Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Google fortsätter att straffa köpta länkar med sänkt PageRank

Google fortsätter att straffa köpta länkar med sänkt PageRank

2007-11-18 by Nikke Lindqvist 14 Comments

Google PageRank (Google PR) är ett mått på en sidas auktoritet. Ju fler sidor som länkar till en sida, desto högre blir den sidans PR-värde. Och ju högre PR en sida har, desto mer PR kan den sprida till andra sidor. Ett högt PR-värde betyder däremot inte att en sida per automatik placeras högt i Googles sökresultat, och inte ens tiotusentals länkar behöver betyda att en sida automatiskt får ett riktigt högt PR-värde. Däremot ses en länk från en sida med högt Google PR-värde som en viktigare röst på en sida och kan på ett bättre sätt hjälpa en annan sida att placera sig högt i Googles sökresultat. Detta lever många högt på, men det är långt ifrån det viktigaste och alls inte det som jag avser med termen sökmotoroptimering.

Idag svallar webben av diskussioner om vad som är en köpt länk och hur Google bör hantera köpta länkar. Detta efter att Google har nollat PR-värdet för ett antal bloggar som deltar i IZEA:s PayPerPost-program där bloggare får betalt för att skriva recensioner (ungefär som för blogvertiser.se) och där en stor del av affärmodellen går ut på att köpa inlänkar från bloggare. Man kan tycka vad man vill om affärsidén i sig. Google själva verkar tycka att den faller in under kategorin länksystem:

  • Länkar avsedda att manipulera PageRank
  • Länkar till spammare eller ”dåliga områden” på nätet.
  • Länksystem och ömsesidiga länksystem (”om du länkar till mig så länkar jag till dig”).
  • Köpa eller sälja länkar

Punkterna ovan hämtade från Googles egen beskrivning av länksystem:
www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=66356

Svenska bloggare som har sålt länkar genom Blogvertiser har påfallande ofta gjort det genom att tala om att sidan i sig innehåller en köpt länk. Så även jag. Andra har tyckt att priset var på tok för lågt. Det kan jag sannerligen hålla med om. Väldigt få har känt sig bekväma med denna typ av sålda sidor. Andra har till och med antytt att denna typ av länkar kan vara olagliga. Själv har jag aldrig plockat ut min peng från Blogvertiser, och i och med denna artikel har jag nu plockat bort de köpta länkarna också.

Lustigt nog kan det vara just denna typ av bekännelser som Google nu letar efter i jakten på köpta bloggare. Åtminstone enligt IZEA själva:

What does this mean for Bloggers?
If you have been hit by Google unfortunately there is little we can do. We know that Google PR does not reflect your actual traffic and it is sad that Google chooses to over look that to protect their own bottom line. We now know from some of our friends inside of Google (thanks ”bob”) that they are now looking for phrases such as PPP, PayPerPost,ReviewMe, Payu2blog, etc. in the text of your post. For that reason I would suggest refraining from using any type of this text in the body of your posts, sponsored or not. When you disclose thank the sponsor, not PPP.
http://community.izea.com/blog/2007/11/google-goes-aft.html

Nu kan väl inte IZEA säga någonting annat, och att de i samma andetag skriver att Google PageRank inte har någon som helst inverkan på sökresultatet må vara hur sant som helst, men vad annars ska de skriva när de själva har berövats sin PageRank helt och hållet? Däremot har de helt rätt i att Google bara kan upptäcka och bestraffa denna typ av länkar genom manuell påverkan. Google måste först leta upp dem (och det kan i och för sig automatiseras) men sedan kan de inte skilja på en köpt länk och en vanlig på annat sätt än att sajten i fråga öppet meddelar att så är fallet.

Kontentan är att de allra flesta bloggare verkar känna på sig att det ligger någonting mer bakom denna typ av länkar än ett enkelt omnämnande. Och det har de ju rätt i. För i Googles ögon, och i annonsörernas ögon, handlar det om att köpa länkar mycket mer än att köpa omdömen om deras produkter. Det är inget att hymla med. Google har reagerat likadant varje gång en tredje part har gått in och försökt tjäna pengar på Googles organiska träfflista genom att förmedla länkar eller genom atuomatiserade system.

Underligt nog har en stor del av debatten kring Googles åtgärd mot PayPerPost handlat om andra typer av länkar än sådana som förmedlas av tredje part. IZEA försöker till exempel hänga ut kritikerna på superbloggen TechCrunch månatligen tackar sina sponsorer genom att i en bloggpost länka tillbaks till dem. Det är klart att de gör. Det ingår ju i deras deal med sponsorerna! Men det är inget automatiserat eller halvautomatiserat budsystem i rullning kring den typen av länkar.

Att Google reagerar genom att sänka eller helt nolla PageRank-värdet för bloggar som deltar i PayPerPost är inte censur. Det är deras enda möjlighet att skydda sitt index från extern inblandning från tredje part.

PageRank – betyder det något för sökresultaten?

Men hur mycket betyder PageRank för sökresultaten då? Tja… egentligen ingenting. Jag har otroligt många exempel på sidor som är så nya att de inte har fått någon (officiell) PageRank ännu och som ändå placerar sig mycket bra i sökresultaten. Det finns också gott om exempel på sidor som har lägre PageRank men ändå placerar sig högt. PageRank är bara en av de 200 faktorerna som avgör hur en sida placerar sig, och jag har aldrig trott att den är den tillnärmelsevis viktigaste faktorn. Texten i länkar (interna som externa), Title-taggen, H1-texten, Description-texten och den inledande texten på sidan är fortfarande viktigare. Jag är också väldigt säker på att domänens ålder är viktigare än PageRank liksom hur fräsch och uppdaterad svarssidan är. Det mytiska begreppet TrustRank som (möjligen) har med ålder, utgående länkar vs. inkommande länkar, relevans och semantiskt kluster för sidan att göra är betydligt viktigare, men aldrig helt utrett.

Om vi t.ex. tar sajterna i gårdagens undersökning av 10-i-topp-resultaten vid en Google-sökning på ordet sökmotoroptimering, så har de mycket varierande PR-värde och lika varierande ålder för domänen:

  1. sv.wikipedia.org/wiki/Sökmotoroptimering: PR 5 5.gif
    Created On:13-Jan-2001 00:12:14 UTC
  2. migroup.se: PR 4 4.gif
    Skapad: 2002-12-13
  3. seo.se: PR 5 5.gif
    Skapad: 2005-09-26
    (överfört länkvärde från seologik.se Skapad: 2004-02-18 och tjorndesign.se Skapad: 2000-10-05)
  4. seodesign.se: PR 4 4.gif
    Skapad i augusti 2004
    (Skapad: 2007-02-23 enligt IIS. Jag litar inte på uppgiften. Internet Archive visar att den fanns på plats 18 augusti 2004.)
  5. seosverige.se: PR 4 4.gif
    Skapad: 2005-11-03
  6. Mediaanalys.se: PR 4 4.gif
    Skapad: 2006-07-09
  7. lindqvist.com/b/om/sokmotoroptimering: PR 4 4.gif
    Creation Date: 13-oct-1997 (klart äldsta domänen!)
  8. getupdated.se/Sokmotoroptimering/: PR 5 5.gif
    Skapad: 2000-11-08
  9. argonova.se/marknadsfoering/soekmotorer/optimering/soekmotoroptimering.html: PR 4 4.gif
    Skapad: 2006-07-27
  10. jajja.com/soekmotoroptimering.html: PR 4 4.gif
    Creation Date: 28-sep-2000

De som enbart pratar om länkar, enbart hänger upp sig på Google PageRank, eller enbart tittar till domänens ålder när de pratar om sökmotoroptimering är alltid fel ute. Dessa är viktiga faktorer, men om man inte också tittar på vad sajten gör internt för att stödja sina sökort, hur länkstrukturerna ser ut, och hur man internt på sajten ser till att stödja varje enskild sida i sökresultaten så arbetar man för kortsiktigt. Sökmotoroptimering är ett långsiktigt arbete. Åtminstone om man vill behålla sina positioner.

Tack till Beta Alfa som satte mig på spåret kring detta i förmiddags.

Andra bloggar om: google, pagerank, pay per post, sökmotoroptimering, blogvertiser, seo, textlänkar, reklam

Länkar kring debatten om Googles reaktion mot länkprogrammen:

  • Beta Alfa: Google straffar köpta bloggare
  • Webmastern: Kommer Google straffa användare av Blogvertiser?
  • Brainjam: Google nollar folk som skriver mot pengar
  • Kulturbloggen: Google motarbetar sina annonsplatser
  • John Chow: Google goes after PayPerPost
  • Eget Företag – Våga flyga: Google gillar inte konkurrenter

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: Okategoriserade Tagged With: Googleism, köpta länkar, Länkköp, Sponsrade länkar

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • RS

    I princip: vad är skillnaden på att vara anställd för att skriva om något eller att få betalt för att tillfälligt skriva om något?
    När jag är journalist är jag också köpt, av arbetsgivaren.
    Jag har svårt att se det som oetiskt att skriva på uppdrag. Det viktiga är att vara tydlig med vad man skriver och tala om vad som gällt. Och för min egen del: att kunna stå för det jag skriver, att vara ärlig.
    Jag tror ändå att Google hanterar detta fel, och inte bara det här utan också en del förändringar de gjort sista halvåret.

  • RS

    I princip: vad är skillnaden på att vara anställd för att skriva om något eller att få betalt för att tillfälligt skriva om något?
    När jag är journalist är jag också köpt, av arbetsgivaren.
    Jag har svårt att se det som oetiskt att skriva på uppdrag. Det viktiga är att vara tydlig med vad man skriver och tala om vad som gällt. Och för min egen del: att kunna stå för det jag skriver, att vara ärlig.
    Jag tror ändå att Google hanterar detta fel, och inte bara det här utan också en del förändringar de gjort sista halvåret.

  • Pingback: » Länkförsäljning, PageRank och ranking i Googles träfflista()

  • Bernt Johansson

    Intressant som vanligt då det kommer från dig Nikke 🙂

    Jag läste en intressant rapport i ämnet ”Samband mellan PR och ranking” här om dagen. Och där kom de fram till ett starkt samband mellan de två.

    Rapporten finns här: http://www.html4seo.com/seo-pdf/google-pagerank-serp-statistics.pdf

    Den är i .pdf format och ganksa matematiskt inriktad.

  • Bernt Johansson

    Intressant som vanligt då det kommer från dig Nikke 🙂

    Jag läste en intressant rapport i ämnet ”Samband mellan PR och ranking” här om dagen. Och där kom de fram till ett starkt samband mellan de två.

    Rapporten finns här: http://www.html4seo.com/seo-pdf/google-pagerank-serp-statistics.pdf

    Den är i .pdf format och ganksa matematiskt inriktad.

  • Nikke Lindqvist

    @RS

    Egentligen ingen skillnad alls. Och det är inte skrivandet som Google har problem med. Det är de köpta länkarna. Länkar som omges av text som gör de extra relevanta i Googles ögon.

    Google har inte reagerat på recentionerna, men väl på länkarna eftersom de bara finns efter en beställning.

    @Bernt
    Tack för rapporten. Jag håller inte med. Kanske kan man även inom detta område se stora skillnader mellan USA och Sverige i Google-resultaten. Ska läsa och återkommer med tankar kring den.

  • Nikke Lindqvist

    @RS

    Egentligen ingen skillnad alls. Och det är inte skrivandet som Google har problem med. Det är de köpta länkarna. Länkar som omges av text som gör de extra relevanta i Googles ögon.

    Google har inte reagerat på recentionerna, men väl på länkarna eftersom de bara finns efter en beställning.

    @Bernt
    Tack för rapporten. Jag håller inte med. Kanske kan man även inom detta område se stora skillnader mellan USA och Sverige i Google-resultaten. Ska läsa och återkommer med tankar kring den.

  • Nikke Lindqvist

    Alltså, Bernt! Jag begriper ta mig tusan inte alls vad de har mätt? Det ser mer ut som om de konstaterar att PageRank sjunker för alla sökresultat över huvud taget.

  • Nikke Lindqvist

    Alltså, Bernt! Jag begriper ta mig tusan inte alls vad de har mätt? Det ser mer ut som om de konstaterar att PageRank sjunker för alla sökresultat över huvud taget.

  • Pingback: » Mer om sambandet mellan PageRang och ranking()

  • Bernt Johansson

    Som jag fattar det så har de kommit fram till två huvudsakliga slutsatser:

    1 – Sambandet mellan PR och ranking är sådant att PR minskar med 0,01 enheter för varje position i träfflistan. Alltså skulle skillnaden mellan 1:a och 100:e plats i SERPen vara 1 enhet. Detta förhållande har varit konstant över den 6 månadersperiod som observationerna har gjorts.

    2 – Den mängd PR som krävs för en 1:a plats i SERPen minskar med 1 enehet var 14:e månad.

    I och med att förhållandet mellan PR och ranking är konstant och att PR kravet för en förstaplats minskar över tiden så är det verkar det vara som du säger Nikke. Att PR generellt är konstant sjunkande. Detta kan vä i och för sig bero på den jakt på länksäljare som har pågått under en tid nu.

    Jag har skrivit lite mer om detta i min blogg.

  • Bernt Johansson

    Som jag fattar det så har de kommit fram till två huvudsakliga slutsatser:

    1 – Sambandet mellan PR och ranking är sådant att PR minskar med 0,01 enheter för varje position i träfflistan. Alltså skulle skillnaden mellan 1:a och 100:e plats i SERPen vara 1 enhet. Detta förhållande har varit konstant över den 6 månadersperiod som observationerna har gjorts.

    2 – Den mängd PR som krävs för en 1:a plats i SERPen minskar med 1 enehet var 14:e månad.

    I och med att förhållandet mellan PR och ranking är konstant och att PR kravet för en förstaplats minskar över tiden så är det verkar det vara som du säger Nikke. Att PR generellt är konstant sjunkande. Detta kan vä i och för sig bero på den jakt på länksäljare som har pågått under en tid nu.

    Jag har skrivit lite mer om detta i min blogg.

  • Pingback: Matt Cutts om Googles hållning mot länkhandel()

  • Pingback: Köpa länkar känns så… 2007?()

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park