Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Foo / Bygg ditt eget släktträd

Bygg ditt eget släktträd

2007-01-20 by Nikke Lindqvist 65 Comments

Agaton tipsade igår om Geni.com, en sajt där man bygger sitt släktträd på ett väldigt visuellt och genialiskt enkelt sätt. Det sabbade halva arbetsdagen för mig. Och efter att ha bjudit in min mamma så fylldes släktträdet raskt på med en väldig massa släktingar (min mormor hade 11 syskon) ända bak till min mormors mormors mormor som hette Sara Magdalena Arnberg som föddes 1761 och levde till 1838. Helt fantastiskt!

Här under är ett uttrag av släktträdet som det ser ut efter bara en dags påfyllning, och då har ändå inte mina släktingar på min pappas sida kommit igång riktigt ännu.

Släktträd

Det finns vissa problem med släktträd av den här typen. De visar sig raskt när man lägger till ett barn till någon och programmet genast antar att fadern och modern var gifta. Enda sambo-alternativet är att ange att föräldrarna är skilda. Men det spelar ju egentligen inte sådär jättestor roll. Släktträd är biologiska i första hand. De sociala förhållandena är helt klart sekundära. Men det blir ändå smått krångligt att beskriva sådana familjeförhållanden som att en syskonskara har samma pappa men två olika mammor som dessutom var systrar med varandra – en realitet som på något sätt ska plottas in i det här släktträdet…

Hur som helst kan jag varmt rekommendera Geni.com, och samtidigt framföra en varning för att sätta igång en dag då det finns annat att göra. Sajten är i sanning beroendeframkallande! Allteftersom man fyller på med sina närmaste släktingar, kan man dessutom ange deras e-postadresser och bjuda in dem till släktträdet. Det gör att trädet växer och fylls på dynamiskt, medan man själv kanske håller på med en helt annan gren.

Nu väntar jag bara ivrigt på att mina farbröder, min faster och min moster ska komma in och fylla på med sin information också. Fyll på du med, kanske är vi släkt?

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: Foo Tagged With: Sajttips, släktforskning

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • dagge

    Jag tittade på Geni för nåpgra dagar sedan.

    En par saker jag inte hittade (men kanske missade) var utbyte av data med andra program – dvs import/export av gedkom-filer. Jag såg inte heller hur man redigera om släktträdet t ex för att göra utskrifter eller en bättre layout på websidan.

    Till skillnad mot dig tyckte jag att Geni kändes väldigt begränsat (jämfört med befintliga släktforskningsprogram).

    Kul att du är så entusiastisk. Pga ovanstående kollade jag bara i 5-10 minuter så jag ska titta igen.

  • dagge

    Jag tittade på Geni för nåpgra dagar sedan.

    En par saker jag inte hittade (men kanske missade) var utbyte av data med andra program – dvs import/export av gedkom-filer. Jag såg inte heller hur man redigera om släktträdet t ex för att göra utskrifter eller en bättre layout på websidan.

    Till skillnad mot dig tyckte jag att Geni kändes väldigt begränsat (jämfört med befintliga släktforskningsprogram).

    Kul att du är så entusiastisk. Pga ovanstående kollade jag bara i 5-10 minuter så jag ska titta igen.

  • Jesper

    Jag har haft precis samma upplevelse som du, mitt släktträd växer kraftigt för varje dag. Verkligen en kul grej.

    I deras blogg kan man läsa att de planerar en hel del nya funktioner som t ex ogifta föräldrar, föräldrar av samma kön, adopterade barn med mera. Så jag antar de kommer införa stöd för den typ av släktband som du saknar.

    Jag har dock upptäckt en liten integritetsmiss med systemet. Jag fick tillgång till en xml-fil med sökvägar till bilder över deras användare. Alltså från användare som inte alls är i min släkt. Jag skulle kunna göra en egen applikation som visar en stor mängd foton från deras användare. Är inte det lite konstigt, för man förväntar sig väl att alla dessa data ska vara privata?

  • Jesper

    Jag har haft precis samma upplevelse som du, mitt släktträd växer kraftigt för varje dag. Verkligen en kul grej.

    I deras blogg kan man läsa att de planerar en hel del nya funktioner som t ex ogifta föräldrar, föräldrar av samma kön, adopterade barn med mera. Så jag antar de kommer införa stöd för den typ av släktband som du saknar.

    Jag har dock upptäckt en liten integritetsmiss med systemet. Jag fick tillgång till en xml-fil med sökvägar till bilder över deras användare. Alltså från användare som inte alls är i min släkt. Jag skulle kunna göra en egen applikation som visar en stor mängd foton från deras användare. Är inte det lite konstigt, för man förväntar sig väl att alla dessa data ska vara privata?

  • Nikke Lindqvist

    Ju längre man håller på, desto mer uppenbart är det att Geni.com är i Beta, d.v.s. inte riktigt färdigt ännu. Och det är möjligt att erfarna släktforskare aldrig kommer att få precis alla de funktioner som de har i rena släktforskningsprogram, men för oss nybörjare är det ett en otrolig ögonöppnare. Jag tycker fortfarande att det är helt underbart kul faktiskt, och nu börjar allt fler av mina släktingar hitta in också.

  • Nikke Lindqvist

    Ju längre man håller på, desto mer uppenbart är det att Geni.com är i Beta, d.v.s. inte riktigt färdigt ännu. Och det är möjligt att erfarna släktforskare aldrig kommer att få precis alla de funktioner som de har i rena släktforskningsprogram, men för oss nybörjare är det ett en otrolig ögonöppnare. Jag tycker fortfarande att det är helt underbart kul faktiskt, och nu börjar allt fler av mina släktingar hitta in också.

  • Finn Nyman

    Min undran är följande:
    Är den ovannämnda Sara Magdalena Arnberg
    den samma som i min frus släkttavla nämns
    som Sara Arnberg född Lahlenius 1761-1838?
    Denna Sara var gift med Hans Jakob Arnberg
    1761-1827. Hans jakob var min frus farfars
    mormors far. Denne mans fars gravsten finns
    fortfarande kvar på Östra Silvbergs öde-
    kyrkogård i Dalarna. Min fru är nr 93 i
    Arnbergs släkten. Tacksam för en kommentar!

  • Finn Nyman

    Min undran är följande:
    Är den ovannämnda Sara Magdalena Arnberg
    den samma som i min frus släkttavla nämns
    som Sara Arnberg född Lahlenius 1761-1838?
    Denna Sara var gift med Hans Jakob Arnberg
    1761-1827. Hans jakob var min frus farfars
    mormors far. Denne mans fars gravsten finns
    fortfarande kvar på Östra Silvbergs öde-
    kyrkogård i Dalarna. Min fru är nr 93 i
    Arnbergs släkten. Tacksam för en kommentar!

  • Nikke Lindqvist

    Jag har vidarebefordrat din fråga till min släktforskande mamma. Hoppas att hon kan leta fram ett svar åt dig.

  • Nikke Lindqvist

    Jag har vidarebefordrat din fråga till min släktforskande mamma. Hoppas att hon kan leta fram ett svar åt dig.

  • Britta Lindqvist

    Jag har efter min mamma, Svea Gustafsson född Sundin, en inbjudan till släktträff 250 år efter Jonas Arnbergs födelse 1722. Bifogad inbjudan finns en lista över nya familjenamn genom giftermål, där namnen Nyman och Lindqvist båda förekommer i släktled 6 under gren 2, d v s vår gemensamma anfader var kyrkoherden i Särna och fältprosten Hans Jakob Arnberg.

    Sara Magdalena Arnberg f Lahlenius var alltså min mormors mormors mor.

    Jag hoppas någon gång kunna lura med mig min son Nikke på utflykt till Östra Silvbergs ödekyrkogård!

  • Britta Lindqvist

    Jag har efter min mamma, Svea Gustafsson född Sundin, en inbjudan till släktträff 250 år efter Jonas Arnbergs födelse 1722. Bifogad inbjudan finns en lista över nya familjenamn genom giftermål, där namnen Nyman och Lindqvist båda förekommer i släktled 6 under gren 2, d v s vår gemensamma anfader var kyrkoherden i Särna och fältprosten Hans Jakob Arnberg.

    Sara Magdalena Arnberg f Lahlenius var alltså min mormors mormors mor.

    Jag hoppas någon gång kunna lura med mig min son Nikke på utflykt till Östra Silvbergs ödekyrkogård!

  • Finn Nyman

    Hej Britta!
    Jag ser i min svärfars släktträd att
    vår anfader Hans och Sara hade 13 barn
    vilket ger åtskilliga grenar i släkt-
    trädet! Vidare ser jag att Sara kommer
    från en släktgren Fahlander som min
    svärfar lyckats spåra ända till 1580.
    Det skulle vara intressant att se hur
    Ert släktträd ser ut. Kan detta läggas ut eller vill Ni inte publice-
    ra det. Hälsningar Finn.

  • Finn Nyman

    Hej Britta!
    Jag ser i min svärfars släktträd att
    vår anfader Hans och Sara hade 13 barn
    vilket ger åtskilliga grenar i släkt-
    trädet! Vidare ser jag att Sara kommer
    från en släktgren Fahlander som min
    svärfar lyckats spåra ända till 1580.
    Det skulle vara intressant att se hur
    Ert släktträd ser ut. Kan detta läggas ut eller vill Ni inte publice-
    ra det. Hälsningar Finn.

  • Britta Lindqvist

    Hej Finn!

    Tyvärr har vårt Geni-släktträd blivit lite av en lekstuga där många är inne och registrerar uppgifter.

    Har försökt följa mina anmödrar med hjälp av listan över familjenamn och en kusin som
    släktforskat lite mer “på riktigt”, och kommit fram till följande, som kanske kan intressera dig.

    Sara och Hans Jacob Arnbergs dotter Engla Maria (1807 – 1892) gifte sig med Carl Johan Widén från Stockholm, sedermera bokbindare i Falun och därefter bosatt i Nås i Västerdalarna.

    Engla Maria och Carl Johans dotter Eleonora (min rödhåriga och kraftfulla mormors mor, dog 1939 över 90 år gammal) gifte sig med Knutes Pär Olsson, byggde sig ett hemman i Nås och fick tre barn, varav ett var min mormor Karin (som levde till 1950).

    Karin gifte sig med Bajer Anders Andersson, som tog sig namnet Sundin. De fick 8 barn som växte upp i Nås, varav nummer fyra var min mamma Svea som via Malmö så småningom hamnade i Stockholm där hon levde till sin död 1994.

    Alla de 8 syskonen är nu avlidna. Jag och min syster och några kusiner bor i Stockholm/Stockholms-trakten. Tyvärr har kusinerna mycket lite kontakt med varandra.

    Eftersom jag intresserat mig för anmödrarna vore det spännande att följa kvinnorna Lahlenius/Fahlander. Kanske du kan sätta mig på spåret?

    Hälsningar Nikkes mamma Britta

  • Britta Lindqvist

    Hej Finn!

    Tyvärr har vårt Geni-släktträd blivit lite av en lekstuga där många är inne och registrerar uppgifter.

    Har försökt följa mina anmödrar med hjälp av listan över familjenamn och en kusin som
    släktforskat lite mer “på riktigt”, och kommit fram till följande, som kanske kan intressera dig.

    Sara och Hans Jacob Arnbergs dotter Engla Maria (1807 – 1892) gifte sig med Carl Johan Widén från Stockholm, sedermera bokbindare i Falun och därefter bosatt i Nås i Västerdalarna.

    Engla Maria och Carl Johans dotter Eleonora (min rödhåriga och kraftfulla mormors mor, dog 1939 över 90 år gammal) gifte sig med Knutes Pär Olsson, byggde sig ett hemman i Nås och fick tre barn, varav ett var min mormor Karin (som levde till 1950).

    Karin gifte sig med Bajer Anders Andersson, som tog sig namnet Sundin. De fick 8 barn som växte upp i Nås, varav nummer fyra var min mamma Svea som via Malmö så småningom hamnade i Stockholm där hon levde till sin död 1994.

    Alla de 8 syskonen är nu avlidna. Jag och min syster och några kusiner bor i Stockholm/Stockholms-trakten. Tyvärr har kusinerna mycket lite kontakt med varandra.

    Eftersom jag intresserat mig för anmödrarna vore det spännande att följa kvinnorna Lahlenius/Fahlander. Kanske du kan sätta mig på spåret?

    Hälsningar Nikkes mamma Britta

  • gnome warrior

    det e rätt nice men gnomes e mkt bättre

  • gnome warrior

    det e rätt nice men gnomes e mkt bättre

  • Finn Nyman

    Hej Britta!
    Om du skickar över din e-mail adress så kan jag i alla fall nämna från min svärfars Olof Carli utredning,5 generationer Fahlander. Detta ger ju inte dina anmödrar utan ger snarare dina anfäder. De 5 generationerna är alltså före Sara Magdalena Arnberg.
    Hälsningar och God Jul o Gott Nytt År.
    Finn.

  • Finn Nyman

    Hej Britta!
    Om du skickar över din e-mail adress så kan jag i alla fall nämna från min svärfars Olof Carli utredning,5 generationer Fahlander. Detta ger ju inte dina anmödrar utan ger snarare dina anfäder. De 5 generationerna är alltså före Sara Magdalena Arnberg.
    Hälsningar och God Jul o Gott Nytt År.
    Finn.

  • Nils

    Hej Nikke (och ni andra)!

    Jag är en av grundarna av Kindo.se, vilket är en site som påminner om Geni, men är på svenska. Vore skoj att höra vad ni tycker om den, även om jag förstår att ni inte har lust att börja om med ert träd 🙂 Och vi har inte gedcom export/import än, tyvärr… men det kommer!

    MVH
    Nils Hammar

  • Nils

    Hej Nikke (och ni andra)!

    Jag är en av grundarna av Kindo.se, vilket är en site som påminner om Geni, men är på svenska. Vore skoj att höra vad ni tycker om den, även om jag förstår att ni inte har lust att börja om med ert träd 🙂 Och vi har inte gedcom export/import än, tyvärr… men det kommer!

    MVH
    Nils Hammar

  • Nikke Lindqvist

    Hej Nils!

    Jag tittade på Kindo.se för en tid sedan och tyckte då jag saknade flera typer av relationer. I klassisk mening kanske inte ”mammas förra flickväns förre make” är en relation som hör hemma i släktträd, men de möjligheterna finns faktiskt i Geni.

    Det är inte bara i moderna familjekonstellationer som sådana relationer uppstår. Dagens stora och dynamiska familjekonstellationer är visserligen en helt egen utmaning för sådana här program, men man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i tiden för att hitta familjer där en yngre syster har trätt in och gift sig med storasysters man, och där halvsyskon också är kusiner till varandra på mödernet eller fädernet.

    Än värre, och där saknar även Geni.com många funktioner, blir det när man i sin familjehistoria upptäcker att den biologisak fadern till (som i mitt fall min farmors far) egentligen är den lokala godsherren, och där pappan på pappret bara var en lämplig dräng som var tillgänglig för giftermål för att dölja en skandal.

    Mitt Geni.com-släktträd har nu, tack vare äldre släktingar med mycket tid, vuxit något alldeles otroligt. Det är fantastiskt roligt, inte minst som ett pedagoskiskt verktyg för att visa barnen hur många eller få generationer bort 1700-talet ligger.

    En fördel som jag ser med Kindo.se är att det är på svenska. Det är samtidigt en nackdel, när släkten växer över nationsgränserna och amerikanska, finska, italienska och schweiziska släktingar hoppar in och fyller på med sin kunskap om hur trädet ska kompletteras. Där är engelskan visserligen ofta ett lika stort hinder, men man har åtminstone en möjlighet, att med viss ansträngning förstå.

  • Nikke Lindqvist

    Hej Nils!

    Jag tittade på Kindo.se för en tid sedan och tyckte då jag saknade flera typer av relationer. I klassisk mening kanske inte ”mammas förra flickväns förre make” är en relation som hör hemma i släktträd, men de möjligheterna finns faktiskt i Geni.

    Det är inte bara i moderna familjekonstellationer som sådana relationer uppstår. Dagens stora och dynamiska familjekonstellationer är visserligen en helt egen utmaning för sådana här program, men man behöver inte gå särskilt långt tillbaka i tiden för att hitta familjer där en yngre syster har trätt in och gift sig med storasysters man, och där halvsyskon också är kusiner till varandra på mödernet eller fädernet.

    Än värre, och där saknar även Geni.com många funktioner, blir det när man i sin familjehistoria upptäcker att den biologisak fadern till (som i mitt fall min farmors far) egentligen är den lokala godsherren, och där pappan på pappret bara var en lämplig dräng som var tillgänglig för giftermål för att dölja en skandal.

    Mitt Geni.com-släktträd har nu, tack vare äldre släktingar med mycket tid, vuxit något alldeles otroligt. Det är fantastiskt roligt, inte minst som ett pedagoskiskt verktyg för att visa barnen hur många eller få generationer bort 1700-talet ligger.

    En fördel som jag ser med Kindo.se är att det är på svenska. Det är samtidigt en nackdel, när släkten växer över nationsgränserna och amerikanska, finska, italienska och schweiziska släktingar hoppar in och fyller på med sin kunskap om hur trädet ska kompletteras. Där är engelskan visserligen ofta ett lika stort hinder, men man har åtminstone en möjlighet, att med viss ansträngning förstå.

  • Nils

    Hej Nikke,

    Tack för dina synpunkter. Jag håller med! Tycker också att det är superviktigt att ett släktträd tillåter alla slags familjer att bygga sin historia. Min uppfattning är dock att Kindo ligger rätt långt fram när det gäller just det, men det blir helt klart problem ibland – som du säger är det krångligt att täcka alla tänkbara kombinationer.

    Kindo är inte bara på svenska. Siten är just nu tillgänglig på 14 språk, ett av dem engelska. Anledningen är, precis som du påpekar, att familjer ofta är utspridda över språk- och landsgränser, samt att den ”äldre generationen” inte känner sig bekväm på siter som inte är lokala.

  • Nils

    Hej Nikke,

    Tack för dina synpunkter. Jag håller med! Tycker också att det är superviktigt att ett släktträd tillåter alla slags familjer att bygga sin historia. Min uppfattning är dock att Kindo ligger rätt långt fram när det gäller just det, men det blir helt klart problem ibland – som du säger är det krångligt att täcka alla tänkbara kombinationer.

    Kindo är inte bara på svenska. Siten är just nu tillgänglig på 14 språk, ett av dem engelska. Anledningen är, precis som du påpekar, att familjer ofta är utspridda över språk- och landsgränser, samt att den ”äldre generationen” inte känner sig bekväm på siter som inte är lokala.

  • Nikke Lindqvist

    Topp! Vad bra. Jag uppfattade inte mångspråkigheten när jag var inne och kollade, eller också har ni byggt ut sedan ni lanserade.

    När Geni var hyffast ny hittade jag (av misstag tror jag) en RSS-feed. Om den finns kvar, går det då att importera sina data från den och in till Kindo?

  • Nikke Lindqvist

    Topp! Vad bra. Jag uppfattade inte mångspråkigheten när jag var inne och kollade, eller också har ni byggt ut sedan ni lanserade.

    När Geni var hyffast ny hittade jag (av misstag tror jag) en RSS-feed. Om den finns kvar, går det då att importera sina data från den och in till Kindo?

  • Inger

    Hej,
    Har nyss börjat bygga släktträd på Geni och även testat lite på Kindo. Tycker att Geni är mer överskådlig och lättare att jobba med än Kindo, så det blir Geni för min del.
    Har en fråga till dig, eftersom du verkar ha kommit en bit på väg. Hur gör jag för att mitt släktträd ska vara tillgängligt för vem som helst att titta på? Har varit inne och ändrat lite i profilen, men något träd lyckas jag inte se om jag inte är inloggad. Vill gärna länka till trädet från min hemsida, så om du kan tipsa mig så är jag tacksam.
    /Inger

  • Inger

    Hej,
    Har nyss börjat bygga släktträd på Geni och även testat lite på Kindo. Tycker att Geni är mer överskådlig och lättare att jobba med än Kindo, så det blir Geni för min del.
    Har en fråga till dig, eftersom du verkar ha kommit en bit på väg. Hur gör jag för att mitt släktträd ska vara tillgängligt för vem som helst att titta på? Har varit inne och ändrat lite i profilen, men något träd lyckas jag inte se om jag inte är inloggad. Vill gärna länka till trädet från min hemsida, så om du kan tipsa mig så är jag tacksam.
    /Inger

  • Thorwald Olsson

    Jag vill bygga lätt förståeligt grafiskt
    släktträd dr mitt släktskap med Selma Lagerlöf här i Värmland – ja, att det ka tolkas.
    Thorwald Olsson, född 1 april 1942
    Far Erik Gustaf Olsson född Gunnarskog /liksom jag/
    1901 Min Mor: Anna Magnusson (flicknamnet) född
    Gunnarskog 1909
    Min farfar: Magnus Olsson. född Gunnarskog 1878

  • Thorwald Olsson

    Jag vill bygga lätt förståeligt grafiskt
    släktträd dr mitt släktskap med Selma Lagerlöf här i Värmland – ja, att det ka tolkas.
    Thorwald Olsson, född 1 april 1942
    Far Erik Gustaf Olsson född Gunnarskog /liksom jag/
    1901 Min Mor: Anna Magnusson (flicknamnet) född
    Gunnarskog 1909
    Min farfar: Magnus Olsson. född Gunnarskog 1878

  • Thorwald Olsson

    Thorwald Olsson här igen. Jag är född i Gunnarskog den 11 april 1942. Fader Erik
    Gustaf O

  • Thorwald Olsson

    Thorwald Olsson här igen. Jag är född i Gunnarskog den 11 april 1942. Fader Erik
    Gustaf O

  • Thorwald Olsson

    Hej, rättar Jag är född 11 april 1942, min far
    Erik Gustaf Olsson 1901 Tollersrud Gunnarskog,
    farfar Magnus Olsson o s v
    I kyrkoböckerna stavas mitt namn torvald

    UPPREPAR FRÅGAN: vet någon hur man enkelt visar ett släktträd som visar trådarna till —
    tack — thorwald

  • Thorwald Olsson

    Hej, rättar Jag är född 11 april 1942, min far
    Erik Gustaf Olsson 1901 Tollersrud Gunnarskog,
    farfar Magnus Olsson o s v
    I kyrkoböckerna stavas mitt namn torvald

    UPPREPAR FRÅGAN: vet någon hur man enkelt visar ett släktträd som visar trådarna till —
    tack — thorwald

  • shanor näf

    hej

    Du har rätt. det är beroendeframkallande. Men jag råkade gifta bort min mormor med morfar två gånger. Nu uppfatts detta som om mormor gifte sig med två bröder eller om morfar gifte sig med två systrar. Det går inte att rättatill. Jag bryr mig inte så värst men det gör nog mormor och morfar. Hur rättar man till sådant?
    mvh shanor näf

  • shanor näf

    hej

    Du har rätt. det är beroendeframkallande. Men jag råkade gifta bort min mormor med morfar två gånger. Nu uppfatts detta som om mormor gifte sig med två bröder eller om morfar gifte sig med två systrar. Det går inte att rättatill. Jag bryr mig inte så värst men det gör nog mormor och morfar. Hur rättar man till sådant?
    mvh shanor näf

  • Nikke Lindqvist

    Jag gjorde något liknande en gång och var till slut tvungen att radera personen som motsvarade din mormor i mitt misstag. Då försvann de andra också.

    Det går inte i alla lägen, men om man riktigt kör fast så kan man faktiskt kontakta Geni Support och be dem hjälpa till.

  • Nikke Lindqvist

    Jag gjorde något liknande en gång och var till slut tvungen att radera personen som motsvarade din mormor i mitt misstag. Då försvann de andra också.

    Det går inte i alla lägen, men om man riktigt kör fast så kan man faktiskt kontakta Geni Support och be dem hjälpa till.

  • hoola bandoola

    jAG TYCJER DET VAR DÅLIGT AV ER ATT INTE HA MED MIG !!!! din egen morbror, men nä du kanske inte ens vet vad jag heter. MEN DET KAN JAG BERÄTTA FÖR DIG!!!! JAN!!! Jag tycker att det vat väldigt dålig stil

  • hoola bandoola

    jAG TYCJER DET VAR DÅLIGT AV ER ATT INTE HA MED MIG !!!! din egen morbror, men nä du kanske inte ens vet vad jag heter. MEN DET KAN JAG BERÄTTA FÖR DIG!!!! JAN!!! Jag tycker att det vat väldigt dålig stil

  • Nikke Lindqvist

    Lustigt sätt att få en ny morbror på… Nope. Dig kände jag inte till. Ingen annan heller vad det verkar.

  • Nikke Lindqvist

    Lustigt sätt att få en ny morbror på… Nope. Dig kände jag inte till. Ingen annan heller vad det verkar.

  • Sabina Lindkist

    Hejsan.. jag söker min släkt på både mor o far sida.. Mor heter Yvonne Olsson(flicknamn) och min far heter Kaij Lindkvist. Min farmor heter Evy Lindkvist o Farfar Gösta Lindkvist o Mormor Asta Olsson o Morfar Allan Olsson. Mer vet jag inte o mina föräldrar vill inte hjälpa mig med resten.. Finns det någon som vet något om min släkt?? Min far har en bror och min mor har 2 systrar o en bror, själv har jag 3 hel syskon och en halv syster, kanske fler vet inte.

    Mvh Sabina Lindkvist

  • Sabina Lindkist

    Hejsan.. jag söker min släkt på både mor o far sida.. Mor heter Yvonne Olsson(flicknamn) och min far heter Kaij Lindkvist. Min farmor heter Evy Lindkvist o Farfar Gösta Lindkvist o Mormor Asta Olsson o Morfar Allan Olsson. Mer vet jag inte o mina föräldrar vill inte hjälpa mig med resten.. Finns det någon som vet något om min släkt?? Min far har en bror och min mor har 2 systrar o en bror, själv har jag 3 hel syskon och en halv syster, kanske fler vet inte.

    Mvh Sabina Lindkvist

  • Pingback: Signerat Kjellberg()

  • Fredric

    Själv har jag, och några av mina släktingar, fastnat i MyHeritage där det har utvecklat sig till ett gemensamt arbete att fylla på med personer, bilder och information. Mycket spännande och roligt!

  • Fredric

    Själv har jag, och några av mina släktingar, fastnat i MyHeritage där det har utvecklat sig till ett gemensamt arbete att fylla på med personer, bilder och information. Mycket spännande och roligt!

  • Helena Björk

    Hej!

    Jag håller på med släktforskning och använder i huvudsak mitt släktforskningsprogram MacFamilliy Tree, men har nu även provat de som är internetbaserade, Geni, My Heritage, Kindo, Ancestry.se, Famster, Familjeband (Genline).

    Eftersom jag använder Mac så tycker jag ändå att MacFamily är bäst, snyggt integrerat med MacOs program som iTunes, iPhoto, Quick time och nu går det att ladda hem en applikation för släktforskningsprogrammet till iPhone.

    På nätet gillar jag mest Ancestry.se och Geni. My Heritage är också bra men den sajten måste bli snabbare och mer användarvänlig. Familjeband är ännu beta, fungerar sådär just nu tycker jag. Inte riktig logisk och snabb som de andra.

  • Helena Björk

    Hej!

    Jag håller på med släktforskning och använder i huvudsak mitt släktforskningsprogram MacFamilliy Tree, men har nu även provat de som är internetbaserade, Geni, My Heritage, Kindo, Ancestry.se, Famster, Familjeband (Genline).

    Eftersom jag använder Mac så tycker jag ändå att MacFamily är bäst, snyggt integrerat med MacOs program som iTunes, iPhoto, Quick time och nu går det att ladda hem en applikation för släktforskningsprogrammet till iPhone.

    På nätet gillar jag mest Ancestry.se och Geni. My Heritage är också bra men den sajten måste bli snabbare och mer användarvänlig. Familjeband är ännu beta, fungerar sådär just nu tycker jag. Inte riktig logisk och snabb som de andra.

  • Nikke Lindqvist

    Tack för genomgången Helena!

    Jag är ju inte särskilt intresserad av släktforskning egentligen, utan mest av att försöka hålla reda på vem som är släkt med vem några generationer tillbaka för att kunna hålla barn och kanske i någon sorts framtid barnbarn informerade om var de kommer ifrån.

  • Nikke Lindqvist

    Tack för genomgången Helena!

    Jag är ju inte särskilt intresserad av släktforskning egentligen, utan mest av att försöka hålla reda på vem som är släkt med vem några generationer tillbaka för att kunna hålla barn och kanske i någon sorts framtid barnbarn informerade om var de kommer ifrån.

  • Ingrid Parrish

    använder mig oxå av MyHeritage familjeträd. Har väl inte utforskat det helt ännu.
    Än så länge tycker jag inte att det är överskådligt.
    Men om du är nybörjare på släktforskning kan jag tipsa om Genline, där har man alla kyrkoböcker som finns i Sverige. Det kostar en slant och just nu har de ett specialerbjudande 1295:- för ett helt år. Du kan oxå gå in på den s k SWEDEN List
    ”sweden-request@rootsweb.com” där man kan få svar på sina frågor.
    Släkforskning är ett väldigt tidsödande jobb men himla roligt och beroendeframkallande.

    God fortsättning och Ett Gott Nytt År och Lycka Till

    • Torben Jørgensen

       Hej jeg hedder Torben Jørgensen og min farmor hedder Jenny Rosalie Karlson, jeg bor i køge Danmark

  • Ingrid Parrish

    använder mig oxå av MyHeritage familjeträd. Har väl inte utforskat det helt ännu.
    Än så länge tycker jag inte att det är överskådligt.
    Men om du är nybörjare på släktforskning kan jag tipsa om Genline, där har man alla kyrkoböcker som finns i Sverige. Det kostar en slant och just nu har de ett specialerbjudande 1295:- för ett helt år. Du kan oxå gå in på den s k SWEDEN List
    ”sweden-request@rootsweb.com” där man kan få svar på sina frågor.
    Släkforskning är ett väldigt tidsödande jobb men himla roligt och beroendeframkallande.

    God fortsättning och Ett Gott Nytt År och Lycka Till

  • Sebastian

    ”Släktträd är biologiska i första hand.”
    Det enda sanna släktträdet utgörs av mödernelinjen. En engelsk undersökning påvisade att minst en tredjedel av alla barn är gökungar (!).
    Det enda som enligt västerländsk sed brukar följa fädernelinjen är efternamnet.
    Sekretessen med geni.com är allt för risig för att vilja vara med där. Egentligen borde man låta datainspektionen pröva om geni.com strider mot EU-direktivet avseende skydd av personliga data resp dataintrång. geni.com är ett utmärkt hjälpmedel för att hitta och kartlägga potentiella offer för ekonomisk brottslighet.

    • Nikke Lindqvist

      Ja sedan de ändrade reglerna har Geni blivit rätt uselt. Numera kan man ju nästan betala in sig i ett släktträd.

  • Sebastian

    ”Släktträd är biologiska i första hand.”
    Det enda sanna släktträdet utgörs av mödernelinjen. En engelsk undersökning påvisade att minst en tredjedel av alla barn är gökungar (!).
    Det enda som enligt västerländsk sed brukar följa fädernelinjen är efternamnet.
    Sekretessen med geni.com är allt för risig för att vilja vara med där. Egentligen borde man låta datainspektionen pröva om geni.com strider mot EU-direktivet avseende skydd av personliga data resp dataintrång. geni.com är ett utmärkt hjälpmedel för att hitta och kartlägga potentiella offer för ekonomisk brottslighet.

    • Nikke Lindqvist

      Ja sedan de ändrade reglerna har Geni blivit rätt uselt. Numera kan man ju nästan betala in sig i ett släktträd.

  • Patrik Svedell

    Hej jag bara undra om någon av er vet om de finns något släkforksnis program där man kan läga in både bioliska och adoptiv föreldrar så man kan få med påda grenarna på samma träd. och fläta saman dom om så är fallet. Jag har de så. på flera stälen så jag skulle vilja få en heltäkande lösning i stället för en masa olika varanter av mitt släkt träd

  • Patrik Svedell

    Hej jag bara undra om någon av er vet om de finns något släkforksnis program där man kan läga in både bioliska och adoptiv föreldrar så man kan få med påda grenarna på samma träd. och fläta saman dom om så är fallet. Jag har de så. på flera stälen så jag skulle vilja få en heltäkande lösning i stället för en masa olika varanter av mitt släkt träd

  • Pingback: Trädet som växer… « Maypel’s World()

  • Pingback: Finns banners och fläckar?()

  • Fredrik Eriksson

    Jag rekomenderar starkt att ta avstånd från allt vad webbbaserade släktträd heter. Problemet med dessa tjänster är när villkoren ändras då kan ditt arbete vara som bortblåst. Nej det enda vettiga när man släktforskar är att använda sig av ett riktigt släktforsknigsprogram som Disgen då har du full kontroll på ditt arbete och ingen annan kan ta kontrollen över det. Programmet kan hantera alla genetiska släktförhållanden. Vill du sem publicera ditt släktträd på nätet kan du enkelt exportera dina uppgifter till html och ladda upp till din hemsida.

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park