Nikke Index

En kärleksförklaring till Internet sedan 1997 // Nikke Lindqvist

  • Sökmotoroptimering
  • SEO
  • Kontakt

Powered by Genesis

You are here: Home / Foo / Akta dig för notara.se

Akta dig för notara.se

2008-12-23 by Nikke Lindqvist 106 Comments

notara-annonsJag blev tidigare idag uppmärksammad på en kreditupplysningstjänst som annonserar flitigt genom Google och bland annat har haft annonser på den här sidan. Tjänsten har användningsvillkor som är ytterst tveksamma och jag drar mig faktiskt inte för att säga att notara.se lurar sina användare.

Så här ser landningssidan på kredit.notara.se ut:

kredit-notara

Om man tittar väldigt noga längst ner i bilden så finns det med ljust grå text en länk där det står ”Information om tjänsten”. Där hittar man (om man är uppmärksam och har god syn) användningsvillkoren för Notaras tjänst. Jag tror knappast att många läser texten, men där hittar man följande villkorstext:

”Att köpa en kreditupplysning via www.kredit.notara.se innebär att du genast får tillgång till den kreditscoring på dig själv som tillhandahålls av kreditupplysningsföretaget BC via Kreditupplysningsföretaget www.notara.se. Priset för tillgång till individuell kreditbedömning, vilket faktureras efter ca 14 dagar från notara, är 250:- + Adm. avgift 49:- = 299 kr. Det är inte tillåtet att söka kreditupplysning på andra personer än dig själv.”

notara-villkor Notara har även en annan landningssida, på www.notara.se och där är användningsvillkoren en liten smula tydligare utsatta, men landningssidan i annonserna är alltså denna sida där villkoren knappt är läsliga. Avtalstexten innehåller för övrigt referenser till paragrafer som inte finns med i avtalet, så jag tror inte att det borde vara så svårt att bestrida dem om man vill och orkar.

Det verkar också helt uppenbart att Notara försöker parasitera på det betydligt mer etablerade varumärket Notar, men där Notar är en seriöst syftande fastighetsmäkare så är Notara ingenting annat än en sajt som har till syfte att lura in folk i ett avtalsförfarande som de inte förstår att de accepterar.

Bakom företaget Notara hittar man Jens Eriksson Consulting AB, baserat i Kristianstad. Jag har försökt få en kommentar av såväl Notara som Jens Eriksson Consulting, men de har tagit julledigt och nås inte igen förrän den 29:e december. Samma företag står bakom domänen fordonsvarderingen.se som många andra har varnat för.

Jag vill alltså ansluta mig till den mängd sidor som varnar för tjänsten som Notara tillhandahåller. Den som vill läsa mer hittar gott om material om dem på webben. Bland annat genom dessa länkar:

  • Fairshopping.se: Notara.se – ”Bondfångeri, Notara”
  • Svd.se: Var tionde anmälan rör samma bolag
  • Volvoforum.se: Varning för Notara
  • Tråd om Notara på Cint.se
  • Vi Bilägare: Varning för Notara
  • Uppkopplat: Modemkaparna kravlar fram som kreditupplysare

Share this:

  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Google+ (Opens in new window)

Filed Under: Foo Tagged With: Bedrägerier, bedräglighet, falsk marknadsföring, kreditupplysning, Notara, Upplysningstjänster

Passa på att läsa

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text

I slutet av januari gjordes en av de större uppdateringarna av Googles riktlinjer för webbplatsägare, och det enligt mig intressantaste stycket kan få stor påverkan på hur webbplatser hanterar javascript-objekt som fäller ut mer text eller visar menyer först efter att man scrollar nedåt på sidan. Så har du en sajt som visar större delen av ett textobjekt först efter att användaren klickar på [fäll ut] eller [visa], så bör du nog läsa den här artikeln.

Fler inlägg från denna kategori

  • Nikke Lindqvist

    Det tog drygt en timme innan annonserna från kredit.notera.se försvann från sajten efter att jag stängde av dem från annonsering här via Googles AdSense-system.

  • Nikke Lindqvist

    Det tog drygt en timme innan annonserna från kredit.notera.se försvann från sajten efter att jag stängde av dem från annonsering här via Googles AdSense-system.

  • Jan

    Hej, Nikke! Tack för att du uppmärksammar Notara. Strax före jul kom en elev till mig (han går på gymnasiesärskolan) och var orolig över en räkning han fått när han försökt köpa en mobil via Halebops hemsida. Det var en räkning på strax under 400 kronor från Notara för en kreditupplysning . Jag identifierade genast detta som lurendrejeri och försäkrade honom om att han inte behövde betala den.

    Jag ringde till Notara och till min förvåning var det faktiskt, efter ett par dagar, en kvinna som svarade. Hon blev märkbart nervös när jag började fråga ut henne om varför de skickat denna räkning till X. Det slutade med att hon sa ”vet du vad…vi stryker denna räkning för denna gång”.
    Jag hade tänkt anmäla dem till konsumentverket, men ser nu att folk redan är medvetna om detta företags metoder.

    Tack igen, och god fortsättning!
    /Jan

  • Jan

    Hej, Nikke! Tack för att du uppmärksammar Notara. Strax före jul kom en elev till mig (han går på gymnasiesärskolan) och var orolig över en räkning han fått när han försökt köpa en mobil via Halebops hemsida. Det var en räkning på strax under 400 kronor från Notara för en kreditupplysning . Jag identifierade genast detta som lurendrejeri och försäkrade honom om att han inte behövde betala den.

    Jag ringde till Notara och till min förvåning var det faktiskt, efter ett par dagar, en kvinna som svarade. Hon blev märkbart nervös när jag började fråga ut henne om varför de skickat denna räkning till X. Det slutade med att hon sa ”vet du vad…vi stryker denna räkning för denna gång”.
    Jag hade tänkt anmäla dem till konsumentverket, men ser nu att folk redan är medvetna om detta företags metoder.

    Tack igen, och god fortsättning!
    /Jan

  • Nikke Lindqvist

    De har en hel del anmälningar på sig, men jag tror att det kan behövas ännu fler. Det är privatpersonerna som kan stoppa den här tjänsten nämligen. Företagare som tar deras kreditupplysning har det betydligt besvärligare att klaga eftersom de anses ha ingått ett avtal mellan företag.

  • Nikke Lindqvist

    De har en hel del anmälningar på sig, men jag tror att det kan behövas ännu fler. Det är privatpersonerna som kan stoppa den här tjänsten nämligen. Företagare som tar deras kreditupplysning har det betydligt besvärligare att klaga eftersom de anses ha ingått ett avtal mellan företag.

  • Erik

    Kan man göra något för att snabba på nerstängning/lagbildning mot dessa sidor? Låt sig att man samlade ihop 100 personer som gjorde upplysning och sedan anmälde för att snabbt få fler anmälningar, hade det snabbat på?

    Det är väl ganska tydligt att det behövs nya lagar som hanterar denna typ av frågor, just nu är det ju absurt att man bara kan starta site på site på site som ligger ”i gränslandet”.

  • Erik

    Kan man göra något för att snabba på nerstängning/lagbildning mot dessa sidor? Låt sig att man samlade ihop 100 personer som gjorde upplysning och sedan anmälde för att snabbt få fler anmälningar, hade det snabbat på?

    Det är väl ganska tydligt att det behövs nya lagar som hanterar denna typ av frågor, just nu är det ju absurt att man bara kan starta site på site på site som ligger ”i gränslandet”.

  • Fredrik

    I din RSS feed finns Notera fortfarande kvar som annons. Bara som en liten FYI.
    http://skitch.com/silverbakk/92n4/google-reader-815

  • Fredrik

    I din RSS feed finns Notera fortfarande kvar som annons. Bara som en liten FYI.
    http://skitch.com/silverbakk/92n4/google-reader-815

  • Nikke Lindqvist

    Tack för infot! Verkar hopplöst att bli av med dem helt och hållet…

  • Nikke Lindqvist

    Tack för infot! Verkar hopplöst att bli av med dem helt och hållet…

  • Mathias

    Nu vet jag inte vilken typ av upplysning Notara utför men om det är en upplysning som registreras (vissa registreras inte) så kan Notaras egna upplysning försämra kreditvärdigheten eller försvåra möjlighetera att ta ett lån. I övrigt kan Notara aldrig ge en korrekt bedömmning av en persons kreditvärdighet då i stort sett alla banker har egna modeller för att bedömma detta.

    God fortsättning på 2009

  • Mathias

    Nu vet jag inte vilken typ av upplysning Notara utför men om det är en upplysning som registreras (vissa registreras inte) så kan Notaras egna upplysning försämra kreditvärdigheten eller försvåra möjlighetera att ta ett lån. I övrigt kan Notara aldrig ge en korrekt bedömmning av en persons kreditvärdighet då i stort sett alla banker har egna modeller för att bedömma detta.

    God fortsättning på 2009

  • Hans

    Anses ingått avtal och avtal. Den som är lite pragmatisk tar och nekar till det. Visst dom kan köra lite fult kring det men sådant är ju bara att vända på och ge tillbaka.

  • Hans

    Anses ingått avtal och avtal. Den som är lite pragmatisk tar och nekar till det. Visst dom kan köra lite fult kring det men sådant är ju bara att vända på och ge tillbaka.

  • Björn

    Du har även reklam för Fordonsvärderingen i ditt RSS-flöde (senaste inlägget i skrivande stund). Jag tycker det ser konstigt ut när du på en plats indirekt varnar för den tjänsten och på en annan plats gör reklam för den.

  • Björn

    Du har även reklam för Fordonsvärderingen i ditt RSS-flöde (senaste inlägget i skrivande stund). Jag tycker det ser konstigt ut när du på en plats indirekt varnar för den tjänsten och på en annan plats gör reklam för den.

  • Nikke Lindqvist

    Det tycker jag också Björn, och jag försöker bli av med den. Jag har frågat Google hur man gör, men inte fått något svar ännu.

  • Nikke Lindqvist

    Det tycker jag också Björn, och jag försöker bli av med den. Jag har frågat Google hur man gör, men inte fått något svar ännu.

  • Glenn

    Hej,
    Var inne på http://www.iphoneinfo.se och kollade.
    Klicka tyvärr på länken som ni vanar för här och ytterligare en miss av mig slog jag in mitt personnr. Direkt jag gjort detta stängde jag ner sidan för jag kom ju precis på vad jag gjort. Fick alltså ingen upplysning eller likande. Gick sedan in och kollade sidan och då såg jag den ”grå” länken om villkoren.

    Vad göra om det mot förmodan dyker ner någon faktura?
    Detta känndes som sagt väldigt olusigt. Någon?

    MVH

    Glenn

  • Glenn

    Hej,
    Var inne på http://www.iphoneinfo.se och kollade.
    Klicka tyvärr på länken som ni vanar för här och ytterligare en miss av mig slog jag in mitt personnr. Direkt jag gjort detta stängde jag ner sidan för jag kom ju precis på vad jag gjort. Fick alltså ingen upplysning eller likande. Gick sedan in och kollade sidan och då såg jag den ”grå” länken om villkoren.

    Vad göra om det mot förmodan dyker ner någon faktura?
    Detta känndes som sagt väldigt olusigt. Någon?

    MVH

    Glenn

  • Nikke Lindqvist

    Du måste ange ett mobilnummer och en kod innan de kan debitera dig något. Sedan får du ett SMS till mobilen som du måste använda för att gå vidare. Jag tror inte att de debiterar dig någonting bara för att du har skrivit in personnumret.
    Men berätta gärna om någonting skulle dyka upp från Notara.

  • Nikke Lindqvist

    Du måste ange ett mobilnummer och en kod innan de kan debitera dig något. Sedan får du ett SMS till mobilen som du måste använda för att gå vidare. Jag tror inte att de debiterar dig någonting bara för att du har skrivit in personnumret.
    Men berätta gärna om någonting skulle dyka upp från Notara.

  • Glenn

    För att ni skall slippa leta på iphoneinfo.se så diektlänken här.
    http://www.iphoneinfo.se/iphone-3g/

    Här gör dom reklamen för sidan.

    /Glenn

  • Glenn

    För att ni skall slippa leta på iphoneinfo.se så diektlänken här.
    http://www.iphoneinfo.se/iphone-3g/

    Här gör dom reklamen för sidan.

    /Glenn

  • Glenn

    Ok,

    det låter bra, jag kommer att bevaka detta som en hök. Skulle något dyka upp så återkommer jag, tackar för info.

    mvh

    Glenn

  • Glenn

    Ok,

    det låter bra, jag kommer att bevaka detta som en hök. Skulle något dyka upp så återkommer jag, tackar för info.

    mvh

    Glenn

  • Nikke Lindqvist

    Jo jag har själv haft den där annonsen. Den levereras genom Google AdSense.

  • Nikke Lindqvist

    Jo jag har själv haft den där annonsen. Den levereras genom Google AdSense.

  • Fredd

    Hej Glenn och Nikke m.fl.

    Jag gjorde precis som Glenn igår. Var inne på sidan extrakoll.se och letade efter nån, blev där lite nyfiken och klickade på länken som tog mig till bilden du Nikke visar i ditt inlägg. Skrev in mitt personnr, men när de ville ha mob.nr. avbröt jag och lämnade sidan. Precis som Glenn alltså. Hoppas så klart du har rätt Nikke – att det inte kommer någon faktura, det vore i så fall vansinne om man skulle förlora ett sånt klockrent ärende i Tingsrätten, men det är ändå möjligheten att jag betalar, innan bestrids självklart allt!

    Vill passa på att säga till alla som blivit lurade att inte under någon omständighet betala. Enda orsaken till att dessa bluff-företag kan fortsätta lura människor är att de lyckas få in pengar. Betalar ingen kommer de snabbt att försvinna av sig själv. Tänk på det! Betalar du – leder det till att de kan lura en annan också…

  • Fredd

    Hej Glenn och Nikke m.fl.

    Jag gjorde precis som Glenn igår. Var inne på sidan extrakoll.se och letade efter nån, blev där lite nyfiken och klickade på länken som tog mig till bilden du Nikke visar i ditt inlägg. Skrev in mitt personnr, men när de ville ha mob.nr. avbröt jag och lämnade sidan. Precis som Glenn alltså. Hoppas så klart du har rätt Nikke – att det inte kommer någon faktura, det vore i så fall vansinne om man skulle förlora ett sånt klockrent ärende i Tingsrätten, men det är ändå möjligheten att jag betalar, innan bestrids självklart allt!

    Vill passa på att säga till alla som blivit lurade att inte under någon omständighet betala. Enda orsaken till att dessa bluff-företag kan fortsätta lura människor är att de lyckas få in pengar. Betalar ingen kommer de snabbt att försvinna av sig själv. Tänk på det! Betalar du – leder det till att de kan lura en annan också…

  • Margareta Fröjd

    Tlil Alla!

    Jag sällar mig till den växande skaran av ”kapade” kunder. Gick i fällan 27 november, skickade tillbaka fakturan och handlingen med vändande post samt en bestridan av fakturan. Fick som svar en skärmdump som skulle visa att jag hade godkänt kostnaden men jag lovar att jag aldrig sett denna sida. Funderar på om de byter ut formuläret vissa tiden på dygnet mot ett utan prisuppgifter eller om det helt enkelt är en förfalskning. På deras hemsida kan man finna – jag citrerar – ”Vår filosofi: Nöjda kunder!” jag skrev ett till brev till dem och bad om ett konkret svar på vad denna filosofi innebär i praktiken. För det verkar vara så att i det ögonblick man blir kund förverkas just rätten att vara ”nöjd kund”. Får förstås inget svar – bara en påminnelse med ett påslag på 50 kr. Dessa ägare ägnade sig åt modemkapning tidigare. Numera kundkapning. Vilka sympatiska herrar…

  • Margareta Fröjd

    Tlil Alla!

    Jag sällar mig till den växande skaran av ”kapade” kunder. Gick i fällan 27 november, skickade tillbaka fakturan och handlingen med vändande post samt en bestridan av fakturan. Fick som svar en skärmdump som skulle visa att jag hade godkänt kostnaden men jag lovar att jag aldrig sett denna sida. Funderar på om de byter ut formuläret vissa tiden på dygnet mot ett utan prisuppgifter eller om det helt enkelt är en förfalskning. På deras hemsida kan man finna – jag citrerar – ”Vår filosofi: Nöjda kunder!” jag skrev ett till brev till dem och bad om ett konkret svar på vad denna filosofi innebär i praktiken. För det verkar vara så att i det ögonblick man blir kund förverkas just rätten att vara ”nöjd kund”. Får förstås inget svar – bara en påminnelse med ett påslag på 50 kr. Dessa ägare ägnade sig åt modemkapning tidigare. Numera kundkapning. Vilka sympatiska herrar…

  • Nikke Lindqvist

    Tråkigt att du har hamnat i klorna på dem. Jag är dock övertygad om att du kan fortsätta att bestrida fakturorna. Tror inte att de kommer att gå vidare med sina krav särskilt långt. Men IANAL (I Am Not A Lawyer…)

    Jag tror att det fönster som företag som Notara och Fordonsvärderingen har att verka i krymper. I och med att fler gör som du och berättar om negativa upplevelser av företag som dessa, som lever på att lura folk, så blir deras namn snabbt känt och gör att fler blir varnade innan de får chansen att luras.

  • Nikke Lindqvist

    Tråkigt att du har hamnat i klorna på dem. Jag är dock övertygad om att du kan fortsätta att bestrida fakturorna. Tror inte att de kommer att gå vidare med sina krav särskilt långt. Men IANAL (I Am Not A Lawyer…)

    Jag tror att det fönster som företag som Notara och Fordonsvärderingen har att verka i krymper. I och med att fler gör som du och berättar om negativa upplevelser av företag som dessa, som lever på att lura folk, så blir deras namn snabbt känt och gör att fler blir varnade innan de får chansen att luras.

  • Internet Sweden / Peter Forsma

    Hej Nikke,
    Jag märker att jag alltför sällan är inne på din blogg.

    Du tar upp ett ämne som jag vurmat för under lång tid och jag vill därför komplettera med lite info; förutom fordonsvärderingen (FVAB), så är det samma bakgrundsfigurer även till tjänster som ”Persondata” och ”Kreditscore”.

    Men de gjorde sig väl mest kända som TBS (Trom Brom Srom) dvs de gamla modemkaparna – på den tiden det begav sig.
    http://www.uppkopplat.se/2007/09/18/modemkaparna-kravlar-fram-som-kreditupplysare/

    Mer info om Persondata:
    http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=12895
    http://www.webmasternetwork.se/index.php?s=wn&act=ST&f=2&t=20581
    http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=55904
    http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=353

    //ISW

  • Internet Sweden / Peter Forsman

    Hej Nikke,
    Jag märker att jag alltför sällan är inne på din blogg.

    Du tar upp ett ämne som jag vurmat för under lång tid och jag vill därför komplettera med lite info; förutom fordonsvärderingen (FVAB), så är det samma bakgrundsfigurer även till tjänster som ”Persondata” och ”Kreditscore”.

    Men de gjorde sig väl mest kända som TBS (Trom Brom Srom) dvs de gamla modemkaparna – på den tiden det begav sig.
    http://www.uppkopplat.se/2007/09/18/modemkaparna-kravlar-fram-som-kreditupplysare/

    Mer info om Persondata:
    http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=12895
    http://www.webmasternetwork.se/index.php?s=wn&act=ST&f=2&t=20581
    http://www.cint.se/debatt//ShowPostFlat.aspx?PostID=55904
    http://www.fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=353

    //ISW

  • Nikke Lindqvist

    Tack för länkarna Peter!

    Hade helt missat att Urban hade en angränsande bloggpost. Har uppdaterat med länken.

    Tänker också på att fråga Business Check AB – företaget som hyr ut kreditupplysningstjänsten till dem om de vet vad den används till. För det ser, åtminstone inte vid en ytlig granskning ut som om de har några övriga relationer än ett säljar-kund-förhållande.

  • Nikke Lindqvist

    Tack för länkarna Peter!

    Hade helt missat att Urban hade en angränsande bloggpost. Har uppdaterat med länken.

    Tänker också på att fråga Business Check AB – företaget som hyr ut kreditupplysningstjänsten till dem om de vet vad den används till. För det ser, åtminstone inte vid en ytlig granskning ut som om de har några övriga relationer än ett säljar-kund-förhållande.

  • Margareta Fröjd

    Hej igen! Tack för Dina synpunkter. Den som letar han finner!! Igår hittade jag uppgifter om att dessa herrar också har bedrivit olaglig inkassoverksamhet. Jag vet inte om detta fortfarande pågår men undrar stillsamt om de anlitar nån inkassofirma som de har något form av anknytning till. I måndags pratade jag med en Ingela Svensson i deras ”kund”mottagning. Hon var vänlig och skulle titta på mitt ärende sa hon och dagen efter fick jag ett fullständigt obegripligt brev där jag uppmanades att polisanmäla?? för att få en kreditfaktura. När jag pratade med henne nänvisade hon till Konsumentverket?? Jag fattar ingenting. och ändå anser jag mig vara relativt normalbegåvad.

  • Margareta Fröjd

    Hej igen! Tack för Dina synpunkter. Den som letar han finner!! Igår hittade jag uppgifter om att dessa herrar också har bedrivit olaglig inkassoverksamhet. Jag vet inte om detta fortfarande pågår men undrar stillsamt om de anlitar nån inkassofirma som de har något form av anknytning till. I måndags pratade jag med en Ingela Svensson i deras ”kund”mottagning. Hon var vänlig och skulle titta på mitt ärende sa hon och dagen efter fick jag ett fullständigt obegripligt brev där jag uppmanades att polisanmäla?? för att få en kreditfaktura. När jag pratade med henne nänvisade hon till Konsumentverket?? Jag fattar ingenting. och ändå anser jag mig vara relativt normalbegåvad.

  • Nikke Lindqvist

    Olaga inkassoverksamhet kan vara allt ifrån att inkassoföretaget har samma ägare som fordringsägaren till att inkassoföretaget inte har tillstånd till att bedriva inkassoverksamhet.

    Har du fått din faktura som privatperson eller som företag?

  • Nikke Lindqvist

    Olaga inkassoverksamhet kan vara allt ifrån att inkassoföretaget har samma ägare som fordringsägaren till att inkassoföretaget inte har tillstånd till att bedriva inkassoverksamhet.

    Har du fått din faktura som privatperson eller som företag?

  • Margareta Fröjd

    Som privatperson.

  • Margareta Fröjd

    Som privatperson.

  • Nikke Lindqvist

    Om du orkar, så tycker jag i så fall att du ska göra en anmälan hos Konsumentverket. Inte bara för din skull, utan även för alla andras. Ju längre de får hålla på ostört desto fler kommer de att lura.

  • Nikke Lindqvist

    Om du orkar, så tycker jag i så fall att du ska göra en anmälan hos Konsumentverket. Inte bara för din skull, utan även för alla andras. Ju längre de får hålla på ostört desto fler kommer de att lura.

  • Kärstin

    Hej, har precis som ni andra blivit vilseledd av notara.se Jag uppfattade inte hellre att det kostade pengar, men fick förstås en faktura på 299:-, inget inbetalningskort finns med, man skall bara ange fakturanumret, lite mystiskt tycker jag. Jag vet inte vad som händer om man inte betalar, antar att man får en påminnelse. Man vill ju inte så gärna ha en betalningsanmärkning. Jag har i alla fall anmält till KO och tänker göra likadant till Allmänna reklamationsnämnden. Jag kommer med stöd av era inlägg här att bestrida min faktura, jag meddelar hur det går!

  • Kärstin

    Hej, har precis som ni andra blivit vilseledd av notara.se Jag uppfattade inte hellre att det kostade pengar, men fick förstås en faktura på 299:-, inget inbetalningskort finns med, man skall bara ange fakturanumret, lite mystiskt tycker jag. Jag vet inte vad som händer om man inte betalar, antar att man får en påminnelse. Man vill ju inte så gärna ha en betalningsanmärkning. Jag har i alla fall anmält till KO och tänker göra likadant till Allmänna reklamationsnämnden. Jag kommer med stöd av era inlägg här att bestrida min faktura, jag meddelar hur det går!

  • Christer

    OSERIÖST FÖRETAG—http://kredit.notara.se—www.notara.se–VARNING!!
    Hej
    Jag har en webbplats med ad-sense annonser. Checkade denna annonsörs länksida genom att kopiera adressen och sedan klicka vidare på deras sida för att se vad dom hade att erhålla. Precis som beskrivits ovan så fick jag hem en faktura. Blev jätteförvånad och förstod inte hur det gick till. Nu efteråt så hittade jag den gråa länken på deras första sida med den ”finstilta” texten. Som ansvarig för en webbplats med dessa annonser så blir man riktigt förbannad.
    Åtgärd—>
    *Har filtrerat bort deras annonser på Ad-sence
    * Kontakta Google och fråga hur det kan komma sig att dom inte har stoppat detta oseriösa företag.
    * Skriva ett klagobrev och skicka tillbaka fakturan.
    * Anmäla till KO
    * Anmäla till Konsumentverket.
    OSERIÖST FÖRETAG—http://kredit.notara.se—www.notara.se–VARNING!!
    Mvh
    Christer

  • Christer

    OSERIÖST FÖRETAG—http://kredit.notara.se—www.notara.se–VARNING!!
    Hej
    Jag har en webbplats med ad-sense annonser. Checkade denna annonsörs länksida genom att kopiera adressen och sedan klicka vidare på deras sida för att se vad dom hade att erhålla. Precis som beskrivits ovan så fick jag hem en faktura. Blev jätteförvånad och förstod inte hur det gick till. Nu efteråt så hittade jag den gråa länken på deras första sida med den ”finstilta” texten. Som ansvarig för en webbplats med dessa annonser så blir man riktigt förbannad.
    Åtgärd—>
    *Har filtrerat bort deras annonser på Ad-sence
    * Kontakta Google och fråga hur det kan komma sig att dom inte har stoppat detta oseriösa företag.
    * Skriva ett klagobrev och skicka tillbaka fakturan.
    * Anmäla till KO
    * Anmäla till Konsumentverket.
    OSERIÖST FÖRETAG—http://kredit.notara.se—www.notara.se–VARNING!!
    Mvh
    Christer

  • L-G

    notara har fortfarande annonser på google kolla wighsnews.se

  • L-G

    notara har fortfarande annonser på google kolla wighsnews.se

  • P-r

    fick också en faktura av notara, bestred den och bifoga ett utdrag från markrisknadsföringslagen. dessutom bor jag i kristianstadstrakten så erbjöd mig ha ett personligt möte för att reda ut frågetecknen. fick sedan ett sms att fakturan var krediterad

  • P-r

    fick också en faktura av notara, bestred den och bifoga ett utdrag från markrisknadsföringslagen. dessutom bor jag i kristianstadstrakten så erbjöd mig ha ett personligt möte för att reda ut frågetecknen. fick sedan ett sms att fakturan var krediterad

  • Fredrik

    Hej, skulle jättegärna vilja få udraget som ovanstående har hittat hos konsumentverket..

    Har nämligen också åkt på en av alla dessa fakturor..

    Hur går man mer till väga, inte så van vid sådant här..

    Vore jättetacksam för svar..

    /Fredrik

  • Fredrik

    Hej, skulle jättegärna vilja få udraget som ovanstående har hittat hos konsumentverket..

    Har nämligen också åkt på en av alla dessa fakturor..

    Hur går man mer till väga, inte så van vid sådant här..

    Vore jättetacksam för svar..

    /Fredrik

  • Lennart Johansson

    Jag har också gått på företagets bluff om kreditupplysning. Men som sagt var så skickar jag nu tillbaka fakturan och bestrider att det var jag som gjorde beställningen. När det gäller sådana skojarföretag så skall dom få tillbaka med samma mynt. Jag har mycket svårt att tro att dom kommer att driva detta vidare.

  • Lennart Johansson

    Jag har också gått på företagets bluff om kreditupplysning. Men som sagt var så skickar jag nu tillbaka fakturan och bestrider att det var jag som gjorde beställningen. När det gäller sådana skojarföretag så skall dom få tillbaka med samma mynt. Jag har mycket svårt att tro att dom kommer att driva detta vidare.

  • Carina

    Jag har också råkat gå på detta, förstod inte i förväg att det skulle kosta pengar, 299 kr. Men nu har jag sökt på nätet och enligt EU:s regler för konsumenters rättigheter vid distansförsäljning så har man 7 arbetsdagar på sig för att ångra sig. Det ska jag skriva till Notara när jag nu skickar tillbaka fakturan.

  • Carina

    Jag har också råkat gå på detta, förstod inte i förväg att det skulle kosta pengar, 299 kr. Men nu har jag sökt på nätet och enligt EU:s regler för konsumenters rättigheter vid distansförsäljning så har man 7 arbetsdagar på sig för att ångra sig. Det ska jag skriva till Notara när jag nu skickar tillbaka fakturan.

  • Nikke Lindqvist

    Hör gärna av dig och berätta vad de svarar Carina. Jag har nämligen för mig att de främst vänder sig till företagare med tjänsten, och för företag gäller inte konsumenträttigheterna.

  • patrik

    .Hur i helvete kan ett företag ta betalt för något som jag ej har gjort.Ska jag behöva betala för att någon annan som jag ej vet vem det är har tagit en kreditupplysning på mig.Det är ju helt sjukt

  • patrik

    .Hur i helvete kan ett företag ta betalt för något som jag ej har gjort.Ska jag behöva betala för att någon annan som jag ej vet vem det är har tagit en kreditupplysning på mig.Det är ju helt sjukt

  • Lillis

    Gick på samma nit jag också och fick en faktura på 299:- i brevlåda. Är både ledsen och arg för jag har precis blivit arbetslös och har hus och 5 barn att ta hand om så det var ingen kul utgift. Ringde dit och försökte få lite förståelse men dom var hur otrevliga som helst. Sa att jag hade godkänt villkoren och så var det bara punkt slut. Han pratade om en sida som man fick upp där man får godkänna villkoren och jag kan svära på vad som helst att det kom aldrig upp någon sådan sida. Jag fyllde i personnummer och klickade och fick sedan fylla i mitt mobilnummer och klickade och sen fick jag en kod på mobilen och den fyllde jag i och klickade och då först stod det att vi kommer att fakturera dig 299:- för denna tjänst. Vad ska man göra, konsumentverket sa till mig att dom gör inget med saker under 500:- kronor och det har väl Notara räknat ut i och med att dom har bilvärderingen för 499:-. Vilka jvl as rent ut sagt.

  • Lillis

    Gick på samma nit jag också och fick en faktura på 299:- i brevlåda. Är både ledsen och arg för jag har precis blivit arbetslös och har hus och 5 barn att ta hand om så det var ingen kul utgift. Ringde dit och försökte få lite förståelse men dom var hur otrevliga som helst. Sa att jag hade godkänt villkoren och så var det bara punkt slut. Han pratade om en sida som man fick upp där man får godkänna villkoren och jag kan svära på vad som helst att det kom aldrig upp någon sådan sida. Jag fyllde i personnummer och klickade och fick sedan fylla i mitt mobilnummer och klickade och sen fick jag en kod på mobilen och den fyllde jag i och klickade och då först stod det att vi kommer att fakturera dig 299:- för denna tjänst. Vad ska man göra, konsumentverket sa till mig att dom gör inget med saker under 500:- kronor och det har väl Notara räknat ut i och med att dom har bilvärderingen för 499:-. Vilka jvl as rent ut sagt.

  • Christer

    Hej igen
    Jag har nu fått en påminnelsefaktura med en massa nya avgifter. Trots att jag har bestridit fakturan. Jag kommer ej att betala denna och kommer att ta upp detta i tingsrätt om så behövs. Jag söker nu flera som är drabbade och som orkar och vill driva detta tillsammans. Jag funderar också på att åka ner till Notara Kreditupplysning AB i Kristianstad och ”prata” med dom. Söker dig som är drabbad eller vill hjälpa till att bekämpa dessa verksamheter så skriv här din (anonyma) mejladress så hör jag av mig.

    Man får aldrig ge upp och tillsammans är vi starkare.

  • Christer

    Hej igen
    Jag har nu fått en påminnelsefaktura med en massa nya avgifter. Trots att jag har bestridit fakturan. Jag kommer ej att betala denna och kommer att ta upp detta i tingsrätt om så behövs. Jag söker nu flera som är drabbade och som orkar och vill driva detta tillsammans. Jag funderar också på att åka ner till Notara Kreditupplysning AB i Kristianstad och ”prata” med dom. Söker dig som är drabbad eller vill hjälpa till att bekämpa dessa verksamheter så skriv här din (anonyma) mejladress så hör jag av mig.

    Man får aldrig ge upp och tillsammans är vi starkare.

  • Monika

    Jag gick in via googleannons i DN och scrollade inte ner så att jag såg den grå texten ”Information”. Trodde att det bara var en kul grej. Det förekommer ju ofta i pressen att man ska testa sig på olika saker; Hur smart är du?, Hur karriärinriktad är du o.s.v. Efteråt när det var för sent kom information om kostnaden och dagen efter kom fakturan (299 kr). Jag har bestridit fakturan via mail och fått svar med en skärmdump med tydligt angivande av pris och villkor, som inte alls ser ut som den sajt jag var inne på, och där de hävdar att jag varit inne och godkänt.

    Nu efteråt har jag googlat på ”notara” och hittat inlägg från mängder med människor som blivit lurade på detta sätt. Hur kan detta få fortgå?

    Kan vi göra något gemensamt så att de här människorna inte kan fortsätta att skapa sig en förmögenhet på detta sätt?

  • Monika

    Jag gick in via googleannons i DN och scrollade inte ner så att jag såg den grå texten ”Information”. Trodde att det bara var en kul grej. Det förekommer ju ofta i pressen att man ska testa sig på olika saker; Hur smart är du?, Hur karriärinriktad är du o.s.v. Efteråt när det var för sent kom information om kostnaden och dagen efter kom fakturan (299 kr). Jag har bestridit fakturan via mail och fått svar med en skärmdump med tydligt angivande av pris och villkor, som inte alls ser ut som den sajt jag var inne på, och där de hävdar att jag varit inne och godkänt.

    Nu efteråt har jag googlat på ”notara” och hittat inlägg från mängder med människor som blivit lurade på detta sätt. Hur kan detta få fortgå?

    Kan vi göra något gemensamt så att de här människorna inte kan fortsätta att skapa sig en förmögenhet på detta sätt?

  • Nikke Lindqvist

    Det första vi kan göra är att kräva att Google slutar ta in annonser från den här typen av bedrägliga företag. Det ska jag blogga om ikväll.

    Det andra vi kan göra är att kräva att DN och andra filtrerar bort företag som Notara och Fordonsvärderingen ur sina AdSense-konton.

    Det tredje vi kan göra är att alltid söka fakta innan vi släpper ifrån oss personuppgifter på webben. Jag tror inte att Notara skulle få några kunder alls om alla tog för vana att söka efter fakta innan de agerade. Men detta är betydligt lättare sagt än gjort.

  • Jonnie

    Hej, jag fick också en faktura från notara.se och har inte tänkt betala den och har själv bestridit den. Om du ser den ”anonyma” mailadressen som jag angivit är det bara att höra av sig:)

  • Ann-Cathrine v Wachenfeldt

    Hej jag hade tur som kom till denna sida ,har idag känt mig skrämd att betala 299 kr till Notara.Jag ringde nämligen upp ftg och ifrågasatte kostnaden eftersom deras annons kom upp som ett popup fönster där det inte stod ngt om att det kostar,men han var hur otrevlig som helst.Känns som om de kör med skrämseltaktik.Jag antar att det är helt kört att få tillbaka pengarna nu men går det inte att göra en polisanmälan på detta ftg??Det verkar som om det är många som har samma erfarenhet av att bli lurade av dem.

    Mvh:
    Ann-C

  • Becir

    hej! har blivit lurad av notara.se akta er för dem!!!! ska göra en polisanmälan…. noatara måste bort….dem e skit, vill bara lura in folk!!!

  • Becir

    hej! har blivit lurad av notara.se akta er för dem!!!! ska göra en polisanmälan…. noatara måste bort….dem e skit, vill bara lura in folk!!!

  • Becir

    ska man betala den o anmäla dem, eller bara skicka tillbaks!!!

  • Becir

    ska man betala den o anmäla dem, eller bara skicka tillbaks!!!

  • Becir

    tänkte även meddela att deras information är från 2007….inte 2008 på så sätt kan ni skicka till baks det o skriva att dem inte har gjort rätt tjänst….

  • Becir

    tänkte även meddela att deras information är från 2007….inte 2008 på så sätt kan ni skicka till baks det o skriva att dem inte har gjort rätt tjänst….

  • Nikke Lindqvist

    Ha-ha! Den var bra. Två år gammal kreditupplysning för 500 kronor. Knappast värt pengarna.

  • Björn

    Hej !

    Jag har åkt på samma nit som du, hur har det gått för dej ?
    Jag har bestridit och fått en påminnelse

    Hälsn Björn

  • Johnny

    fan, fan, fan! Tror också jag åkte dit på detta, jävla klantarsel man är. jag skrev i mitt mobilnummer och skickade. Medans jag väntade på svars sms.et klickade jag på informationen och såg att det kostade massa pengar. FAN tänkte jag samtidigt som telen piper och svars sms:et kom med Koden man skulle skriva in. Jag skrev INTE in koden utan klickade ner allt.

    Min fråga: Kommer jag att bli debiterad även fast jag inte skrev in koden? Jag menar- skriver jag inte in koden har jag väl inte heller ”fullföljt köpet” ? Eller? Nån som vet?

  • Johnny

    fan, fan, fan! Tror också jag åkte dit på detta, jävla klantarsel man är. jag skrev i mitt mobilnummer och skickade. Medans jag väntade på svars sms.et klickade jag på informationen och såg att det kostade massa pengar. FAN tänkte jag samtidigt som telen piper och svars sms:et kom med Koden man skulle skriva in. Jag skrev INTE in koden utan klickade ner allt.

    Min fråga: Kommer jag att bli debiterad även fast jag inte skrev in koden? Jag menar- skriver jag inte in koden har jag väl inte heller ”fullföljt köpet” ? Eller? Nån som vet?

  • Nadia

    Naiv som man är så har även jag gått med på denna helt onödiga tjänst som inte kostar mindre än 299kr..Så fustrerande då jag är en fattig student utan jobb,.. Kan bara sitta och vänta på att den där hemska fakturan ska komma..Någon som vad som är bästa sättet för att slippa betala fakturan?

    Tacksam för svar!

  • Nadia

    Naiv som man är så har även jag gått med på denna helt onödiga tjänst som inte kostar mindre än 299kr..Så fustrerande då jag är en fattig student utan jobb,.. Kan bara sitta och vänta på att den där hemska fakturan ska komma..Någon som vad som är bästa sättet för att slippa betala fakturan?

    Tacksam för svar!

  • Nadia

    Hej hej!

    Hur har det gått för dig? Vad har hänt när du har beskridit fakturan och påminnelseavgifterna?

    tacksam för svar!

  • Reidar Högkvist

    Hej! Skulle gå in på minpension.se men hamnade på minpenson.se.
    I min enfald trodde jag att jag var på rätt webb plats och gick in på tjänsten kreditupplysning får både mig och frugan. Dagen efter kom 2 fakturor 1på mig och 1 på frugan från notara.se .FAAN vad jag kände mig lurad. Skall nu överklaga, får hur det går.
    Mvh Reidar

  • Reidar Högkvist

    Hej! Skulle gå in på minpension.se men hamnade på minpenson.se.
    I min enfald trodde jag att jag var på rätt webb plats och gick in på tjänsten kreditupplysning får både mig och frugan. Dagen efter kom 2 fakturor 1på mig och 1 på frugan från notara.se .FAAN vad jag kände mig lurad. Skall nu överklaga, får hur det går.
    Mvh Reidar

  • Akta dig…..

    Hej,

    Har kontakta Konsumentverket och information som jag fick vad att de har inte gjort något mot företaget därför att de har inte fått tillräcklig med anmälning. Hej, ni alla som har fått den faktura anmäln företaget på http://www.ko.se eller via post. det krävs flera för att det ska drivas framåt.

    Fick också vetta att på reklamationsnämd de kan göra något om situation är betydellse full även om det är mindre än 500 kr. Så kom igen och gör din anmälning. Fler anmälningar större chans att de gör något.

  • Akta dig…..

    Hej,

    Har kontakta Konsumentverket och information som jag fick vad att de har inte gjort något mot företaget därför att de har inte fått tillräcklig med anmälning. Hej, ni alla som har fått den faktura anmäln företaget på http://www.ko.se eller via post. det krävs flera för att det ska drivas framåt.

    Fick också vetta att på reklamationsnämd de kan göra något om situation är betydellse full även om det är mindre än 500 kr. Så kom igen och gör din anmälning. Fler anmälningar större chans att de gör något.

  • mliisa

    Jag fick ett brev från notara.se , mitten i april -09. Jag trodde att det var nåt slags reklam, så jag öppna aldrig brevet . Början i maj fick jag ett nytt brev , och då öppna jag det . Påminnelse av en tidigare faktura . Hade ej hunnit kasta det förra . På det första stod det 299kr, på det andra var det, 299 kr samt 89kr, påminnelseavgift. Ringde på tel.nr . En artig kille svarade . Jag ville veta vad det handla om , KREDITRAPPORT !! Hur som helst. Efter att jag stred fakturan ,bestämt , så var killen kanska snabb att säga ; Vi tar bort påminnelse avg. Du får ny faktura , betala senast sista maj. Sen börja jag kolla på pappret närmare . Enligt dom hade jag beställt rapporten 09/04/09 . Då slog det mig att; jag var ju inte hemma i Sverige då !! Jag var ju i Irland . Då ringer jag dit igen , och får prata med en annan kille . Det var ju så lägligt att , när jag sa att jag var i Irland då, då säger killen att datorns IP-nr,finns i Irland . Jag stred fakturan igen , då var han lika snabb att blocka bort påminnelseavgiften . Av en plötslig ingivelse , så sa jag till killen ; Det här är väl inte en bluff -firma med bluff-faktura ?? Svaret var ett kortfattad ; nä. Fick aldrig nått nytt faktura , i maj !! Jag gjorde polis-anmälan idag !! mliisa.

  • mliisa

    Jag fick ett brev från notara.se , mitten i april -09. Jag trodde att det var nåt slags reklam, så jag öppna aldrig brevet . Början i maj fick jag ett nytt brev , och då öppna jag det . Påminnelse av en tidigare faktura . Hade ej hunnit kasta det förra . På det första stod det 299kr, på det andra var det, 299 kr samt 89kr, påminnelseavgift. Ringde på tel.nr . En artig kille svarade . Jag ville veta vad det handla om , KREDITRAPPORT !! Hur som helst. Efter att jag stred fakturan ,bestämt , så var killen kanska snabb att säga ; Vi tar bort påminnelse avg. Du får ny faktura , betala senast sista maj. Sen börja jag kolla på pappret närmare . Enligt dom hade jag beställt rapporten 09/04/09 . Då slog det mig att; jag var ju inte hemma i Sverige då !! Jag var ju i Irland . Då ringer jag dit igen , och får prata med en annan kille . Det var ju så lägligt att , när jag sa att jag var i Irland då, då säger killen att datorns IP-nr,finns i Irland . Jag stred fakturan igen , då var han lika snabb att blocka bort påminnelseavgiften . Av en plötslig ingivelse , så sa jag till killen ; Det här är väl inte en bluff -firma med bluff-faktura ?? Svaret var ett kortfattad ; nä. Fick aldrig nått nytt faktura , i maj !! Jag gjorde polis-anmälan idag !! mliisa.

  • Lisa

    Hej! Jag har gått på samma nit som er. Har vägrat att betala räkningen, men har fått påminnelser o nu även inkassobrev! Skickade precis iväg en anmälan till Konsumentverket. Hur går det för er andra? Har ni fått tillbaks pengarna osv?
    För mig har dem lagt på inkassokostnader o ränta så det är den bit över 500 kr nu som man tydligen ska betala för ingenting. När man såg annonsen så trodde man ju att det var gratis. Det stod absolut ingenting om att det kostade pengar.
    Vad ska man göra? Betala och sen kräva tillbaks pengarna inkl ränta osv? Göra en polisanmälan? Har gjort en anmälan till Konsumentverket och hoppas att dem tar det här på allvar.

    mvh. Lisa

  • Lisa

    Hej! Jag har gått på samma nit som er. Har vägrat att betala räkningen, men har fått påminnelser o nu även inkassobrev! Skickade precis iväg en anmälan till Konsumentverket. Hur går det för er andra? Har ni fått tillbaks pengarna osv?
    För mig har dem lagt på inkassokostnader o ränta så det är den bit över 500 kr nu som man tydligen ska betala för ingenting. När man såg annonsen så trodde man ju att det var gratis. Det stod absolut ingenting om att det kostade pengar.
    Vad ska man göra? Betala och sen kräva tillbaks pengarna inkl ränta osv? Göra en polisanmälan? Har gjort en anmälan till Konsumentverket och hoppas att dem tar det här på allvar.

    mvh. Lisa

  • Pingback: Bad ad: Notara at bAdSense()

  • Pingback: Svensk brottshydra | Internet Sweden om domäner och annat()

  • Robert Brinck

    Nu är Bluffmakarna igång igen med:
    Bilvardering.net, man debiterar 399 Sek för en värdering gjord av ngn som kallar sig för ”Per Berglund”
    – Inget Svensk <organisationsnummer
    – Inget Telefonnummer

    Följande Info lämnas:
    EPost: info@bilvardering.net
    Internet: http://www.bilvardering.net

    Svenskt försäljningskontor/kontaktadress
    Bilvardering.net c/o SCB AB LCC, Fabriksgatan 7, 41250 Göteborg
    Hammarstrand Online Industries OY
    Randla 15-2 Talinna, EE10350, Org Nr. EE11909179
    Bank: Nordea Finland PLC

    Jag har naturligtvis Polisanmält företaget för bedrägeri då de inte ens finns på namngiven adress i Göteborg, än mindre finns registrerat som företag samt bestridit faktura samt den påminnelse som kommit.

    För ER information: -Kommer det ytterligare ett krav från ett Inkassobolag så är det troligtvis deras ”eget” bolag. För att få tillstånd att verka som Inkassobolag måste tillstånd utfärdats av SVENSKA FINANSINSPEKTIONEN, annars driver även det s.k inkassobolaget med bedrägligt förfarande och kan även detta Polisanmälas och skall så göras!

    ALLTSÅ:
    BEASTRID SAMTLIGA FAKTUROR
    GÖR POLISANMÄLAN
    ANMÄL TILL KO
    ANMÄL TILL GOOGLE SAMT ANDRA DOMÄNER
    UPPLYS ANDRA

    MVH Robert B

  • snickersson

    jag har inte skrivit in mitt namn jag avbröt så fort dom frågade efter vitala uppgifter och bara kontant mobilkort men han spårade mig via mitt ip nr och lyckade få min gmail add och nu får jag massa hot addresserade till mister snickersson och det heter jag inte i passet det är jag säker på

Söker du konsulthjälp med sökmotoroptimering? Vill du ha ett team som hjälper dig att förbättra sajtens synlighet i Google? Kontakta i så fall Carnaby du finner ett team av experter på synlighet.
Carnaby Solutions

RSS Svarta rubriker (om AIK)

  • Svarta Rubriker sätts på paus
  • Nabbe slår tillbaka mot kritiken
  • Nu är bottenstriden avgjord
  • Fördomen om svenskarna krossades
  • Scouten om hur AIK fick seriens bästa vänsterback

Svartar Rubriker (om AIK)

Nä, Nikke Index händer det inte jättemycket med, men sonen har ett väldigt spännande nyhetsprojekt om AIK igång. Kolla in det: Svarta Rubriker heter det.

Senaste inläggen

  • Minimalisera!
  • 20 år med Google
  • Segelbåten
  • Alla dessa prylar som man inte behöver
  • Remove duplicate lines from a list of lines – on a Mac
  • Grattis på födelsedagen Google!
  • Översättningen som får Google att rekommendera WordPress och Wix
  • Flikar och ”fäll ut”-innehåll – nästan lika dåligt som dold text
  • Varför puffar man på Facebook?
  • Konditori? Vilket hån!

Om det inte har framgått ännu…

”sverigedemokraterna"
Jag röstade inte på Sverigedemokraterna och tänker inte göra det i framtiden heller.


Creeper
MediaCreeper

Jurrasic Park