Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Foo / Sommartid 2014

Sommartid 2014

2014-03-01 by Nikke Lindqvist 203 Comments

Sommartid - ställ fram klockan en timme.

Så börjar det äntligen dra ihop sig till övergång till sommartid igen!

Natten till 30 mars är det dags. De av oss som fortfarande har klockor som måste ställas om måste alltså än en gång försöka minnas åt vilket håll vi ska ställa klockan.

Så här ligger det till: Klockan 02 på natten mot söndag 30 mars ställer man fram klockan en timme. Morgonen efter sover vi som vanligt och på måndagen 1 april så får vi sova en timme kortare Å andra sidan blir det ljust en timme till på kvällen, och vi går raskt mot den tid då det är dags att även ställa fram utemöblerna och utegrillen.


——————— Från tidigare tidsövergångar: ———————

Vintertid 2013

Nu är det dags igen. Söndag 27 oktober går vi tillbaka från sommartid till vintertid (eller normaltid som petimetrarna säger). Vintern är här och av någon anledning tycker vi fortfarande att det är bättre med ljus på morgnarna än på eftermiddagarna när fler barn och ungdomar har möjlighet att uppleva ljuset. Natten mellan 26 och 27 oktober, kl 03.00 ställer vi tillbaka klockan en timme. Samtidigt kan i passa på att ställa tillbaka trädgårdsmöblerna, utegrillen och balkongmöblerna, in i förrådet. Nästa vår, 30 mars är det dags att ställa fram alltihop igen.

Sommartid igen 2013-03-31

Sommartiden närmar sig med stormsteg. Det känns verkligen att vi går mot ljusare tider nu ser jag fram emot 31 mars 2013 då vi åter får ställa fram klockan en timme, och återigen få längre eftermiddagar och ännu ljusare kvällar igen. Omställningen till sommartid sker som vanligt kl 02 på natten då vi ställer fram klockan en timme. Tummregeln är, som vanligt, att vid sommartid ställer vi fram grillen, utemöblerna och klockan. Det är jobbigare för många, särskilt för barnfamiljer och för oss B-människor att gå över till sommartid, eftersom det faktiskt innebär att vi måste stiga upp (och lägga barn) en timme tidigare. Men som ihärdig kvällsmänniska, som gillar eftermiddagar mer än morgnar, så tycker jag att det har oändliga fördelar med de ljusare kvällar som sommartiden ger. Vem vill ha ljus på morgonen när man ändå bara vill sova liksom?

Vintertid 2012

Vi går mot vintertid igen. Och bara tanken på gör mig smått deprimerad. Som tur var är det ännu någon tid kvar tills vi går in i vintertiden och tvingas ställa tillbaka klockan en timmme. Jag är ingen utpräglad morgonmänniska utan är, liksom så många andra, mer beroende av ljusa eftermiddagar än ljusa morgnar. Jag förknippar därför vintertid med mörker, snarare än med ljus. VintertidDen 28 oktober är det alltså dags igen. Officiellt går vi från sommartid till vintertid (eller normaltid, som wikipettrarna kallar det) kl 03.00 natten till den 28 oktober 2012. Glöm inte att ställa tillbaka dina manuella klockor en timme innan du går och lägger dig. Din dator och telefon klarar nog vintertidsomställningen av sig själv, men köksklockan brukar behöva lite manuell omställning.

Sommartid 2012

 

Nu på söndag den 25 mars 2012 är det äntligen blir dags att ställa fram klockan en timme, få ljusare kvällar igen, och gå in i sommartiden. Som vanligt är det klockan 02.00 på natten som vi ställer fram klockan en timme till 03.00, vilket gör att vi får lite mörkare morgnar men även en extra timme på kvällen. Tumreglen för hur man ska komma ihåg är så lätt (oavsett vad ICA säger). På våren ställer vi fram både utegrillen och utemöblera och på hösten är det dags att ställa tillbaka dem i förrådet igen. Jag vet att många fortfarande tycker att sommartiden är en idiotisk idé. Det gör inte jag. Jag skulle tvärtom vilja att vi skulle ställa om till sommartid för gott. Alltså flytta den svenska tidszonen en timme åt öster till samma tidszon som Finland, och därmed få ljusare eftermiddagar under större delen av året snarare än marginellt ljusare morgnar under vinterhalvåret.

Vintertid 2011

2011-10-23 – Natten till 30 oktober är det  återigen dags att gå tillbaka till vintertid, den tid som wikipettrarna kallar normaltid. För mig är det årets värsta dag. Vi ställer tillbaka klockan en timme och åstadkommer på så sätt en effekt av mörkare eftermiddagar och kvällar. När det är som värst, i den mörkaste vintern är det många skolbarn som inte har någon som helst ledig tid med dagsljus utomhus. Rent tekniskt ska klockorna, kl 03.00 på natten mot 2011-10-30 ställas tillbaka en timme så att klockan blir 02.00. De flesta moderna klockor och datorer sköter detta helt automagiskt, men vi som sköter sajter som drivs med t.ex. WordPress, kan behöva ställa om tidszonen manuellt, från GMT+2 till GMT+1. Jag avundas ryssarna, som i år hoppar över återgången till vintertid och passar på att ändra sin normaltid så att de får ljusare kvällar året om. För er som inte vill ställa om klockan såg jag just den här smarta uppfinningen. Fast det vete tusan om det är mindre förvirrande egentligen: Sedan får vi leva med vintertid till 25 mars 2012, då det äntligen är dags att dra fram klockan en timme igen och gå tillbaka till sommartid.

Sommartid 2011

2011-03-15 – Snart är det dags för sommartid igen! Natten till den 27 mars kl 02.00 är det dags att ställa fram klockan till 03.00. Tumregeln är enkel. Våren kommer, vi ställer fram utemöblerna, grillen och klockan en timme. Vi förlorar alltså tillfälligt en timme men vinner mer dagsljus på eftermiddagarna och ljusare kvällar. Ni vet väl förresten att Ryssland i år avskaffar vintertiden och stannar på sommartid året om? Här i Sverige kommer vi däremot att tvingas gå tillbaka till den vintertid som vikipettrarna kallar normaltid redan den 30 oktober. ————

Vintertid 2010 – ställ tillbaka klockan!

2010-10-30 – I natt är det dags att ställa om klockan, vilket gör det lite ljusare på morgonen imorgon och mycket mörkare på eftermiddagen. Vintertid infaller i år klockan 03.00, natten mot 31 oktober, sista söndagen i oktober, är det dags igen. Då ställer vi tillbaka klockan en timme, eftermiddagarna blir mörkare, och åtminstone på vissa ställen i Sverige blir morgnarna en smula ljusare. Tumregeln är förstås fortfarande densamma för omställningen till vintertid. Vi ställer tillbaka klockan precis som vi ställer tillbaka utegrillen, gräsklipparen och utemöblerna. Som vanligt tycker jag att omställningen till vintertid (eller normaltid som wikipettrarna kallar det) är helt onödig. Jag skulle, framför allt med tanke på barnen, gärna se att vi behöll sommartiden året runt.

Sommartid 2010 – ställ fram klockan!

2010-03-27 – I natt, natten till 28 mars 2010 (2010-03-28) är det dags igen. Då ställer vi fram klockan en timme. Rent formellt är det klockan 02.00 som det är dags att ställa fram klockorna. Tumregeln gäller fortfarande: Sommartid – ställ fram klockan, utemöblerna och utegrillen. Kanske dröjer det ytterligare någon månad innan det är dags att plocka fram utemöblerna, men det ger oss äntligen ljusare eftermiddagar, så åtminstone i södra Sverige finns det chans att utegrillen åker fram detta datum. I år får vi behålla de ljusa kvällarna och eftermiddagarna ända fram till 2010-10-31 då vi, liksom resten av Europa återigen går tillbaka till vintertid (eller som wikipettrarna säger, normaltid) och ställer tillbaka klockan en timme. Så njut av ljuset medan tid är!

Vintertid 2009 – ställ tillbaka klockan

Hur lite vi än vill det så blir det vintertid 2009 också. De ljusa eftermiddagarna och kvällarna blir mörkare när vi ställer tillbaka klockan till vintertid (eller normaltid) som de som uppskattar ljusare morgnar brukar säga. I år, 2009, går vi över till vintertid igen den 25 oktober kl 03.00 på natten då vi ställer tillbaka klockan till 02.00. Jag själv avskyr vintertiden. Jag kan inte förstå varför våra barn ska berövas det lilla ljus de skulle kunna få med en timme mer ljus på eftermiddagarna. Jag är fortfarande övertygad om att antalet depressioner skulle minska väsentligt om vi behöll sommartiden åren om eller bytte normaltid.

Sommartid 2009

Det blir ljusare för varje dag och vi kan faktiskt börja räkna dagarna till det blir sommartid igen. I år, 2009 infaller det magiska datumet får återgången till sommartid 2009-03-29. Och när det blir sommartid ska man ställa fram klockan en timme. Huvudregeln gäller alltså fortfarande. När det blir vår, sommartid och sommar ställer man fram utemöblerna och tar fram utegrillen! Sedan är det grillsäsong och underbart ljust på kvällarna igen ända fram 25 oktober då vi återigen drabbas av den vintertid som de konservativa mörkmännen kallar normaltid.

Vintertid – ställ tillbaka klockan

2008-09-15 – Nu är vintertiden här, och det känns verkligen. Det mörknar redan vid 15-tiden på dagarna och allt känns genast lite kallare. Visst är det ljusare om morgnarna – men till vilken nytta? Jag längtar storligen tillbaka till sommartiden igen.

Och så är det dags för vintertid igen då. Troget uppdaterar jag den här sidan efter säsong. I år 2008 inträder vintertid (eller normaltid som en del tidstalibaner gillar att säga) natten till söndag 2008-10-26. Då är det alltså dags att ställa tillbaka klockan en timme (till exempel från kl 03.00 till 02.00) vilket ger alla krogbesökare en timme extra att vara ute och parta på.

Tumreglerna som har formulerats nedan gällar alltså fortfarande. Det bli vinter och det är dags att ställa tillbaka utemöblerna, ställa tillbaka grillen och ställa tillbaka klockan. Så enkelt är det.

Som vanligt sörjer jag för barnens skull. Varför ska vi förkorta den ljusa tiden för dem? Varför kan det inte få vara ljust en timme till när de är lediga och kan uppskatta det istället för att ge dem en timme mer ljus på morgnarna när de ändå sover?

Sommartid – ställ fram klockan

2008-03-29 – I natt är det dags för sommartid igen. I år 2008 blir det sommartid söndag den 30 mars och alla som följer grillkockarnas tumregel vet att det då är dags att ställa fram såväl klockan som utegrillen.

Sommartiden innebär att vi återigen får ljusare eftermiddagar och kvällar och att morgnarna ett kort tag blir lite mörkare. Det kan kännas tungt de första veckorna, särskilt för de som börjar okristligt tidigt på morgnarna, men det uppvägs av att vi får mer ljus under de timmar då de flesta av oss faktiskt orkar njuta av det.

Alltså ett halvår av sommartid och mer ljus under den tid då de flesta är vakna.

Vintertid (ställ tillbaka klockan)

I år 2007 är det den 28:e oktober som vintertiden börjar. Då är det återigen dags att ställa tillbaka klockan en timme till vintertid (eller normaltid som det heter), och återigen frågar man sig varför? Under några korta veckor blir det visserligen ljusare på morgnarna, bara för att bli lika mycket mörkare på eftermiddagarna, då barnen är lediga från skolan och har möjlighet att utnyttja ljuset.

Tumregeln gäller än: Sommartid – ställ fram klockan, utegrillen och utemöblerna. Vintertid – ställ tillbaka klockan, utegrillen och utemöblerna…

2006-10-03 – Om jag inte spårade Google-sökningar till den här sajten skulle jag vara en av de som varje år missade skiftet mellan sommartid och vintertid. Tack och lov är det några veckor kvar tills det är dags, men natten mellan den 28:e och 29:e oktober är det återigen dags för oss att återgå till det som egentligen kallas för Svensk Normaltid.

Jag har nu, efter flera års ihärdiga påminnelser lärt mig att jag då ska ställa tillbaka klockan på de klockor som inte korrigerar sig själva.

Som vanligt tycker jag att det är ett stort slöseri alltihop och att vi gott kan köra sommartid året runt så att det blir lite dagsljus kvar på eftermiddagen. Och som vanligt kommer jag att få mail som påpekar att det är trevligt med dagsljus på morgnarna också. I h*lv*t* eller. Hellre ljus på eftermiddagarna när barnen har ledigt från skolan så att det finns något som helst argument kvar att få ut dem i friska luften.

Nedan inlägg från tidigare skiften mellan vintertid (normaltid) och sommartid (livstid):

Sommartid (ställ fram klockan)

2006-03-20 – Tro det eller ej, men idag är det vårdagjämning, och på söndag är det faktiskt dags för sommartid igen!

Sommartid när temperaturen fortfarande ligger stadigt under nollstrecket på dagarna, och snön regerar, åtminstone här i Stockholmstrakten? Jovisst. Och det ska bli skönt att återgå till att få ytterligare en timmes dagsljus. För när vi sätter fram klockan en timme och det blir ljusare på kvällarna brukar livsandarna återvända. Hela den stora gruppen vinterdeprimerade börjar sin resa tillbaka till sitt vanliga jag. Barnen lyckas vara ute och leka några timmar till på dagarna och till slut måste väl till och med vintern förstå att det är dags att dra sig tillbaka.

Tumregeln som jag numer har har fått mig intrummad för hur man ska göra med klockan när det är dags för de två årliga omställningarna fungerar ju faktiskt:
Sommartid – då tar man fram utemöblerna.
Vintertid – då ställer man tillbaka utemöblerna (i förrådet).

Men när jag tittar ut på den helvita gräsmattan måste jag erkänna att det känns långt till utemöbeldags…

Vintertid (ställ tillbaka klockan)

2005-10-20 – OK. 30 oktober är dags igen. Dags att överbelasta Fröken Ur för att dubbekolla att man har ställt om klockan rätt. Enligt regeln nedan ska vi alltså sätta tillbaka klockan en timme. Skiftet sker under natten mellan den 29 och 30 oktober. Troligen kl 03.00 (vilket åtminstone förr i tiden brukade leda till att krogarna kunde hålla öppet en timme extra).

Varför vintertid?

Men det största frågan är ändå varför vi måste gå tillbaka till vintertid? Men jag frågar mig fortfarande varför vi ska göra eftermiddagarna mörkare bara för att det är vinter. Sommartid känns, liksom föregående år som ett betydligt bättre koncept på alla punkter. Det blir visserligen ljusare på morgnarna, men det är ju bara besvärligt med den låga vintersolen som ska lysa en i ansiktet när man kör barnen till skolan. Dessutom är det ändå mörkt när väckarklockan ringer.

Vad säger ni? Ska vi hoppa över det i år?

Tittar man på en karta över tidszoner i världen ser man ju tydligt att Sverige ligger alldeles fel i tid. Vi borde ha samma tid som Finland. Alltså den tid vi har när vi har sommartid.

Till vilken nytta är de ljusare morgnarna när det blir beckmörkt redan vid fyratiden på eftermiddagen? Skulle inte våra barn få fler möjligheter till att vistas utomhus i solljus (det lilla vi har) om det fanns en timme extra dagsljus på eftermiddagarna?

Motargumenten lägrar sig dock, t.o.m. i min vintertidsmotståndarsjäl. Trafiken: långpendlare ska inte behöva åka till jobbet i kolmörker, det borde bli något färre trafikolyckor om fler människor åker iväg i dagsljus än i mörker. Men å andra sidan ska de väl hem också? Och varför måste industrier, byggen och skolor börja så förtvivlat tidigt på morgnarna? Låt alla börja vid 8.30 eller ännu hellre 9.00 istället! Låt oss behålla sommartiden! (Hey, hey).

Nikke

Från en lyckligare tid:

Nu är det dags för sommartid!

2005-03-23 – Dags för sommartid igen! Natten mellan den 27:e och 28:e mars är det dags att ställa om klockorna igen! Jag har dubbelkollat och klockan ska nu ställas fram en timme.

Minns ni hur det var de första åren med sommartid? Bönderna klagade högljutt över att kossorna inte kunde mjölkas en timme tidigare (eller senare), tidningarna var fyllda av artiklar om den stundande tidsomställningen. Ändå var ingen riktigt säker på åt vilket håll klockan skulle ställas.

Men de senaste åren har jag inte hört ett ljud om tidsomställningarna. Och därför är jag lika osäker varje gång. Vänner i omgivningen ger mig råd och tips som ”på våren ställer man fram och på hösten tar man tillbaka den in i förrådet igen”. Va? Utemöblerna? Var det inte klockan vi pratade om.

Datorerna i hemmet klarar tack och lov det där själv numera, liksom teven och videon. Datorerna är synkade mot en tidsserver i Paris. Hur teven och videon gör har jag ingen aning om.

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: Foo Tagged With: datum, klockan, sommartid, Tid

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • John Westerman

    Alltsammans med omställning av våra klockor fram och tillbaka är ju mycket bra för att få längre ljusa kvällar, men varför i all världen kan man inte hålla sig till den astronomiska tiden och anpassa alla tidtabeller till den? Istället för att jobba 8-12, 13-17 så jobbar man 7-11, 12-16 osv. Hälsn. JW

  • John Westerman

    Alltsammans med omställning av våra klockor fram och tillbaka är ju mycket bra för att få längre ljusa kvällar, men varför i all världen kan man inte hålla sig till den astronomiska tiden och anpassa alla tidtabeller till den? Istället för att jobba 8-12, 13-17 så jobbar man 7-11, 12-16 osv. Hälsn. JW

  • Nikke Lindqvist

    Det kan jag tala om för dig John. Ungefär hälften av oss skulle må väldigt dåligt av att börja arbeta kl 7 på morgnarna. Även 8 är en galet tidig tid som verkligen inte passar en stor del av befolkningen, och då menar jag rent hormoniellt.

    Se http://www.b-samfundet.se/

    • Herr A

      Sommartid är ju bara ett sätt att lura oss att börja jobba en timme tidigare på sommaren. Hormonerna hänger nog inte med på den finten. Ditt svar till John låter med andra ord som ett argument för att skippa sommartid.

  • Nikke Lindqvist

    Det kan jag tala om för dig John. Ungefär hälften av oss skulle må väldigt dåligt av att börja arbeta kl 7 på morgnarna. Även 8 är en galet tidig tid som verkligen inte passar en stor del av befolkningen, och då menar jag rent hormoniellt.

    Se http://www.b-samfundet.se/

  • Jan Erik

    Er helt enig med deg, det hadde vert mye bedre for alle om vi kunne beholt sommer tid året runt.
    Kan ikke riktig forstå hva det har med å begynne å jobbe kl 7 eller 8, man venner seg til å stå opp til den faste tiden, det er mye verre når man må forandre den tiden to ganger i året mener jeg.
    Mvh
    Jarik

  • Jan Erik

    Er helt enig med deg, det hadde vert mye bedre for alle om vi kunne beholt sommer tid året runt.
    Kan ikke riktig forstå hva det har med å begynne å jobbe kl 7 eller 8, man venner seg til å stå opp til den faste tiden, det er mye verre når man må forandre den tiden to ganger i året mener jeg.
    Mvh
    Jarik

  • Daniel Johansson

    Jag tycker också att det är onödigt att ställa om till vinter/sommartid, om man vill jobba under timmar då det är ljust så tycker jag faktiskt att man kan ändra arbetstiderna under vintern så de passar, att vrida på klockan är ju alldelens fantastiskt dumt, ”nä jag har alltid börjat jobba klockan 8 och så ska det förbli, det är tiden som får ändra sig!”

  • Daniel Johansson

    Jag tycker också att det är onödigt att ställa om till vinter/sommartid, om man vill jobba under timmar då det är ljust så tycker jag faktiskt att man kan ändra arbetstiderna under vintern så de passar, att vrida på klockan är ju alldelens fantastiskt dumt, ”nä jag har alltid börjat jobba klockan 8 och så ska det förbli, det är tiden som får ändra sig!”

  • KG

    Är det inte så att det är natten mellan 27 och 28 oktober vi ska ställa om klockan? Natten mellan lördag och söndag alltså…Man har ju hört sånt som att det ändrades för att inte hela Sverige skulle komma till jobbet vid fel tid på måndag morgon.

  • KG

    Är det inte så att det är natten mellan 27 och 28 oktober vi ska ställa om klockan? Natten mellan lördag och söndag alltså…Man har ju hört sånt som att det ändrades för att inte hela Sverige skulle komma till jobbet vid fel tid på måndag morgon.

  • Nikke Lindqvist

    Jovisst. I år när det är 2007, så sker skiftet natten till den 28 oktober. Kl. 3 blir klockan 2 igen. Kul om man är på krogen och inte vill gå hem. Tråkigare om man jobbar nat (t.ex. på krogen) och faktiskt vill gå hem.

  • Nikke Lindqvist

    Jovisst. I år när det är 2007, så sker skiftet natten till den 28 oktober. Kl. 3 blir klockan 2 igen. Kul om man är på krogen och inte vill gå hem. Tråkigare om man jobbar nat (t.ex. på krogen) och faktiskt vill gå hem.

  • Johan Rylander

    Det är inte till för bekvämlighet, det är till för produktivitet duh!

  • Johan Rylander

    Det är inte till för bekvämlighet, det är till för produktivitet duh!

  • micke

    Men å andra sidan får man mer betalt än vanliga nätter, men iofs, men måste jobba en timme till så…jaa

  • micke

    Men å andra sidan får man mer betalt än vanliga nätter, men iofs, men måste jobba en timme till så…jaa

  • Marina

    Är det inte så att det är natten mellan 27 och 28 oktober vi ska ställa om klockan? Natten mellan lördag och söndag alltså…

  • Marina

    Är det inte så att det är natten mellan 27 och 28 oktober vi ska ställa om klockan? Natten mellan lördag och söndag alltså…

  • Anders

    Det märkliga i sammanhanget är ju att vi anser att det är klockan som styr oss, inte att det är vi som styr klockan.
    Fast det är vi som har uppfunnit tiden..för tiden finns ju inte egentlligen. Det är bara en illlusion..tänk på den du…

    Förr jobbade man efter dagens ljus. när det blev mörkt gick man hem. Vilket i mina ögon kan tyckas vara ett sunt sätt att leva, då våra kroppar är beroende av ljus för att överleva.

    Filosofiskt kan man säga att
    ”Vi är slavar under något som inte finns”
    Hur sjukt låter inte det

    /@

  • Anders

    Det märkliga i sammanhanget är ju att vi anser att det är klockan som styr oss, inte att det är vi som styr klockan.
    Fast det är vi som har uppfunnit tiden..för tiden finns ju inte egentlligen. Det är bara en illlusion..tänk på den du…

    Förr jobbade man efter dagens ljus. när det blev mörkt gick man hem. Vilket i mina ögon kan tyckas vara ett sunt sätt att leva, då våra kroppar är beroende av ljus för att överleva.

    Filosofiskt kan man säga att
    ”Vi är slavar under något som inte finns”
    Hur sjukt låter inte det

    /@

  • Tezza

    Hahaha, Nikke du fick mig att börja skratta nu på morronkvisten, haha… Jobbigt läge när man står på jobbet och ska gå och stämpla ut, så är det nån jävel som hakar tag i en och nääädu, en timme till.
    Men då var det dags att ställa tillbaka klockan då..:)

  • Tezza

    Hahaha, Nikke du fick mig att börja skratta nu på morronkvisten, haha… Jobbigt läge när man står på jobbet och ska gå och stämpla ut, så är det nån jävel som hakar tag i en och nääädu, en timme till.
    Men då var det dags att ställa tillbaka klockan då..:)

  • Charlie

    Uppror…

    Det ojas så mycket om olika saker.. Det ska vara rätt här och där.. Det blir petigare. Själv är jag dyslektiker (jävla ord) men jag klarar mig bra.. Men nu ser jag att n¨gån här har tappat huvudet totalt.. Det finns för fan inget som heter vinter tid.. Sen får han Lindström säga var han vill. Vi har bara sommarttid och normaltid. Språk är en sak men fakta måste väll var någlunda rätt.

  • Charlie

    Uppror…

    Det ojas så mycket om olika saker.. Det ska vara rätt här och där.. Det blir petigare. Själv är jag dyslektiker (jävla ord) men jag klarar mig bra.. Men nu ser jag att n¨gån här har tappat huvudet totalt.. Det finns för fan inget som heter vinter tid.. Sen får han Lindström säga var han vill. Vi har bara sommarttid och normaltid. Språk är en sak men fakta måste väll var någlunda rätt.

  • Caroline

    En ännu lättare regel som jag lär ut kollegor och vänner (mycket uppskattat och lätt att komma ihåg) är att man alltid ställer om klockan mot sommarn, alltså årets sommar.. på våren fram med klockan och på hösten tillbaka med klockan. Den skall alltså alltid ställas om mot ÅRETS sommar!

  • Caroline

    En ännu lättare regel som jag lär ut kollegor och vänner (mycket uppskattat och lätt att komma ihåg) är att man alltid ställer om klockan mot sommarn, alltså årets sommar.. på våren fram med klockan och på hösten tillbaka med klockan. Den skall alltså alltid ställas om mot ÅRETS sommar!

  • Jan Engardt

    Hej. varför hålla på med ute/grillar,möbler & allt annat. Det absolut enklaste är man ser FRAM emot SOMMAREN = ställ fram klockan 1/h I höst = man såg TILLBAKA på SOMMAREN = ställ tillbaka klockan 1/h. M.V.H. Jan Engardt

  • Jan Engardt

    Hej. varför hålla på med ute/grillar,möbler & allt annat. Det absolut enklaste är man ser FRAM emot SOMMAREN = ställ fram klockan 1/h I höst = man såg TILLBAKA på SOMMAREN = ställ tillbaka klockan 1/h. M.V.H. Jan Engardt

  • Moss

    Tiden är en fet jävla illusion…

    🙂

  • Moss

    Tiden är en fet jävla illusion…

    🙂

  • Mary

    Tid och klockor borde inte finnas – ett enda stort flow skulle räcka… enligt min mening i alla fall.

    • Khantuang05

      i love u

  • Mary

    Tid och klockor borde inte finnas – ett enda stort flow skulle räcka… enligt min mening i alla fall.

  • Björn

    Den här posten ska väl inte ligga uppe nu?

  • Björn

    Den här posten ska väl inte ligga uppe nu?

  • Nikke Lindqvist

    Jo det ska den. Jag måste ju uppdatera rubriken i god tid innan vintertiden är här. Sedan ändrar jag den mot sommartid igen…

  • Nikke Lindqvist

    Jo det ska den. Jag måste ju uppdatera rubriken i god tid innan vintertiden är här. Sedan ändrar jag den mot sommartid igen…

  • Björn

    OK 🙂

  • Björn

    OK 🙂

  • Marre

    Hej jag undrar när vi började med vintertid/sommartid, vilket år var det???
    hase varit tacksam för svart då det är delade meningar om detta!

    MVH Marre

  • Marre

    Hej jag undrar när vi började med vintertid/sommartid, vilket år var det???
    hase varit tacksam för svart då det är delade meningar om detta!

    MVH Marre

  • Nikke Lindqvist

    @Marre! Vi har hållit på med sommartid och vintertid i Sverige sedan 1980. På den tiden började sommartiden första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september.

    • AndersT

      Lite fel där, vi har hållit på med sommartid och normaltid i Sverige sedan 1980

  • Nikke Lindqvist

    @Marre! Vi har hållit på med sommartid och vintertid i Sverige sedan 1980. På den tiden började sommartiden första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september.

  • mikaelf

    Bara en liten fråga, vilka är ute på krogen och festar på en söndag? 🙂

  • mikaelf

    Bara en liten fråga, vilka är ute på krogen och festar på en söndag? 🙂

  • Nikke Lindqvist

    Rätt många mikaelf. Nästan alla jag känner som går ut på fredagskvällen lördagskvällen brukar stanna ute över tolvslaget… och då blir det ju liksom söndag.

    Omställningen till vintertid år 2008 sker alltså natten mellan den 25:e och 26:e kl 03.00. Då har det liksom hunnit bli söndag.

  • Nikke Lindqvist

    Rätt många mikaelf. Nästan alla jag känner som går ut på fredagskvällen lördagskvällen brukar stanna ute över tolvslaget… och då blir det ju liksom söndag.

    Omställningen till vintertid år 2008 sker alltså natten mellan den 25:e och 26:e kl 03.00. Då har det liksom hunnit bli söndag.

  • Sofie

    Hoppsan Nikke, sa de festar pa fredagen och stannar over tolvslaget- och sa blev det da sondag?? Vad hande med lordagen da?!?

  • Sofie

    Hoppsan Nikke, sa de festar pa fredagen och stannar over tolvslaget- och sa blev det da sondag?? Vad hande med lordagen da?!?

  • Nikke Lindqvist

    Mental note to self: Försök inte vara kvick klockan 01.05 på natten – vilken dag det än är.

  • Nikke Lindqvist

    Mental note to self: Försök inte vara kvick klockan 01.05 på natten – vilken dag det än är.

  • mikaelf

    🙂 Vi har alla våra stunder 🙂

  • mikaelf

    🙂 Vi har alla våra stunder 🙂

  • Tomas

    tack för en bra sida

  • Tomas

    tack för en bra sida

  • Pingback: opassande » Blog Archive » Klockradion, nyttig eller onödig kvarleva från 80-talet?()

  • mickelar

    Hej,,Tyvärr så blir det inte längre att på krogen vara i Gävle!!!
    för våra krogar Stänger Redan 02!!
    Typiskt!!

  • mickelar

    Hej,,Tyvärr så blir det inte längre att på krogen vara i Gävle!!!
    för våra krogar Stänger Redan 02!!
    Typiskt!!

  • birgitta olsson

    HEJ jag tycker inte vi ska ha sommartid.det är onaturligt.Är det flera som tycker så. Biggan

  • birgitta olsson

    HEJ jag tycker inte vi ska ha sommartid.det är onaturligt.Är det flera som tycker så. Biggan

  • Nikke Lindqvist

    Eller är det månne fler som tycker att vi bör behålla vintertiden året runt istället?

    • AndersT

      Nej nej, inte vintertiden. Vintertid är det kallt och snön knarrar under skorna. Däremot bör vi ha normaltid året runt!

  • Nikke Lindqvist

    Eller är det månne fler som tycker att vi bör behålla vintertiden året runt istället?

  • Pingback: Daily Photo » Saturday, October 25th 2008()

  • Pingback: Så var vintertiden här igen då()

  • Jonas Palm Bohus

    http://www.facebook.com/posted.php?id=782499573&share_id=64476286151&post_id=1217424&comments#/group.php?gid=36424081961

  • Jonas Palm Bohus

    http://www.facebook.com/posted.php?id=782499573&share_id=64476286151&post_id=1217424&comments#/group.php?gid=36424081961

  • Jonas Palm Bohus

    För den som vill det finns en grupp på Facebook med ambiton att sprida detta på alvar nu så det kan bli debatt om vansinnet

    http://www.facebook.com/posted.php?id=782499573&share_id=64476286151&post_id=1217424&comments#/group.php?gid=36424081961

  • Jonas Palm Bohus

    För den som vill det finns en grupp på Facebook med ambiton att sprida detta på alvar nu så det kan bli debatt om vansinnet

    http://www.facebook.com/posted.php?id=782499573&share_id=64476286151&post_id=1217424&comments#/group.php?gid=36424081961

  • Anders

    Det kan vara lite otydligt vilket datum du menar då du skriver natten den 25e kl 03.00. Det blir ju faktiskt den 26e 03.00

    Mvh: Anders

  • Anders

    Det kan vara lite otydligt vilket datum du menar då du skriver natten den 25e kl 03.00. Det blir ju faktiskt den 26e 03.00

    Mvh: Anders

  • kg

    Det blir faktiskt ljusare för de små barnen i en timma extra tack vare att vi drar tillbaka klockan. Tror du tänkte lite fel där. Så vintertiden, eller återgången till normaltid borde dämpa antalet depressioner pga ljuset, åtminstone något lite.

  • kg

    Det blir faktiskt ljusare för de små barnen i en timma extra tack vare att vi drar tillbaka klockan. Tror du tänkte lite fel där. Så vintertiden, eller återgången till normaltid borde dämpa antalet depressioner pga ljuset, åtminstone något lite.

  • Nikke Lindqvist

    Visst. När vintertiden infaller blir det ljusare på morgnarna. Men det är man inte mycket hjälpt av. Mina barn har aldrig varit särskilt pigga på morgonen. Det är knappast då de är ute och leker. Då är de i skolan. När skolan tar slut vid 3-tiden på dagen har de inte mycket tid innan solen går ner. De flesta jag känner tar hellre en timmes mer ljus på eftermiddagarna än ljus man inte kan uppskatta på morgnarna.

  • Ingenjören

    mm, hmm? och du tror att de hade varit piggare på morgonen om det hade varit beckmörkt en timme längre?

  • Nikke Lindqvist

    Mina barn har aldrig varit pigga på morgnarna. Det spelar ingen roll om det är ljust eller mörkt då. Däremot tycker jag att det vore trevligt om de kunde få något lite dagsljus när de inte sitter inomhus i skolan på dagarna utan på eftermiddagarna.

  • abc

    Om klockan ställs tillbaks så får de ju en timme mer dagslus din mupp.

  • abc

    Om klockan ställs tillbaks så får de ju en timme mer dagslus din mupp.

  • Bertil Svensk

    Sommartid året om. Absolut!!!!

    • Thomas

      Varför då inte bara stiga upp en timme tidigare?

  • Bertil Svensk

    Sommartid året om. Absolut!!!!

  • Nikke Lindqvist

    Det jag propagerar för är mer dagsljus när de är vakna och lediga. Mer dagsljus vid 8-tiden när de sitter instängda i skolan blir de faktiskt inte gladare över.

  • Fredrik

    Jag tror att dom har sommartid i någon delstat i USA för att spara energi, kanske något för miljövänner att driva?

  • Fredrik

    Jag tror att dom har sommartid i någon delstat i USA för att spara energi, kanske något för miljövänner att driva?

  • Micke

    Att ställa om klockan är vansiine och en uppfinning av bankerna Dom som snackar om derprimerande vinter borde tänka positivt istället ju mer man säger hur negativt det är och talar om det för barnen så blir det negativt. Gör det till något positivt istället. Ungefär lika tröttsamt som att höra att vårat land e så kallt om det inte passar så flytta då.

  • Micke

    Att ställa om klockan är vansiine och en uppfinning av bankerna Dom som snackar om derprimerande vinter borde tänka positivt istället ju mer man säger hur negativt det är och talar om det för barnen så blir det negativt. Gör det till något positivt istället. Ungefär lika tröttsamt som att höra att vårat land e så kallt om det inte passar så flytta då.

  • Nikke Lindqvist

    Det här har inte med något positivt eller negativ tänkande att göra Micke. Kolla självmordsstatistiken. Fler är sjukligt deprimerade på vintern än på sommaren. Det har med ljuset att göra. Ge oss mer ljus! Ge barnen ljus när de är lediga!

  • Christian Sjöberg

    Det va ett himla tjötandes om att barnen skulle lida av att ställa tillbaks klockan. Barn gillar mörker, höst och vinter och älskar att få vara inne då – när det regnar, blåser och är kallt ute. Det är ju ingen sommaräng därute längre eller badstrand för den delen.

    Mvh COCS

  • Christian Sjöberg

    Det va ett himla tjötandes om att barnen skulle lida av att ställa tillbaks klockan. Barn gillar mörker, höst och vinter och älskar att få vara inne då – när det regnar, blåser och är kallt ute. Det är ju ingen sommaräng därute längre eller badstrand för den delen.

    Mvh COCS

  • Jonas Palm

    Efter att ha drivit ovan nämnda grupp. Så är det tydligt att många berör och blir trötta. sedan har tydligen karolinska gjort en studie som klarGjort att de påverkar till och med hjärt frekvensen hos en del så man kan undra vad det skulle landa om man verkligen om man tog med alla faktorer i en studie som gjordes nu !

    HÄR ÄR GRUPPEN IGEN

    http://www.facebook.com/group.php?gid=36424081961

  • Jonas Palm

    Efter att ha drivit ovan nämnda grupp. Så är det tydligt att många berör och blir trötta. sedan har tydligen karolinska gjort en studie som klarGjort att de påverkar till och med hjärt frekvensen hos en del så man kan undra vad det skulle landa om man verkligen om man tog med alla faktorer i en studie som gjordes nu !

    HÄR ÄR GRUPPEN IGEN

    http://www.facebook.com/group.php?gid=36424081961

  • Pingback: Nu begår jag SEO-mässigt självmord!()

  • Pingback: Telia gjorde slut med sommaren()

  • Pingback: StumbleUpon gillar Text-Pong()

  • Pingback: Saturday, October 25th 2008()

  • Pingback: Stort intresse för omställning till vintertid()

  • Nils

    Det är bara idioti o hålla på att ställa om klockorna två gånger om året, olika delar av världen så är det olika datum och sen har vi de länder som inte ställer om klockan alls, förutom att folk kommer en timma förtidigt/försent, så är det mer att hålla reda på vilken tid det är hos eventuell internationell kontakt. Allt detta för att det fanns en snål kapitalist som inte ville betala för ljushållningen på sin fabrik.

    tyvärr så sitter dessa snåla tankar kvar i de styrandes huvuden som inte ser fördelen med en standard tid som man har 12månader om året istället för 5 månader.

  • Jan Engardt

    HEJ. VARFÖR HÅLLA PÅ MED UTEGRILLAR, SOMMARMÖBLER O.D. DET ABSOLUT ENKLASTE ÄR : MAN SER FRAMÅT TILL SOMMAREN = STÄLL FRAM KLOCKAN 1 TIMME. I HÖST, SER MAN TILLBAKA PÅ SOMMAREN = STÄLL TILLBAKA KLOCKAN 1 TIMME

  • Stefan Moscarda

    Å andra sidan är det ju väldigt många som ser fram mot vintern, men de flesta ställer inte fram utegrillar och sommarmöbler på vintern. 🙂

  • Björn Sennbrink

    Ställa fram klockan är bäst. Men bara om man jobbar natt och kan gå hem ”en timma tidigare”. Värdelöst om man har alarmet på 05:45 för att gå till jobbet den dagen.

  • Johan

    Vinter och mörker är ju det bästa, så mysigt! 🙂
    Snart är det sommar och olidligt värme och ljust hela tiden, usch!

  • nikkelindqvist

    Ledsen att behöva säga det här till dig, men du är en störd människa Johan.

    • Louise Sörensen

      Håller fullt med..både med sommar/vintertid..varför allt detta pysslet med att ändra 2 ggr/år. Nu idag 2 nov så rinner all lust bort för em/kvällsgöra – man orkar inte i detta totalmörker när man kommer hem!
      Gällande skolstart på morgonen ..08.10 – det klockslaget har skolan kört med sedan urminnes tider, 50-tal, 60-tal, 70-tal osv nu på 2000-talet så finns det ngt som kallas flex..
      Jan Björklund borde inse att börja 50 min senare gör ALLt så mkt bättre!

  • Pingback: Social+Cash eftersnack: del II | The Jennie()

  • Bo Nyman

    För miljöns skull uppmanades alla att släcka ner belysningen en timme i lördags kväll. Med sommartid året om skulle vi behöva en timme mindre belysning varje dag under åtminstone den del av höst och vår som är ”normaltid”. Det vore väl inte helt fel. Det handlar ju faktiskt inte om någon snål kapitalist utan om miljön!

    • Trams

      För miljöns skull?
      Väx upp!
      Det finns inte ett enda belägg för att miljön blir hjälpt av detta. Visa gärna på var den undersökningen finns.

  • Pingback: Sommartid känns som en bluff | Mattias Larsson (C) Umeå()

  • nikkelindqvist

    Bra argument, åtminstone i södra Sverige, där flest människor tänder lampor.

  • Pingback: Tid för trafikökning()

  • Pingback: Nikkelin – 2010-09-19 | nikkelin lifestream()

  • D M

    Stockholm ligger i samma tidzon som västra Norge att vintertid för oss blir abnormt. Jag håller med, att klockan går ner kl. 15.00 är vidrigt och det över en natt… Vi behöver inte göra en vidrigt mörk månad mörkare än den är. Kan inte någon påbörja en namninsamling. Skulle man kunna lobba för att Sverige ändrade till permanent sommartid, Island sägs ha gjort det redan.

  • Ingenjören

    Eftersom det som kallas vintertid är så kallad normaltid är det vintertiden vi borde ha året runt om vi skulle ha en, Det du vill är egentligen att vi ska byta tidszon, inget annat.

    • Nikke Lindqvist

      Typiskt ingengörssvar 🙂

  • Göran

    Det finns inget som heter vintertid. Under sommarhalvåret har vi s.k. sommartid. Det innebär att vi ändrat klockan en timme. Resten av året har vi normaltid. Endast dessa två termer existerar i svenska språket.

    • Nikke Lindqvist

      Och jag är så glad för att ni envisas med att använda den distinktionen.
      Själv tycker jag att vintern är ett undantag då vi av någon anledning, varje
      år, envisas med att återgå till en onödigt mörk tillvaro utan solljus för
      barnen, som sällan har möjlighet att vara utomhus särskilt mycket under de
      fåtaliga ljusa timmarna.
      För mig är sommartiden bra mycket mer normaltid än vintertiden.

      • Mr A

        Vad du tycker är normalt är knappast relevant. Middag är snarare definierat som då solen står som högst på himlen.

  • åååhhhh!!

    UTBILDNING!!! Om vi skippar att ställa tillbaka klockan vinter tid, så får vi MINDRE sol ljus, och tvärt om under sommrarna. Och ni som tycker att de skulle va samma tidzon världen över, De är idioti. Solen är int på samma ställe kl 12.00 överallt,du kan int åka till ett annat land och förvänta dig att klockan ska vara tolv där också bara för att det skulle vara så i tex Sverige, då rubbas nog tidsuppfattningen för dom flesta.

    PS: Jorden är int platt om de nu skulle va nån som missat det också.

    • Nikke Lindqvist

      Nej, vi får inte mindre solljus. Vi får exakt lika mycket, bara förskjutet
      en timme. Vi får mörkare morgnar (som ändå är så förbannat mörka) men vi får
      ljusare eftermiddagar.

      Samma tidszon över hela världen är förstås urbota knasigt om man låter sitt
      liv styras av klockan, och så länge de gammeldags strukturerna består så
      kommer vi ju vara det. Men mest är det en smula opraktiskt.

  • Jan

    Vintertid och sommartid är en bra sak. Bara dom som inte tål ändringar är emot.

    • Louise Sörensen

      Varför då – det dummaste jag hört!?

  • Fredrik

    Det här var ju kul Nikke. Jag var en av deltagarna på din föreläsning på Nordsjögården i Järvsö förra veckan. Nu satt jag och en kollega och diskuterade när man ska ställa om klockan, varpå jag googlade ”vintertid”. Vips så var jag inne på din hemsida.

    Det får väl fungera som ett kvitto på att du vet vad du pratar om när det gäller sökordsoptimering. He he.

    • Nikke Lindqvist

      Underbart roligt Fredrik!

  • Pingback: Nu blir det vintertid och finfina apelsiner har börjat dyka upp | Kulturbloggen()

  • ED

    Det var väl ändå ”sommartid” som infördes?
    Var kommer ”vintertid” ifrån, och när infördes den, vad hade vi för tid innan?
    Varför inte nöja sig med ”sommartid börjar” resp. ”sommartid slutar”.
    Övrig normaltid fanns redan före 1980,

    • Nikke Lindqvist

      Hårklyverier. Sommartid på sommaren och nu när vintern kommer är det väl helt naturligt att vi kallar det för vintertid. Det verkar i alla fall så på alla som har sökt sig hit idag. Över 10 000 personer hittills. Lär bli ytterligare ett antal under natten.

      • Thomas Aidehag

        Nja, man behöver knappast klyva några hårstrån för att inse att s.k. ”vintertid” i själva verket är normal tid – normaltid. Själv är jag tveksam till att vi verkligen gör några vinster med sommartid.

        • Louise Sörensen

          Que..?? Bara för att den största delen av befolkningen som arbetar, arbetar dagtid dvs nyttjar sina få lediga timmar på em/kvällen – är det inte bättre med mer sol, ljus då – va??

          • Ann-Sofie

            Gå då DU upp tidigare om du gillar det. De flesta har FLEX på sina jobb. Flexa in ! timme tidigare och gå hem den timmen tidigare på eftermiddagen. Varför ska en hel nation rätta sig efter dagarbetarna.

          • Nikke Lindqvist

            Säg det till skolorna. Vore fint om ni öppnade en timme tidigare så att
            ungarna får lite ljus på sig på eftermiddagen. Tror inte att det skulle bli
            så populärt.
            Detta har inte med morgnar eller kvällar att göra, det handlar om dagsljus.
            Tycker det vore bättre att göra som ryssland och flytta oss en timme åt
            öster tidsmässigt så att vi får sommartid hela året.

  • Gudrun Bengtsson

    Why?

  • Gudrun Bengtsson

    Jag fattar INTE varför vi gör detta.

  • Lillebrorx

    För er engelskspråkiga:
    Spring forward-Fall back.

  • Signe

    Äntligen åter till det normala! 🙂

    Vilket jävla svammel, att vilja ha sommartid året om. ”Tänk på barnen”, när jag var liten tyckte jag det var skitkul när klockorna skulle dras fram och tillbaka. Det tycker jag än idag. Det är mysigt.

    • Louise Sörensen

      Måste finnas annat som är mer mysigt…försök!!

  • Nabil El Alaoui Sossey

    Haha, tack för detta inlägg. Mamma bad mig kolla upp ifall det var idag man skulle ställa om klockan.

    En Google-sökning senare trillar jag in på din blogg 😉

  • Questionmark

    Du är ganska ologisk va? det är bättre med vintertid eftersom ”barnen” får njuta mer av dagen, o lägga sig tidigare, eftersom under vinterhalvåret är det ändå mestadels mörkt. Så återigen, då är det bättre med vintertid året runt om det nu är endast en tid vi vill hålla oss till.

    • Nikke Lindqvist

      Tror inte du hänger med i mitt resonemang. Jag vill ha sommartid året om eftersom det ger oss som bor söder om Dalälven ljusare eftermiddagar. Det är då skolbarn är lediga och har tid och möjlighet att få sig lite solljus till livs – inte på morgnarna.
      Kolla självmordsstatistiken. Det är under den mörka delen av året som folk mår dåligt.

  • Hagbergsbengt

    Det heter INTE vintertid! Det här är normaltid; det är sommartid som är ”onormal”

    • Nikke Lindqvist

      Jättebra att du tycker det. Hur kommer det sig att du kom till den här
      sidan. Råkade du kanske använda ordet vintertid i en sökning?

      • Hanioak

        Själv sökte jag på ”när ställa tillbaka klockan”..

  • Robert Wensman

    Håller med, vintertiden borde tas bort! Sommartid året om. Vintertid låter som något kapitalistiskt påfund, där endast ljuset på byggarbetsplatsen spelar in. Men idag arbetar de flesta på upplysta konotor, så det är ändå helt meningslöst att sedan när man kommer hem på eftermiddagen och äntligen får lite chans till solljus, ja då har solen redan gått ner.

  • Pingback: Nasta traff! « Las Sveas()

  • Blommor_85

    Tacka vet jag ljusa mornar framför ljusa kvällar!

  • Tomas Ö

    Det är bara morgonmänniskor som tycker om sommartid det som jag kallar ”tortyrtid”. Det tar mig en månad att ställa om till abnormtid.

  • Worangel1993

    Bussar som åker klockan 02:00…? dilemma

    • AndersT

      …skulle slippa detta dilemma om ”sommartid” skrotades!

  • Å k e B.e.n.d e l

    bra optimerat under wiki!

  • Pingback: Härligt solig lördag, | Familjen Malmström()

  • Jonas Palm

    Det finns en grupp på facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=36424081961

  • Pingback: Sommartid()

  • Ann-sofie

    Förstår inte varför detta skulle vara bra. Det är ju ljust som det är ändå på sommaren.
    Bara dumheter att hålla på och ställa om en klocka…..
    Det finns faktiskt människor som inte klarar av att ställa om sig till sommartiden, JAG är en sån person. Känns konstigt hela sommaren, det finns bara en enda fördel med hösten/vintern: STÄLLA TILLBAKA KLOCKAN TILL ”RÄTT TID”.
    Kan vi inte få ha vintertid jämt, vem är det som bestämmer om detta? Skulle gärna vilja prata med denna person!

  • Ostron

    viktigpettrar heter det.

    • Nikke Lindqvist

      =)

  • Personlig assistans stockholm

    Hej Nikke, jag som sökte på vintertid, nu när det börjar närma sig. Men vilken sommar det varit, tycker åtminstone jag. Hoppas även du hade det!? Du rankade ganska högt på det ordet oxå.

  • Internetblogg

    Tycker verkligen inte heller om vintertid, av precis samma anledning som du. Mörker kan i och för sig vara trevligt då och då men i det långa loppet så är det inte något jag uppskattar, kylan hjälper inte heller.

  • PetterHedman

    Twitterknappen m.m. skymmer dina föregående inlägg…här ovan…

  • Fredrik Sjöholm

    Haha, va? Struntar ryssarna i det? Varför gör inte vi det med? Världens bästa idé!

    • Nikke Lindqvist

      Eller hur! Ljus på morgnarna är fint, men ännu finare med ljus på eftermiddagarna när åtminstone skolbarnen är lediga.

  • Ketutar Jensen

    ”När det är som värst, i den mörkaste vintern är det många skolbarn som inte har någon som helst ledig tid med dagsljus utomhus.” Är det då inte fantastiskt bra, att skolbarnen fortfarande ska gå ut under rasterna, som dom alltså har flera gånger under dagen just när solen är uppe 🙂 Det är de vuxna som är dumma nog att stanna inne under sina lunchraster. Ät mindre och ta 15 minuters promenad ute; du mår bättre och är piggare under dagen.

    • Nikke Lindqvist

      Jodå, men vore det inte ännu mer fantastiskt om det fortfarande fanns någon timmes ljus när de slutar skolan?

  • Helena

    Jag längtar som sjutton till omställningen för det är redan beckmörkt på morgonen när jag ska upp. Jag har hellre ljusa morgnar än ljusa kvällar.

  • Asd

    Herregud, är du dum eller? Vintertid < sommartid i alla lägen!

  • katinjka

    Hur jag än vrider och vänder så kan jag inte förstå fördelen med att vrida klockan lllbaka. Är det ljusare på morgon så är det mörkare på eftermiddag och omvänd, Och den onödiga stressen och omställningsom man måste uppleva 2 gånger om året. Sverige måste rösta om det. Ser bara dem negativa sidor i det

  • Sugminballe_haha

    min kommentar är att du ska knulla din mamma

    • Fackenyou_haha

      fack u all
      fack you

  • Pingback: Kom ihåg klockan, vintertiden börjar strax()

  • Anna Book

    Är det inte 25mars vi ställer om till sommartid också?

  • Pingback: Lördag. | marpan.wordpress.com()

  • Bjoaxel

    Har du en sån där innegrill också eller? Bara en utegrill?

  • Uffe

    Om du under normaltiden går upp samt går och lägger dig en timme tidigare än normalt, slipper du problemet med mörka kvällar. Konstigt att ryssarna inte tänkte på det…

  • Hejhopp

    Sommartid är ett fånigt, onödigt och ovetenskapligt experiment som ”antogs” ha positiva effekter.

    De enda effekter som helt säkert bevisats är att man mår dåligt av att ställa om sin dygnsrytm.
    Depressioner, olycksfall och självmord ökar tydligt vid omställningarna mellan normal och sommartid.
    Det är dags att inse att detta är ett TOTALT misslyckande och sluta leka med människors hälsa för att bara upprätthålla en felaktig teori från 1800-talet.

    NÅGON POLITIKER MÅSTE IFRÅGASÄTTA DETTA PÅ EU-NIVÅ!!!!! (Där frågan tyvärr ligger nu.)

  • stolen data

    Du skriver ungefär som om du tror att det blir varmare och som om solens bana runt planeten ändras när man lurar sig själv genom att ändra klockan. Hela tanken bakom sommartid är korkad och oresonlig, och ställer till med problem enbart.

    • Nikke Lindqvist

      Hej Stolen! Heter du verkligen så? Jag tillhör dem som tycker att vi borde behålla sommartiden året runt, dvs förflytta vår tidszon en timme åt öster, precis som Ryssland har gjort. Hellre ljusare kvällar än onödigt ljusa morgnar höst och vår.

  • Pingback: Vårdagjämning äntligen!()

  • Ola Ribbeskog

    Det fins ett fysiskt skäl till normaltid, om du tittar på ett solur exact kl 12 på dagen så ser du ingen skugga på ”urtavlan” solen befinner sig rakt ovanför dig. Det fins inget som heter ”vinter tid” när det gäller tid, normaltid är den riktiga benämningen. Om vi har klarat oss utan en fejkad sommartid i tusentals år så behöver vi ingen nu heller :p

    • Nikke Lindqvist

      Visst. Jag håller med, men dina solur kommer att må riktigt dåligt när vi inför sommartiden året om, det vill säga flyttar oss en timme österut och anpassar solljuset efter det liv som levs idag istället för efter ett agralt samhälle.

      • AndersT

        Vad är det för fel att låta naturen ha sin gång och låta klockan vara 12 när solen står som högst på himlen? Så har det ju fungerat i hundratals, eller tusentals år, innan ”sommartid” infördes.

  • t5universe

    Snälla svenska politiker, ni som ändå sitter och myser hela dagarna i debatter, ta gärna upp detta ämne. Vi behöver ingen sommar/vintertid.

  • Pingback: Sommartid, igen! | Macwitty()

  • Hjulben

    1980 började Sverige införa under sommarhalvåret en avvikande tid, sommartid.
    Men var kommer ”vintertid” ifrån? När infördes den? Vad hade vi för tid innan, jag menar tiden mellan 1879 och 1980?
    Delar av den tiden är ju fortfarande oförändrad, jag visste inte att vi hade en kronisk vintertid före 1980.
    Jag trodde det var vår normaltid.
    Så varför inte nöja sig med ”sommartid börjar” resp. ”sommartid slutar”.

  • Hjulben

    Förresten! Det är lag igen.
    Hur ställer sig Kirunaborna till sommarens sommartid?
    Vad än klockan visar för tid, så kan de ju knappast hålla sig vakna under dygnets alla ljusa timmar.
    Vad tjänar de på sommartiden?

    • Nikke Lindqvist

      Troligen tjänar de lite ljusare eftermiddagar typ så här års. Men vad tjänar de då på vintertiden?

    • Trixen

      Och vad förlorar de???

  • Trixen

    Det bästa tipset att komma ihåg vad det gäller tidsomstälningen är att på våren ser man ”fram ”
    emot sommaren, medan man på hösten ser ”tillbaka” på sommaren som varit!! Och det har hjälpt mig under alla är att komma ihåg hur man ska ställa klockan!
    Mvh/ Åke  alias ”Trixen”

  • sommartid javisst

    Vad folk ska klaga på ditt och datt hela tiden. För mycket fritid?
    Nu har vi sommartid och vintertid. (Ja jag kallar det vintertid och låt mig så göra det)
    Varför ödsla massa energi på att klaga på tiden. Gör något av tiden istället. Och finn er i att saker och ting är som det är. Gosch.

  • Michael A. A.

    Eller ute möbler. På sommaren ställer man fram dem och tillbaka på vintern. Shit da same

  • Rolf Larsson

    Jag behöver ingen minnesregel typ ”utemöbler” för att komma ihåg åt vilket håll man skall ställa klockan. Det enda man behöver komma ihåg är att det är frågan om jäkelskap. Det blir knappast sovmorgon. De första 25 åren av mitt liv klarade vi i Sverige oss utan sommartid. Det visar att sommartiden är ett obehövligt påfund. Vi sparar knappast någon el eftersom sommartiden löper ända fram till slutet av oktober. Den är till för att vi skall ha samma klockslag i större delen av Europa. Men kan engelsmännen trotsa EU så kan vi också.

  • Pingback: Våren i antågande @ Chisp.se()

  • pétur

    Jag anser att denna ständiga flyttning av klockan fram och till baka är helt vanssinnig. Den rubbar den biologiska klockan i både människor och djur. Det kan inte vara hälsosamt överhuvud.

  • Pingback: Det ser mörkt ut | Karin Englund()

  • Pingback: #001 av #blogg100 - meta, statistik och dagens bloggare | Jardenberg Unedited()

  • Sysadminbloggen

    Är lite besviken över att du bara hamnar på tredje plats hos google.se med sökningen ”sommartid sverige 2013” 🙂

  • Låt klockan vara

    Så himla onödigt!

  • Solstråle

    Varför inte bara gå upp en timme tidigare om man vill det? Effekten blir densamma. Bortsett från att omställningen rubbar dygnsrytmen hos människa och djur. I Ryssland har man tagit bort omställningen då hälsoeffekterna var påtagliga för befolkningen.
    Jag hoppas att man i alla fall tittar på de effekterna i Sverige på ett objektivt sätt. vad jag vet har inga sådana studier gjorts, och det är anmärkningsvärt.

  • AndersT

    Roligt nog är det snart dags för normaltid igen. Den 27 oktober är det dags att ställa om klockan…

    Wikipedia om sommartid:
    ”I dagligt tal säger man ibland något oegentligt ”vintertid” om den tid, då sommartid inte gäller och tiden inte är förskjuten i förhållande till normaltiden.”

    Jag tycker att ”sommartid” ur horologisk synvinkel känns helt fel. Vad är det för fel att låta naturen ha sin gång och låta klockan vara 12 när solen står som högst på himlen? Så har det ju fungerat i hundratals, eller tusentals år, innan ”sommartid” infördes. Några argument som ”sommartidslobbyn” framförde vid införandet kanske var relevanta då, men i dagens samhälle har det blivit allt mer onödigt.
    Sommartid för mig är när glassen smälter för snabbt när man är på badstranden.

    Att många säger ”vintertid” i stället för normaltid, visar på den bristande kunskapen om hur saker och ting förhåller sig till varandra. Normaltiden är, just det, den normala tiden där solen står som högst klockan 12. ”Sommartiden” skulle därmed vara onormal tid i förhållande till normaltiden.
    Vintertid för mig är den delen av året som det är kallt och snön knarrar under skorna.

  • Pelle

    Vem vill ha ljusa morgnar !?.Eftersom en människa mår bättre av ljus tidigt rent psykologiskt för de som ska upp och kanske har turen att ha ett arbete att gå till så är detta klart bättre.För övrigt så har ju många Europeiska länder diskuterat att ta bort denna ständiga klockändring.

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park