Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Trådlös el – är det äntligen dags nu?

Trådlös el – är det äntligen dags nu?

2010-01-10 by Nikkelin 46 Comments

Trådlös el är en dröm som jag har drömt länge. Nu ser det ut att vara på gång och samtidigt får vi en otroligt smidig lösning på problemet med hur man ska ladda sina strömslukande apparater när man är ute på stan. Det är knappt jag vågar tro på det, men den här artikeln innehåller, som jag ser det en av årets mest lovande nyheter hittills.
RCA Airnergy Charger

RCA Airnergy påstås samla elektricitet från WiFi-signaler

RCA Airnergy är en laddare som har precenterats på CES 2010 och som påstås samla upp elektricitet ur de WiFi-signaler som omger oss i luften. Detta har gjorts förut skriver OhGizmo, men tillverkarna hävdar att de har löst problemet med att få ut tillräckligt med effekt för att verkligen kunna använda energin. På utställningsgolvet på CES laddade de ett BlackBerry-batteri från 30 % laddning till full laddning på 90 minuter med enbart de omgivande WiFi-signalerna som kraftkälla.

Airnergy innehåller ett batteri och tanken är att du ska kunna bära omkring på den och att den ska ladda upp sig själv så fort du är i närheten av ett WiFi-nätverk. Det räcker med att ha den i fickan. Naturligtvis är närheten till WiFi-källan och antalet omgivande WiFi-nätverk av betydelse, men OhGizmo-artikeln hävdar att det i närheten av ett hemmanät ska räcka med att ha den liggande någonstans i huset över natten för att ladda upp batteriet tillräckligt för att ge kraft till din mobil. I mitt hem i Stockholm där jag just nu ser inte mindre än 28 trådlösa nät torde det gå betydligt snabbare…

Jag är ingen tekniker. Jag har väldigt svårt att avgöra hur troligt det är att RCA verkligen har lyckats lösa det här problemet, men om de har det, och om uppgifterna om att Airnergy ska säljas senare i år för bara 40 dollar så är det en sensation!

Sedan undrar jag lite stillsamt hur all denna energi, som alltså räcker för att ladda upp min mobil, påverkar mig i övrigt. Det är nästan så att jag känner mig en smula elallergisk helt plötsligt…

Nåväl. Precis som OhGizmo skriver så vågar jag inte riktigt tro på Airnergy Charger, och jag skulle gärna se att någon som har bättre koll än jag tar tillfället i akt att förklara hur det här fungerar egentligen.

Här är i alla fall experten från RCA som demonstrerade Airnergy på CES 2010, och hans beskrivning av hur det hela fungerar:

Källa: OhGizmo – RCA Airnergy Charger Harvests Electricity From WiFi Signals

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: Okategoriserade Tagged With: el, Prylar, Trådlöst, wifi

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • nikkelin

    Nytt på Nikke Index: Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://is.gd/61nR5
    This comment was originally posted on Twitter

  • johaneje

    Vore fantastiskt!! RT @nikkelin: Nytt på Nikke Index: Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://is.gd/61nR5 #fb
    This comment was originally posted on Twitter

  • Stefan

    Låter ytterst tveksamt men precis som dig så är jag ingen tekniker och har inte läst på om produkten och kan därför inte uttala mig om det. Vore dock fantastiskt om det är sant och att man samtidigt ligger så långt i utvecklingen att man har en fungerande prototyp.

  • Stefan

    Låter ytterst tveksamt men precis som dig så är jag ingen tekniker och har inte läst på om produkten och kan därför inte uttala mig om det. Vore dock fantastiskt om det är sant och att man samtidigt ligger så långt i utvecklingen att man har en fungerande prototyp.

  • Lars Tong Strömberg

    Låter fruktansvärt spännande om det funkar. Måste erkänna att jag inte ens hört talas om detta innan jag läste det hos dig nu.

    När det gäller alla nätverken i närheten av där du bor och potentialen till att freerida på dem för detta, så antar jag att alla som har dem har telefoner i behov av uppladdning med, så gäller nog att hålla den här produkten så hemlig som det går i så fall.. 🙂

    • Nikke Lindqvist

      Ja det här är verkligen en grej som man skulle vilja ha en sneak peek på. Varför har man inte en ren prylblogg en sån här gång?

  • Lars Tong Strömberg

    Låter fruktansvärt spännande om det funkar. Måste erkänna att jag inte ens hört talas om detta innan jag läste det hos dig nu.

    När det gäller alla nätverken i närheten av där du bor och potentialen till att freerida på dem för detta, så antar jag att alla som har dem har telefoner i behov av uppladdning med, så gäller nog att hålla den här produkten så hemlig som det går i så fall.. 🙂

    • Nikke Lindqvist

      Ja det här är verkligen en grej som man skulle vilja ha en sneak peek på. Varför har man inte en ren prylblogg en sån här gång?

  • lars_ts

    Hade inte ens hört talas om detta. RT @nikkelin: Nytt på Nikke Index: Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://is.gd/61nR5
    This comment was originally posted on Twitter

  • dafe79

    Trådlös el – är det äntligen dags nu?: http://bit.ly/8z1yFV via @addthis
    This comment was originally posted on Twitter

  • Niclas Strandh

    om det är sant är det värt ett nobelpris…
    This comment was originally posted on FriendFeed

  • deeped

    Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://ff.im/-e6OrO
    This comment was originally posted on Twitter

  • Daniel Norin

    Nice det skulle vara att ladda iphonen hela tiden via olika trådlösa nätverk t.o.m på X2000 när det står still och man har glömt ta med sig laddaren 🙂

    Tror dock inte det kommer bli verklighet för mobiler på ett bra tag men tanken är genial och hoppas att tekniken går snabbt fram i den här frågan eftersom det skulle underlätta i många situationer.

    Tänk om man skulle kunna göra samma sak från t.ex bakgrundsstrålning 🙂 Miljömedvetet…

  • Daniel Norin

    Nice det skulle vara att ladda iphonen hela tiden via olika trådlösa nätverk t.o.m på X2000 när det står still och man har glömt ta med sig laddaren 🙂

    Tror dock inte det kommer bli verklighet för mobiler på ett bra tag men tanken är genial och hoppas att tekniken går snabbt fram i den här frågan eftersom det skulle underlätta i många situationer.

    Tänk om man skulle kunna göra samma sak från t.ex bakgrundsstrålning 🙂 Miljömedvetet…

  • Mathias

    Det där låter ytterst tveksamt. Har för mig att vi räknade på det där under en kurs i teoretisk elektrofysik . Det var ett exempel på hur lång kopparvajer man behövde under en högspänningsledning för att i princip driva en vanlig glödlampa och om jag inte minns fel så behövdes det så mycket ledning att det inte skulle bli billigare än att köpa elen direkt. Men det var länge sedan nu och jag minns inte exakt hur vi räknade, men jag hoppas att det fungerar och att man får se tekniken inbyggd direkt i alla mobiltelefoner m.m.

    • Nikke Lindqvist

      Jo jag vet att det inte borde gå. Jag känner mig som sådana som för första gången får ett lotterivinstmail måste känna sig. Jag vill så gärna att det ska vara på riktigt att jag är beredd att avfärda alla invändningar.

  • Mathias

    Det där låter ytterst tveksamt. Har för mig att vi räknade på det där under en kurs i teoretisk elektrofysik . Det var ett exempel på hur lång kopparvajer man behövde under en högspänningsledning för att i princip driva en vanlig glödlampa och om jag inte minns fel så behövdes det så mycket ledning att det inte skulle bli billigare än att köpa elen direkt. Men det var länge sedan nu och jag minns inte exakt hur vi räknade, men jag hoppas att det fungerar och att man får se tekniken inbyggd direkt i alla mobiltelefoner m.m.

    • Nikke Lindqvist

      Jo jag vet att det inte borde gå. Jag känner mig som sådana som för första gången får ett lotterivinstmail måste känna sig. Jag vill så gärna att det ska vara på riktigt att jag är beredd att avfärda alla invändningar.

  • Erik Torsner

    Hmm. Ett ganska normalt mobilbatteri har en kapacitet på ca 1000 mAh och levererar ca 3.6 V. Konverterar vi det till Wh så får vi [Wh capacity = (mAh capacity / 1000 ) * voltage] ut att ett sådant batteri innehåller 3.6 Wh när det är fullt.

    I EU får våra WiFi accesspunkter maximalt sända med effekten 100 mW eller 0.1 W. Lyckas vi trycka in hela sändeffekten från en basstation in till ett batteri så tar det alltså 3.6/0.1 = 36 timmar.

    Det är dock knappast troligt att all sändeffekt från en basstation kan ”sugas” in i en Airenergy ens om man sätter den direkt intill basstationen. Betänk t.ex det faktum att antennerna är rundstrålande…. Säg att man i en kontrollerad miljö kan fånga upp 5% av sändeffekten. Då tar det 36/0.05 = 720 timmar att ladda upp ett vanligt batteri.

    Nej, jag får hålla med Mathias ovan, även om det låter som exemplet med koppartråden handlade om växelström, magnetism och induktion snarare än om radiovågor.

    • Nikke Lindqvist

      Precis den sorts initierade kommentarer jag var ute efter. Stort tack Erik!

      (Men jag klamrar mig fortfarande fast vid halmstrået och hoppas att de har hittat på någonting fantastiskt som ändå gör det möjligt.)

  • Erik Torsner

    Hmm. Ett ganska normalt mobilbatteri har en kapacitet på ca 1000 mAh och levererar ca 3.6 V. Konverterar vi det till Wh så får vi [Wh capacity = (mAh capacity / 1000 ) * voltage] ut att ett sådant batteri innehåller 3.6 Wh när det är fullt.

    I EU får våra WiFi accesspunkter maximalt sända med effekten 100 mW eller 0.1 W. Lyckas vi trycka in hela sändeffekten från en basstation in till ett batteri så tar det alltså 3.6/0.1 = 36 timmar.

    Det är dock knappast troligt att all sändeffekt från en basstation kan ”sugas” in i en Airenergy ens om man sätter den direkt intill basstationen. Betänk t.ex det faktum att antennerna är rundstrålande…. Säg att man i en kontrollerad miljö kan fånga upp 5% av sändeffekten. Då tar det 36/0.05 = 720 timmar att ladda upp ett vanligt batteri.

    Nej, jag får hålla med Mathias ovan, även om det låter som exemplet med koppartråden handlade om växelström, magnetism och induktion snarare än om radiovågor.

    • Nikke Lindqvist

      Precis den sorts initierade kommentarer jag var ute efter. Stort tack Erik!

      (Men jag klamrar mig fortfarande fast vid halmstrået och hoppas att de har hittat på någonting fantastiskt som ändå gör det möjligt.)

  • Gunnar Lindberg Årneby

    Jag är på plats här i Vegas och här är det definitivt ingen som tror på det eller tar det på allvar. RCAs monter är över huvud taget inget någon lägger någon större vikt vid.

    • Nikke Lindqvist

      Depp… Men kan du inte gå dit och kolla lite åt oss i alla fall? Jag vill ju så gärna…?

  • Gunnar Lindberg Årneby

    Jag är på plats här i Vegas och här är det definitivt ingen som tror på det eller tar det på allvar. RCAs monter är över huvud taget inget någon lägger någon större vikt vid.

    • Nikke Lindqvist

      Depp… Men kan du inte gå dit och kolla lite åt oss i alla fall? Jag vill ju så gärna…?

  • Magnus

    Rent generellt finns det väl inga egentliga svårigheter att suga energi ur strålning, microvågor och liknande, de första radioapparaterna som fanns (kristallradio) hade ju ingen annan strömförsörjning än radiovågorna. Tyvärr krävs det nog lite mer än en WiFi-router för att knna fånågra riktigt bra effekter och jag skulle vilja hänvisa till Tesla som uppfann trådlös el. Med en rejäl spole är det enda som behövs en bra antenn för att få ut ganska rejält med ström ut luften, enda tråkiga var att om man hade paraply så dog man.

  • Magnus

    Rent generellt finns det väl inga egentliga svårigheter att suga energi ur strålning, microvågor och liknande, de första radioapparaterna som fanns (kristallradio) hade ju ingen annan strömförsörjning än radiovågorna. Tyvärr krävs det nog lite mer än en WiFi-router för att knna fånågra riktigt bra effekter och jag skulle vilja hänvisa till Tesla som uppfann trådlös el. Med en rejäl spole är det enda som behövs en bra antenn för att få ut ganska rejält med ström ut luften, enda tråkiga var att om man hade paraply så dog man.

  • mariaatomaca

    Och det är inte 1 april RT @nikkelin: Nytt på Nikke Index: Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://is.gd/61nR5
    This comment was originally posted on Twitter

  • Andreas Norman

    Låter helt klart som magi. Men det är inget jag motsätter mig till direkt. Vore grymt bra att kunna ladda sina prylar via wifi 🙂

  • Andreas Norman

    Låter helt klart som magi. Men det är inget jag motsätter mig till direkt. Vore grymt bra att kunna ladda sina prylar via wifi 🙂

  • hellbergj

    Funkar detta verkligen? RT @nikkelin: Nytt på Nikke Index: Trådlös el – är det äntligen dags nu? http://is.gd/61nR5
    This comment was originally posted on Twitter

  • Pingback: Kortbloggat:Digitalpr.se-2010/01/11()

  • petterengel

    Tänk den dag jag slipper alla vidriga sladdar i lägenheten: http://www.lindqvist.com/tradlos-el-ar-det-antligen-dags-nu/
    This comment was originally posted on Twitter

  • R Fredman

    Uppenbart bluff och båg.
    Effekten från antennen avtar med kvadraten av avståndet, så som erik påpekade är finns det en ytterst liten effekt tillgänglig att suga upp. Betänk sedan att verkningsgraden troligtvis inte är hög så finns det inte mycket kvar att ladda ett batterie med.

    • Nikke Lindqvist

      Verkligen tråkigt att höra, och ju mer jag hör desto mer pessimistisk blir jag. Snart inga halmstrån kvar att hålla fast sig vid.

  • R Fredman

    Uppenbart bluff och båg.
    Effekten från antennen avtar med kvadraten av avståndet, så som erik påpekade är finns det en ytterst liten effekt tillgänglig att suga upp. Betänk sedan att verkningsgraden troligtvis inte är hög så finns det inte mycket kvar att ladda ett batterie med.

    • Nikke Lindqvist

      Verkligen tråkigt att höra, och ju mer jag hör desto mer pessimistisk blir jag. Snart inga halmstrån kvar att hålla fast sig vid.

  • Fredrik Forssberg

    Ojojoj, nu går nog alla elallergiker igång…

    • Nikke Lindqvist

      Ja när till och med jag tycker att det börjar klia innanför öronen så…

  • Fredrik Forssberg

    Ojojoj, nu går nog alla elallergiker igång…

    • Nikke Lindqvist

      Ja när till och med jag tycker att det börjar klia innanför öronen så…

  • Pingback: opassande » Blog Archive » Magiska under()

  • Ulf Seijmer

    Frågan är om det är ett seriöst menat tilltag, påminner en del om idéerna det sena 90-talets telecombubbla där det är viktigare att hitta investerare än att presentera tekniska lösningar med substans. Eftersom vi driver en blogg om trådlöst har vi naturligtvis skrivit om detta med en länk till din artikel som är mer uttömande: http://induo.wordpress.com/2010/01/16/laddning-via-wlan/

  • Ulf Seijmer

    Frågan är om det är ett seriöst menat tilltag, påminner en del om idéerna det sena 90-talets telecombubbla där det är viktigare att hitta investerare än att presentera tekniska lösningar med substans. Eftersom vi driver en blogg om trådlöst har vi naturligtvis skrivit om detta med en länk till din artikel som är mer uttömande: http://induo.wordpress.com/2010/01/16/laddning-via-wlan/

  • Pingback: Laddning via WLAN « Induo blog: blogg om radio, gsm, 3G och 4G()

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park