320.jpghttp://farm5.static.flickr.com/4134/4859983826_1145203a6e_z.jpg

  • Truth

    Anders Behring Breivik er en hjelte!!!!

    • Nikke Lindqvist

      Det är intressant med er mycket märkliga högerextremister som hittat hit nu. Men än mer intressant att bajsbilderna sprider sig snabbare än era åsikter och det visar vad vi tycker om er.

      Anders Behring Breivik är definitivt inte en hjälte. Han är en svårt störd människa, en mördare och en terrorist.

  • James Longhorn

    Självklart är det en stor tragedi som inträffat, men att endast skylla detta på högerextrema åsikter tror jag är naivt. Terrorbrott begås alltid i andras namn, sammanfattningen är alltid densamma en galning utan verklighetskontakt. I fallet du nämner ovan binder man gärna åsikter till gärningsmannen, för att man som svensk har åsikter om invandringspolitik likställs man med denne vedervärdiga best. I en demokrati skall vi respektera alla människors rätt till en egen åsikt och rätten att även uttrycka den utan att följas av glåpord och trakasseras. Blir varje gång lika besviken på människor som anser sig vara demokratins sista utpost vilka mer än gärna följer världens diktatorers exempel och trakasserar människor för deras åsikt..

    Tycker du det är rätt när en stat gör det du just nu förespråkar?

    • Nikke Lindqvist

      Jag är en enskild person och inte en stat. Jag tycker nog att Anders Behring Breiviks trakasserier är något värre än mina. Tycker inte du det?

      Jag har internet som arbetsfält och väljer förstås det jag kan bäst när jag väljer att aktivera mig. Anders Behring Breivik trodde att han, med sex bilder och en vansinnig massa mord, kunde skapa sitt eget sökresultat. Bajsbilderna i resultatet visar att han inte kunde det.

      • James Longhorn

         Självfallet, att kalla det han gjorde trakasserier får stå för dig. Problemet är att vi kan inte alltid berättiga vårat handlande med att peka finger på andras handlande. Öga för öga, tand för tand mentaliteten har visat sig föra framgångsrik. Däremot har större framgångar nåts med förståelse och respekt för andra människor och deras tankar.

        Om du nu anser att vi skall stävja galningar och stärka demokratin bör rimligtvis även respektera demokratins grundvärderingar, dessa är att folk har rätt till en egen åsikt utan att trakasseras för den.

        Du måste ha en liten tilltro till mänskligheten som tror att Anders B.B kommer lyckas utan att du stävjar detta..

        • Nikke Lindqvist

          Ser du de som, liksom ”Truth”, har kommenterat och hyllat det som han gjorde? Tycker du att de ska få stå omemotsagda? Det är vad vi gör om vi lämnar arenan åt dem och deras hyllande av Breivik.

          Öga för öga är det väl heller knappast frågan om från min sida, det var det jag menade med att försöka sätta det i perspektiv.

          Men om vi säger så här istället. Vad tycker du ska göras för demokratin och mot de åsikter som Anders Behring Breivik står för, och vad gör du? Det verkar föga improduktivt att fortsätta att klanka ner på mina och andras aktiviteter? Vad är din reaktion? Tänker du att vi lämnar sökresultatet till anhängarna och så sitter vi på våra rum och knyter näven istället?

  • Pingback: Breiviks mardröm: kärleken som föddes på internet | Jack Werner – En Blogg om Internet | Nyheter24()

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Godisgris.se()

  • Johan Karlsson

    Kul idé, klart man hjälper till: http://www.godisgris.se/2011/08/01/anders-behring-breivik/

    • Nikke Lindqvist

      Vackert där! 

  • Pingback: Min gyllene regel på nätet | Anna Troberg()

  • Markus Jalmerot

    Bra jobbat där Nikke. Gillar verkligen inte att Breivik själv ska få välja bild (den där han står med ett skjutvapen) som alla tidningar visar upp.

  • Eric Danell

    Broder – se här vårt bidrag: http://dokmaidogma.wordpress.com/2011/08/03/anders-behring-breivik/

    Hälsar Eric

    • Nikke Lindqvist

      Tack för bidraget! Fin bild 🙂

      En kommentar bara. Det var alltså inte jag, utan Anonymous som uppmanade folk att ändra i och sprida manifestet. Mitt bidrag är att öppet och icke-anonymt sprida den andra delen av budskapet, dvs att förändra bildresultaten. Och det går nu allt bättre.

  • Pingback: Kloka ord i efterdyningarna « BiblioBuster()

  • Pingback: Är vi fartblinda? | Motviktigt()

  • Pingback: Sökmotorns framtid – info eller något annat? « informatören()

  • Pingback: Inför Sweden Social Web Camp (SSWC) | Pontus hörna()

  • Anonym

    Bajs är ju i och för sig skojigt men photoshop och ren ryktesspridning är ju också lite lajbans…
    http://kalis.cyberhem.nu/2011/08/10/tank-om-2/

  • Pingback: Sökmotoroptimering dag 1 : Therese Reuterswärd()

  • Pingback: Anders Behring Breivik | Magnus Holmström()

  • Magnus Holmström

    Jag hänger på. http://magnus.xn--holmstrm-t4a.com/anders-behring-breivik-ratta-ansikte

  • Pingback: Skåpmat om norske terroristen « Drama Online()

  • Lf999e

    SJUKT BRA IDE! 🙂  *Me like* 

    Han ska fan inte få sin vilja igenom 

  • Ante

    Det var kul så länge det varade, fanns många bajsbilder i början på bildsökningen.

    Men nu har Google helt plötsligt gjort en värsta Kina-censur och raderat och sänkt bilder på bajs.

    Undrar med vilken rätt dom anser att dom får bestämma rätt åsikt, vi som anser att bajs är synonymt med Breivik har tydligen fel enligt Google.

  • Pingback: Mitt 2011 i backspegeln : Therese Reuterswärd()

  • SEO Homepage

    Hur går det med kampanjen är den helt ute nu? Lyckades inte hitta något klick… Trycket har iofs varit extremt med en massa nya bilder etc. Har du några planer på att återta den mjuka klubbans taktik?

  • Pingback: Inför Sweden Social Web Camp (SSWC)()

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park